ارتباط بیماری‌ التهاب روده با افزایش خطر سکته مغزی

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که خطر بروز سکته مغزی در افراد مبتلا به آی‌بی‌دی تا ۲۵ سال پس از تشخیص این بیماری، ۱۳ درصد بیشتر از افراد غیر‌مبتلا است

طی یک پیگیری میانگین ۱۲ ساله، سه‌هزار و ۷۲۰ نفر از میان حدود ۸۵هزار مبتلا به بیماری التهاب روده، سکته مغزی کردند- Canva

بر اساس یک مطالعه جدید، افراد مبتلا به بیماری التهاب روده (IBD) نسبت به افراد بدون این عارضه، بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند.

پی‌ای مدیا با استناد به این مطلب، گزارش می‌دهد که پژوهشگران معتقدند این یافته‌ها نشان‌دهنده ضرورت انجام غربالگری و مدیریت عوامل خطر سکته مغزی در افرادی است که به این بیماری مبتلا شده‌اند.

بیماری‌های التهاب روده (آی‌بی‌دی) به گروهی از بیماری‌ها که موجب التهاب مزمن روده می‌شوند و شایع‌ترین آن‌ها بیماری کرون و کولیت زخمی [اولسراتیو] است گفته می‌شود.

پژوهش‌های جدید نشان داد که خطر بروز سکته مغزی در افراد مبتلا به آی‌بی‌دی تا ۲۵ سال پس از تشخیص این بیماری، ۱۳ درصد بیشتر از افراد غیر‌مبتلا است.

جیانگوی سان، نویسنده این مطالعه از موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، گفت: «این نتایج نشان می‌دهد افراد مبتلا به بیماری التهاب روده و پزشکان آن‌ها باید از این افزایش خطر طولانی‌مدت آگاه باشند. غربالگری و مدیریت عوامل خطر سکته مغزی در افراد مبتلا به آی‌بی‌دی ضروری‌تر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۸۵ هزار و شش نفر از مبتلایان به بیماری التهاب روده در این مطالعه شرکت کردند و آن‌ها را با حداکثر پنج نفر از همان سن، جنس و شهر محل سکونت که مبتلا نبودند مقایسه کردند.

طی یک پیگیری میانگین ۱۲ ساله، سه هزار و ۷۲۰ نفر از افراد مبتلا به بیماری التهاب روده، سکته مغزی کردند.

پژوهشگران با بررسی سایر عوامل موثر در بروز سکته مغزی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و چاقی دریافتند که افراد مبتلا به بیماری التهاب روده، ۱۳ درصد بیشتر از افراد غیرمبتلا در معرض سکته مغزی قرار دارند.

براساس همین یافته‌ها، افزایش خطر به‌طور عمده به‌دلیل سکته ایسکمی یا انسدادی است که در اثر انسداد جریان خون به مغز پدید می‌آید، نه سکته هموراژیک که ناشی از نشت یا پارگی رگ‌های خونی در مغز است.

پژوهشگران به ارتباط بین بیماری التهاب روده و سکته مغزی بین خواهر و برادرها نیز توجه کردند، چون هم سکته مغزی و هم بیماری التهاب روده می‌تواند عوامل ژنتیکی داشته باشد.

صدو‌یک هزار و ۸۲ خواهر و برادر شرکت‌کننده در این مطالعه در ابتدای پژوهش هیچ نوع سابقه بیماری التهاب روده یا سکته مغزی نداشتند.

این بخش از مطالعه نیز مانند یافته‌های اصلی نشان داد که افراد مبتلا به بیماری التهاب روده بیشتر از خواهر و برادرهایشان که به این بیماری مبتلا نیستند، در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

این مطالعه نشان می‌دهد که خطر برای افراد مبتلا به بیماری التهاب روده به‌طورکلی ۱۱ درصد بیشتر است.

بر اساس این پژوهش، خطر برای افراد مبتلا به بیماری التهاب روده حتی ۲۵ سال بعد از نخستین تشخیص، همچنان بالا می‌ماند.

این یافته‌ها در نشریه نورولوژی (Neurology) منتشر شده است.  

بیشتر از بهداشت و درمان