کابینه طالبان آخرین روز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تعطیل عمومی اعلام کرد

طالبان در حالی که می‌خواهند با آمریکا روابط نزدیک داشته باشند، روز خروج نیروهای آمریکایی را به نام «پایان اشغال» جشن می‌گیرند

نیروهای آمریکایی پس از  هرج و مرج شدید در فرودگاه کابل، از افغانستان خارج شدند - Wakil Kohsar / AFP

کابینه طالبان در سی‌وپنجمین نشستش، طرح وزارت کار و امور اجتماعی این گروه را مبنی بر تعطیلی روز نهم شهریور تایید کرد. طالبان این روز را که مصادف با ۳۱ اوت است، به‌عنوان روز خروج آخرین سربازان خارجی از افغانستان تعطیل عمومی اعلام کردند.

آخرین سربازان آمریکایی که در افغانستان باقی مانده بودند، در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ هم‌زمان با هجوم طالبان به کابل و در حالت سراسیمگی در فرودگاه کابل، افغانستان را ترک کردند. هرچند بایدن در آغاز کارش به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که سربازان آمریکایی تا نوامبر ۲۰۲۱ در افغانستان باقی می‌مانند، اما بعدا تصمیم گرفت که پیش از سالروز حمله‌های ۱۱ سپتامبر، همه سربازان آمریکایی را به خانه برگرداند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که پس از امضای توافقنامه صلح میان طالبان و دولت آمریکا در فوریه ۲۰۲۰ در قطر آغاز شد، نقطه عطفی در فروپاشی دولت ۲۰ ساله افغانستان به شمار می‌رود. کارشناسان سیاسی و نیز سیاستمداران آمریکایی بر این باورند که طرح خروج یکباره نیروهای آمریکایی از افغانستان «فاجعه‌بار» و حتی «غیرعقلانی» بوده است.

جمهوری‌خواهان آمریکا در دو سال گذشته، دولت بایدن را به‌دلیل این خروج شدیدا تحت فشار قرار داده‌اند. هرچند طرح خروج از طرف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، مطرح شده بود، اما جمهوری‌خواهان بر این باورند که دولت بایدن با وجود اینکه از عواقب خروج از افغانستان آگاه بود، این تصمیم را به‌طرز عجولانه‌ای اجرا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آنچه در توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان آمده بود، تا ماه ژانویه ۲۰۲۱، تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر می‌رسید. در همین حال، بقیه کشورهای عضو ناتو نیز در اوایل ۲۰۲۱ سربازانشان را از افغانستان خارج کردند. در حالی که حمله‌های طالبان به شهرها و روستاهای افغانستان شدیدا افزایش یافته بود و مناطقی نیز به تصرف این گروه درآمده بودند، در دوم ژوییه ۲۰۲۱، سربازان آلمانی و استرالیایی، افغانستان را ترک کردند.

درست در همین روز، سربازان آمریکایی نیز پایگاه بزرگ نظامی بگرام را تخلیه کردند و فقط دو ساعت قبل از خروجشان، به نیروهای افغان خبر ترک این کشور را دادند. تا زمان رسیدن نیروهای افغان، پایگاه بگرام مورد هجوم غارتگران قرار گرفت.

به همین ترتیب، خروج نیروهای آمریکایی و تضعیف روحیه نیروهای افغان برای مقاومت در برابر طالبان، همزمان با فساد گسترده موجود در دستگاه حکومت افغانستان سبب شد که تا پانزدهم اوت ۲۰۲۱، طالبان شمار زیادی از شهرهای افغانستان را تصرف کنند و سرانجام کابل نیز در روز پانزدهم اوت، با فرار رئیس‌جمهوری، به دست طالبان سقوط کرد.

با این حال، شمار اندک نیروهای آمریکایی که در افغانستان باقی مانده بودند تا ۳۱ اوت برای تخلیه همکاران آمریکایی و افغان خود تلاش کردند و درست در سی‌ویکم اوت، افغانستان را ترک کردند. طالبان از این روز به‌عنوان «پایان اشغال» یاد می‌کنند و اکنون کابینه این گروه، سی‌ویکم اوت را به رسم افتخار تعطیلی سراسری اعلام کردند.

پیش از این، کابینه طالبان برخی از تعطیلی‌های مناسبتی را از تقویم رسمی افغانستان حذف کرده بودند. تعطیلی روز نوروز، تعطیلی روز دهم ماه محرم (عاشورا) و تعطیلی هجدهم شهریور، سالروز جان باختن احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، از جمله مواردی‌اند که طالبان به‌دلیل مخالفت با آن‌ها، از تقویم حذف کرده‌اند.

بیشتر از جهان