سازمان ملل متحد در حال بررسی واگذاری پروژه‌های آموزشی به طالبان است

نیم میلیون کودک زیر پوشش برنامه‌های آموزشی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل قرار دارند

مارکوس پوتزل، معاون یوناما در حال بازدید از یک مدرسه دختران - @UNAMAnews/twitter

مقام‌های سازمان ملل متحد گفته‌اند که در حال رایزنی با گروه طالبان‌اند تا پروژه‌های آموزشی خود را در اختیار این گروه قرار دهند. سازمان‌های غیردولتی و موسسات امدادرسان این پروژه‌ها را از زمان سلطه طالبان بر افغانستان و ممانعت از حضور دختران بالاتر از کلاس ششم‌ در مدارس، در دست گرفته‌اند، اما طالبان مانع تداوم این پروژه‌ها شده‌اند.

مقام‌های طالبان به‌تازگی در چند استان افغانستان، به موسسات بین‌المللی دستور داده‌اند تا پروژه‌های آموزشی برای کودکان را متوقف کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی ازجمله صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) گفته است که در چند استان افغانستان به آنان دستور داده‌اند تا در حوزه آموزشی هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشند. سازمان ملل متحد این دستور را محکوم کرد. با این حال، طالبان به‌صورت رسمی این دستور را تایید نکرده است.

یونیسف می‌گوید در حال گفت‌وگو و بحث‌های سازنده با مقام‌های وزارت آموزش‌وپرورش طالبان است تا کلاس‌های این نهاد ادامه داشته باشد. سامانتا مورت، سخنگوی یونیسف در افغانستان، می‌گوید به منظور به حداقل رساندن اختلال در یادگیری کودکان، ضروری است که هرگونه واگذاری پروژه‌ها از سازمان‌های غیردولتی به‌صورت راهبردی انجام شود و شامل ارزیابی جامع و ظرفیت‌سازی باشد.

گروه طالبان با سلطه بر افغانستان در اوت سال ۲۰۲۱‌، در نخستین گام مدارس دخترانه را تعطیل کردند. سپس تنها به دختران دوره ابتدایی تا کلاس ششم اجازه رفتن به مدرسه دادند. تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی از آن زمان، برنامه‌هایی برای آموزش کودکان دارند. یونیسف در توافق با طالبان، کلاس‌های آموزشی برای کودکان به‌خصوص دختران تشکیل داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، دو منبع آگاه از سازمان‌های بشردوستانه به رویترز گفته‌اند که تعدادی از مقام‌های استانی طالبان به موسسات امداد‌رسان اعلام کرده‌اند که باید تمام پروژه‌های آموزشی خود را ظرف چند هفته متوقف کنند. سخنگوی سازمان ملل متحد در نیویورک اقدام طالبان برای متوقف کردن پروژه‌های آموزشی موسسات امدادرسان را یک فاجعه وحشتناک توصیف کرده است.

یونیسف در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار کودک (۳۰۰ هزار دختر) را تحت پوشش کلاس‌های آموزشی خود قرار داده است.

مقام‌های طالبان به درخواست‌های رویترز برای پاسخ دادن به سوال‌ها درباره توقف برنامه‌های آموزشی جواب نداده‌اند؛ اما پیش از این تعدادی از رسانه‌ها گزارش دادند که مقام‌های طالبان در برخی از استان‌ها به موسسات خارجی دستور داده‌اند که پروژه‌های آموزشی خود را متوقف کنند.

طالبان از آغاز سلطه خود بر افغانستان، به دنبال تغییر سیستم آموزشی در این کشور بوده‌اند. آنان بارها اعلام کردند که سیستم آموزشی پیشین با شریعت اسلامی منطبق نیست. طالبان در طول نزدیک به دو سال گذشته، دروس دینی را در مدارس بیشتر کرده‌اند و ساعات درسی مضامین دیگر را کم کرده‌اند. آنان همچنین در‌پی افزایش مدارس دینی در افغانستان‌اند.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش طالبان دو هفته پیش در یک سخنرانی گفت که قرار است در هر شهرستان ۱۰ مدرسه دینی ساخته شود. طالبان همچنین تلاش می‌کنند تا در دانشگاه‌های افغانستان نیز مضامین دینی را افزایش دهند. این در حالی است که ۶۳۵ روز از تعطیلی مدارس دخترانه می‌گذرد و هرچند طالبان گفته‌اند که مخالف آموزش دختران نیستند، اما تاکنون هیچ اقدامی برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان صورت نگرفته است.