مقام ارشد اسرائیلی: تل‌آویو در جریان مذاکرات واشینگتن و تهران قرار دارد

«دولت آمریکا اطلاعات به‌روز درباره مذاکرات غیرمستقیمش با جمهوری اسلامی ایران را مرتب به ما می‌دهد و بین ما فضای باز و دائمی گفت‌وگو وجود دارد»

نشست کمیته رایزنی استراتژیک بین هیئت‌های عمان و جمهوری اسلامی به ریاست باقری کنی در اسفند ۱۴۰۱- وزارت خارجه عمان

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز جمعه، ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳، به‌نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی نوشت دولت جو بایدن مرتب اسرائیل را در جریان مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، از جمله مذاکرات ماه گذشته در عمان، قرار می‌دهد و اسرائیل را از روند مذاکرات مطلع می‌کند. 

این مقام اسرائیلی در ادامه اظهاراتش افزود دولت اسرائیل هنوز درباره موضع قطعی خود در برخورد با این مذاکرات تصمیم‌ نگرفته است و هرگونه اتهام را، مبنی بر اینکه با افشای اطلاعات حساس سعی در ایجاد اختلال در مذاکرات دارد، رد کرد.

هاآرتص به‌نقل از این مقام ارشد اسرائیلی نوشت: «دولت آمریکا اطلاعات به‌روز درباره مذاکرات غیرمستقیمش با جمهوری اسلامی ایران را مرتب به ما می‌دهد و بین ما فضای باز و دائمی گفت‌وگو وجود دارد.» او همچنین در ادامه افزود: «ما از گزارش‌های رسانه‌ای درباره تفاهم‌هایی که در حال شکل‌گیری است تعجب نکردیم.»

این مقام ارشد تاکید کرد اسرائیل همچنان در حال «مطالعه» شرایط تفاهم‌های احتمالی است و در مورد سیاست‌گذاری خود در واکنش به آن‌ها تصمیم نگرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد اسرائیلی، که اسمش اعلام نشد، به هاآرتص گفت: «در حال حاضر، ما سیاستی علیه این مذاکرات اعلام نمی‌کنیم، اما می‌توانیم ملاحظات خود را ابراز کنیم. همچنان تاکید می‌کنیم که در هر صورت، ما طرفی از این تفاهم‌ها نیستیم و آزادی عمل خود را برای حفاظت از منافعمان محفوظ می‌دانیم.»

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت این مقام ارشد دولت آن کشور این ادعا را که اسرائیل به‌نحوی علیه مذاکرات کار می‌کند یا تلاش می‌کند در تفاهم‌ها اخلال ایجاد کند قویا رد کرد. 

او گفت: «ادعای اینکه اسرائیل عامدانه اطلاعاتی را به رسانه‌ها درز داده است تا تفاهم‌ میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به جایی نرسد، نادرست است. ما نگرانی‌ها و پرسش‌های خودمان را داریم و آن‌ها را در گفت‌وگوهای آشکار خود با دولت آمریکا مطرح می‌کنیم.»

پیش‌تر، در روز دوشنبه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه مذاکراتی با میانجیگری عمان در جریان است، گفت پیام‌هایی با طرف مقابل ردوبدل شده است. 

کنعانی اولین مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران است که مذاکره با آمریکا درباره پرونده هسته‌ای تهران را تایید کرد.

 به‌گفته کنعانی «ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده و همواره آمادگی جدی خود را برای مذاکرات عمیق و معنادار و به نتیجه رساندن مذاکرات نشان داده است.» او همچنین تاکید کرد این گفت‌وگوها «محرمانه نبود.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پنجشنبه گذشته به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هشدار داد هیچ توافقی با ایران برنامه هسته‌ای آن را متوقف نمی‌کند و افزود: «هیچ توافقی با ایران برای اسرائیل الزام‌آور نیست و اسرائیل هر کاری که بتواند برای دفاع از خود خواهد کرد.»

هفته گذشته، رسانه‌ها گفتند مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی در ماه مه در عمان مذاکرات غیرمستقیم داشتند.