کنگره باید پیش از توافق بایدن با ایران وارد عمل شود

کنگره باید روشن کند که اقدام دولت به دور زدن کنگره مسئولیت قانونی کنگره در قبال مردم آمریکا را نقض می‌کند

نشست خبری مشترک رافائل گروسی و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در ۴ مارس ۲۰۲۳ در تهران‌ـ ATTA KENARE/AFP

دیگر بر کسی پوشیده نیست که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، با مقام‌های جمهوری اسلامی تماس گرفته بود تا آن‌ها را ترغیب کند در مورد برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند. در حقیقت، گفت‌و‌گوها پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و گفته می‌شود قرار است در قبال موافقت ایران با محدودیت غنی‌سازی اورانیوم و آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، آمریکا حدود ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کند. به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، حدود ۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت ایران در کره جنوبی بلوکه شده است و عراقی‌ها بیش از ۱۰ میلیارد دلار بابت واردات گاز و برق به ایران بدهکارند.

در هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا مخالفت‌هایی با لغو تحریم‌ها و آزادسازی میلیاردها دلار دارایی‌های بلوکه‌شده ایران وجود دارد. اریک مندل در یادداشتی که در نشریه هیل منتشر شده است تاکید می‌کند کنگره آمریکا باید پیش از آنکه دیر شود و دولت بایدن با جمهوری اسلامی به توافق برسد وارد عمل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مندل به نقل از ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی، آن را «معامله بدون معامله» می‌خواند؛ به بیان دیگر، توافقی که در آن از امضای توافق‌نامه، مراسم، و نظارت کنگره خبری نیست.

نویسنده مقاله معتقد است چنین توافقی فاجعه‌ برای امنیت ملی آمریکا خواهد بود، توافقی که برنامه موشکی جمهوری اسلامی را می‌پذیرد، رنج مردم ایران در این رژیم دیکتاتوری را نادیده می‌گیرد، اجازه می‌دهد جمهوری اسلامی از منابع مالی برای حمایت از گروه‌های تروریستی استفاده کند، و جلوی پیشرفت جمهوری اسلامی در ساخت سلاح هسته‌ای را نمی‌گیرد.

واکنش اسرائیل چه خواهد بود؟ جمهوری اسلامی تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل است، اسرائیلی‌ها نگران‌اند که دولت بایدن آن‌ها را بازی بدهد و در قبال امکان میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی، اسرائیل را وادار کند با توافق هسته‌ای جدید با ایران مخالفت نکند.

اما با توجه به حمایت ملک سلمان از فلسطینی‌ها، احتمال نمی‌رود سعودی‌ها به پیمان ابراهیم ملحق شوند. به عقیده مندل، در بهترین حالت وعده‌هایی برای عادی‌سازی روابط به اسرائیلی‌ها داده می‌شود، اما این دستیابی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش‌ــ حزب‌الله، حماس، و جهاد اسلامی‌ــ به منابع مالی را جبران نمی‌کند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید: «خطرهای پیش ‌روی کشور اسرائیل دارد تشدید می‌شود، و شاید لازم باشد برای محافظت از یکپارچگی اسرائیل و به‌خصوص آینده یهودی‌ها،  به وظیفه‌مان عمل کنیم.» فحوای سخن گالانت این است که شاید لازم باشد به ایران حمله کنیم، چه آمریکا حمایت بکند چه نکند. مندل می‌نویسد حمله پیشگیرانه‌ای که جنگی منطقه‌ای در پی دارد به نفع امنیت ملی آمریکا نیست.

به گزارش روزنامه اسرائیل هیوم، برخلاف سال ۲۰۱۲ که نتانیاهو و وزیر دفاع وقت نتوانستند هیئت وزرا در امور امنیت ملی را قانع کنند، اکنون این هیئت آمادگی پذیرش حمله به ایران را دارد.

مندل در ادامه می‌پرسد با توجه به سابقه جمهوری اسلامی در پول‌شویی با کمک حزب‌الله لبنان، آمریکا چطور قادر خواهد بود پول‌های آزاد‌شده را ردیابی کند تا مطمئن شود برای پیشبرد برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی استفاده نخواهد شد.

او در پایان تاکید می‌کند کنگره باید پیش از این توافق وارد عمل شود و روشن کند که اقدام دولت به دور زدن کنگره مسئولیت قانونی کنگره در قبال مردم آمریکا را نقض می‌کند.