سرپرست وزارت دفاع طالبان: در برخی موارد گزینه نظامی یک راه حل است

ملا محمد یعقوب مجاهد: دفاع از خاک حق ما است و به‌هیچ‌وجه از حق خود نمی‌گذریم و با آن معامله ‏نمی‌کنیم

ملا محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان، با اشاره به درگیری اخیر مرزی میان ایران و نیروهای طالبان می‌گوید که برخی مشکلات فقط با برخورد نظامی حل می‌شود.

این عضو ارشد گروه طالبان در مصاحبه با تلویزیون خصوصی «طلوع نیوز» روز پنجشنبه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن) در کابل گفت که گروه طالبان خواهان جنگ و درگیری با هیچ همسایه‌ای نیست، اما در برخی موارد، اگر کسی آن‌ها را مجبور کند، دست به اقدام خواهند زد.

به گفته سرپرست وزارت دفاع طالبان، آن‌ها چند روز پیش از درگیری مرزی گزارش‌هایی مبنی بر «شلیک‌هایی» از آن طرف مرز دریافت کرده‌اند و علی‌رغم رساندن این گزارش‌ها به اطلاع مقام‌های ایرانی، آن‌ها اقدامی برای جلوگیری از آن نکرده‌اند.

مجاهد تاکید کرد: «راه‌حل چنین مشکلاتی راه دیپلماتیک است، اما در برخی موارد، برخورد نظامی نیز می‌تواند مشکل را حل کند.»

به ادعای این مقام ارشد طالبان، زمانی که مقام‌های ایران به «شلیک‌های» مرزبانانشان واکنشی نشان ندادند، نیروهای طالبان مجبور شدند واکنش نشان دهند و از خاک خود دفاع کنند.

ملا یعقوب تصریح کرد: «دفاع از خاک ما حق ما است و به‌هیچ‌وجه از حق خود نمی‌گذریم و با آن معامله نمی‌کنیم. اگر کسی یک وجب از خاک ما را بگیرد، ما با او طوری برخورد می‌کنیم که تمام خاک ما را گرفته است.»

سرپرست وزارت دفاع طالبان درباره درگیری‌های نیروهای این گروه با برخی از مرزبانان ایرانی و پاکستانی می‌گوید که در برخی موارد، برای آن‌ها این سوال پیش می‌آید که چرا مرزبانان کشورهای دیگر در خاک افغانستان سیم خاردار یا پاسگاه می‌کشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او علت سقوط نظام حکومت جمهوری پیشین را اتکای بیش از حدش به نیروهای خارجی از جمله آمریکا می‌داند و تاکید دارد زمانی که نیروهای خارجی، از جمله نیروهای آمریکایی، از افغانستان بیرون رفتند، استان‌ها بدون هیچ جنگی به آن‌ها واگذار شد و مقاومتی در برابر آن‌ها صورت نگرفت.

این عضو طالبان در مورد گفت‌وگوهای صلح میان اعضای این گروه و آمریکا که در قطر برگزار شد گفت که آن‌ها بر این باور بودند که حکومت افغانستان حکومتی دست‌نشانده است. به همین دلیل، از مذاکره با آن‌ها خودداری کردند و با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شدند.

او همچنین در مورد توافق‌نامه دوحه که میان آمریکا و طالبان صورت گرفت می‌گوید که هیچ مورد پنهانی در این توافق‌نامه وجود ندارد و بحث‌هایی که در مورد نکات پنهانی این توافق‌نامه می‌شود توطئه‌ای بیش نیست.

سرپرست وزارت دفاع طالبان در مورد گزارش‌هایی مبنی بر نقض توافق‌نامه دوحه از سوی طالبان می‌گوید که در این توافق‌نامه هیچ نکته‌ای به نام «حقوق‌ بشر» ذکر نشده است. به گفته او، گروه طالبان به موارد دیگر این توافق‌نامه، از جمله استفاده نکردن از خاک افغانستان بر ضد منافع کشورهای دیگر، متعهد است.

ملا یعقوب همچنین هر نوع ارتباط طالبان با گروه‌های تروریستی دیگر از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) را رد کرد.

روابط طالبان با کشورهای همسایه و آمریکا

ملا یعقوب در مورد روابط طالبان با کشورهای همسایه، از جمله ایران و پاکستان، و کشورهای دیگری مانند آمریکا گفت که گروه طالبان تلاش دارد با کشورهای همسایه بر اساس «منافع ملی» افغانستان برخورد کند.

