یونیسف: با ممنوعیت کار سازمان‌های خارجی، ۵۰۰ هزار کودک افغان از آموزش محروم می‌شوند

طالبان با صدور یک دستور شفاهی فعالیت آژانس‌های بین‌المللی در زمینه آموزش را متوقف کرده‌اند

یونیسف از طریق برنامه‌های آموزش مبتنی بر جامعه زمینه آموزش را در خانه‌های روستایی فراهم می‌کند - @UNICEFAfg/twitter

یک مقام آژانس حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، روز پنجشنبه ‍۸ خرداد (۸ ژوئن)‌، به خبرگزاری رویترز گفت که این نهاد در حال پیگیری دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت فعالیت سازمان‌های بین‌المللی در زمینه آموزش در افغانستان است. سامانتا مورت، سخنگوی یونیسف در افغانستان، گفت که مقام‌های این آژانس با مقام‌های رهبری طالبان گفت‌وگو می‌کنند تا روشن شود که آیا ممکن است طالبان برای پروژه‌های آموزشی استثنا قائل شوند یا خیر.

یک منبع آگاه از اداره آموزش و پرورش طالبان در استان سرپل، روز چهارشنبه هفدهم خرداد، با ارسال یک پیام صوتی که از وزارت آموزش این گروه به ادارات آموزش در سراسر کشور ارسال شده بود، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان دستور ممنوعیت فعالیت‌های آموزشی همه سازمان‌های بین‌المللی را صادر کرده‌اند.

این خبر به‌سرعت در رسانه‌های افغانستان منتشر شد و پس از آن بود که آژانس حمایت از کودکان سازمان ملل متحد از ممنوعیت اجرای برنامه‌های آموزشی ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی یونیسف در افغانستان گفت: «اگر سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی که در زمینه آموزش کار می‌کنند دیگر اجازه فعالیت نداشته باشند، ممکن است بیش از ۵۰۰ هزار کودک، ازجمله بیش از ۳۰۰ هزار دختر، آموزش با کیفیت را از طریق برنامه‌های آموزش مبتنی بر جامعه در طی یک ماه از دست بدهند.»

طالبان تاکنون نامه رسمی درباره ممنوعیت پروژه‌های آموزشی صادر نکرده‌اند، اما این دستور از وزارت آموزش‌وپرورش طالبان طی یک پیام صوتی به‌طور شفاهی به همه ادارات آموزش و پرورش در سراسر کشور ابلاغ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه‌های آموزشی که نهادهای بین‌المللی پس از سلطه طالبان در افغانستان آغاز کردند، تاکنون در میان دستورهای طالبان مانند ممنوعیت کار زنان یا آموزش دختران، استثنا بودند. طالبان پس از به قدرت رسیدن در اوت ۲۰۲۱، دستور منع تحصیل دختران در مدرسه‌ها را دادند و سپس در نوامبر ۲۰۲۲ دانشگاه‌ها را نیز به روی دختران بستند. نهادهای امدادرسان به‌ویژه سازمان ملل برنامه‌های آموزش مبتنی بر جامعه را که اغلب امدادگران زن در خانه‌های روستایی انجام می‌دهند، جایگزین آموزش رسمی کردند.

طالبان زمانی که کار زنان در ادارت غیردولتی و بین‌المللی را در افغانستان منع کردند، برای کار زنان در زمینه آموزش و بهداشت استثنا قائل شدند.

اما اکنون درحالی‌که نهادهای کمک‌رسان مانند شورای پناهندگان نروژ و آژانس‌های سازمان ملل در تلاش‌اند تا محدودیت‌ها علیه زنان لغو شود، طالبان دستور توقف همه برنامه‌های آموزشی را صادر کرده‌اند.

سازمان ملل تخمین می‌زند که ۸.۷ میلیون افغان در سال جاری به کمک‌های بشردوستانه برای آموزش نیاز دارند و این سازمان در نظر دارد تا برای حدود سه میلیون نفر کمک‌های بشردوستانه ارسال کند.