وزارت خارجه آمریکا: گزارش‌های رسانه‌ای درباره توافق با تهران حقیقت ندارد، برای آزادی گروگان‌ها تلاش می‌کنیم

متیو میلر گفت که استفاده تهران از گروگان‌های آمریکایی به عنوان اهرم سیاسی در مذاکرات با آمریکا «غیرقابل‌قبول» است

متیو میلر عصر پنجشنبه ۱۵ ژوئن به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد- U.S. Department of State

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن سیاست و اهداف خود را در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده است. 

متیو ميلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، در نشست خبری روز پنجشنبه ۱۵ ژوئن، چهار هدف را در سیاست‌گذاری واشنگتن درباره جمهوری اسلامی ایران برشمرد: 

«۱- می‌خواهیم ایران گام‌هایی را برای تنش‌زدایی از جمله با محدود کردن برنامه اتمی خود بردارد.

۲- ایران اقدامات بی‌ثبات‌کننده و حملات گروه‌های نیابتی خود در منطقه را متوقف کند.

۳- خواستار آنیم که ایران از حمایت از روسیه در جنگ اوکراین دست بردارد.

۴- ایران باید شهروندان آمریکایی را که به گروگان گرفته آزاد کند.» 

میلر افزود که تداوم تهران در استفاده از بازداشت غیرقانونی و استفاده از شهروندان آمریکایی به گروگان گرفته‌شده به عنوان اهرم سیاسی «غیرقابل قبول» است. 

سخنگوی وزارت خارجه دولت جو بایدن همچنین گفت که واشنگتن به کار برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی که به غلط بازداشت شده‌اند ادامه می‌دهد. او گفت: «ما در هماهنگی کامل با متحدان و شرکایمان به ارتباط دیپلماتیک برای رسیدن به تمامی این اهداف ادامه می‌دهیم.»

متیو میلر گزارش‌های رسانه‌ای درباره توافق میان تهران و واشنگتن بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت: «همانطور که دیروز گفتم درباره برنامه اتمی [جمهوری اسلامی] ایران هیچ توافقی صورت نگرفته است. گزارش‌های رسانه‌ای که گفتند توافق یا تفاهم یا هر اسم دیگری که روی آن بگذارید صورت گرفته است، حقیقت ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که تلاش‌های دولت آن کشور برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی به خانه ادامه دارد ولی برای آن که به روند کار دیپلماتیک در این زمینه لطمه نخورد نمی‌تواند جزئیات آن را بیان کند. میلر گفت که بازگرداندن شهروندان آمریکایی به کشور هدف رییس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا است و در عین حال تاکید کرد که در حال حاضر هیچگونه خبری در این زمینه برای اعلام به رسانه‌ها ندارد. 

میلر در نشست رسانه‌ای روز چهارشنبه خود نیز بحث‌ها درباره توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را شایعات گمراه‌کننده خوانده و تاکید کرده بود که هیچ‌گونه توافق هسته‌ای موقت یا غیرموقت به دست نیامده است. 

ساعتی پیش روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آگاه نوشت که آمریکا برای محدود کردن برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، کاهش خطر رویارویی نظامی با آن و آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی مذاکرات بی‌سروصدای خود را با مقام‌های تهران ادامه می‌دهد. 

این روزنامه به نقل از مقام‌های ایرانی نوشت که تهران در ازای توقف حمله به مواضع آمریکا در عراق و سوریه و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خودداری از عرضه سلاح به روسیه، انتظار دارد که آمریکا از تشدید تحریم‌ها و توقیف نفتکش‌های حامل نفت ایران پرهیز کند و به دنبال صدور قطعنامه‌های تنبیهی در سازمان ملل متحد یا آژانس علیه تهران نباشد.