آقای مجاهد بدون نام بردن از پاکستان گفت که هواپیماهای نظامی آمریکا، که به گفته او حریم هوایی افغانستان را نقض می‌کنند، معلوم است که از کجا پرواز می‌کنند. اما او گفت که چون نمی‌خواهد روابط این گروه را با آن کشور خراب کند، اسمش را نمی‌برد و به توضیح‌های سال قبل در این مورد اکتفا می‌کند. او سال گذشته در این مورد از پاکستان نام برده بود. سرپرست وزارت دفاع طالبان گفت که اکنون روابطشان با آن کشور خوب نیست و نمی‌خواهد بدتر از این شود.

سرپرست وزارت دفاع طالبان در مورد شرکت پاکستان به نمایندگی از این گروه در برخی از نشست‌های بین‌المللی گفت که این نمایندگی خودسرانه است و باید جلوی آن گرفته شود. این عضو طالبان تاکید کرد: «ما می‌توانیم از خودمان نمایندگی کنیم.»

ملا یعقوب گفت پاکستان زمانی برای آن‌ها کشور خوبی است که منافع خود را در افغانستان آزاد و آباد ببیند. مجاهد در مورد مرز دیورند گفت که آن را فقط به نام خط مرزی دیورند می‌داند و بحث بیشتر بر سر آن مناسب وضعیت کنونی افغانستان نیست.

این عضو ارشد طالبان در مورد موضع طالبان درباره آمریکا گفت که آمریکا هنوز با آن‌ها در موضع دشمنی است و طالبان هنوز هیچ نشانی از دوستی آن‌ها ندیده‌اند.

او از ابراز نظر در مورد هزینه‌های بیست سال جنگ گروه طالبان طفره رفت و گفت که در همه این سال‌ها، آن‌ها با امکانات کم، از جمله با استفاده از بشکه‌های زرد، توانسته‌اند تانک‌های میلیون دلاری آمریکا را از بین ببرند. او حمایت‌های مالی و نظامی کشورهایی مانند پاکستان و ایران و روسیه را رد کرد و گفت که این گروه در مدت بیست سال جنگ حتی یک کلاشینکف از کشوری کمک نگرفته است.

رد نقض حقوق بشر

ملا یعقوب در مورد کشتار نظامیان پیشین و غیرنظامیان در استان‌های افغانستان، از جمله در پنجشیر، گفت که برخی برخوردهای انفرادی، شخصی، و عقده‌ای در برخی از نواحی افغانستان را تایید می‌کند که بیرون از چارچوب نظام حاکم صورت گرفته است.

او گزارش‌های نهادها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر در مورد نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان به‌ویژه در استان پنجشیر را رد کرد و گفت که حکومت آن‌ها به فرمان عفو عمومی رهبرشان احترام می‌گذارد که همه کسانی را که در بیست سال گذشته در مقابلشان جنگیده‌اند می‌بخشد.

او تاکید کرد: «این فرمان صد در صد در چارچوب نظام حاکم عملی شده است. در این نظام هیچ‌کسی از فرمان سرپیچی نکرده است، اما در برخی نواحی ممکن است رفتارهای شخصی، انفرادی، و عقده‌ای صورت گرفته باشد.»

او همچنین حکومت گروه طالبان را هماهنگ و یکدست خواند و گزارش‌های مبنی بر وجود اختلاف میان رهبران طالبان را رد کرد.

او در مورد خواست جهانیان مبنی بر مبارزه با هراس‌افکنی گفت که جهان تعریف مشخصی از هراس‌افکن ندارد و از دید هر کشوری، هراس‌افکن معنای متفاوتی دارد. مجاهد گفت: «روسیه یک گروه را هراس‌افکن می‌داند، آمریکا کسی دیگر را. در مورد تی‌تی‌پی، اگر نیروهای آن‌ها در داخل افغانستان حضور داشته باشد، چرا این گروه‌ها با نیروهای مرزی پاکستان درگیر نمی‌شود و از آنجا عبور می‌کند و به داخل شهرهای بزرگ آن از جمله اسلام‌آباد حمله می‌کند؟» 

این عضو ارشد طالبان در مورد آموزش دختران گفت که سوال‌های زیادی در این مورد وجود دارد، اما این سوال باید از اداره‌های مربوط به آموزش و پرورش پرسیده شود که مشکل در کجاست.