اسکان موقت شهروندان افغان با پیشینه همکاری با آمریکا در فیلیپین بررسی می‌شود

گزارش‌های متعددی مبنی بر انتقام‌جویی نیروهای طالبان از نظامیان پیشین حکومت افغانستان وجود دارد و برخی از آن‌ها بازداشت، شکنجه و کشته شده‌اند

ایالات متحده آمریکا در اوت ۲۰۲۱ به حضور نظامی خود در افغانستان پس از دو دهه پایان داد-Anna Moneymaker / AFP

خوزه مانوئل، سفیر فیلیپین در ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن)، گفته است که روی طرح اسکان موقت هزاران شهروند افغان با پیشینه همکاری با نظامیان آمریکایی که منتظر اسکان مجدد در ایالات متحده‌اند کار می‌کنند.

او در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که آن‌ها پیشنهاد میزبانی موقت از پناهجویان افغان را اکتبر سال گذشته دریافت کرده‌اند.

او افزود که براساس این پیشنهاد، برای افغان‌هایی که با حکومت آمریکا کار کرده‌اند، ویزای ویژه مهاجرتی صادر می‌شود و پرونده‌هایشان در یک مرکز در فیلیپین بررسی خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر فیلیپین در ایالات متحده گفت:‌ «اطلاعاتی را که تاکنون دریافت کرده‌ایم این است که شمار این شهروندان افغان که با دولت ایالات متحده کار می‌کردند، همراه با اعضای خانواده‌هایشان، به حدود ۵۰ هزار نفر می‌رسد.»

قرار است کمیته روابط خارجی فیلیپین روز جمعه درباره «مسکن موقت پیشنهادی» در این کشور بحث و گفت‌و‌گو کنند، اما وزارت خارجه فیلیپین در‌این‌باره اظهار‌نظر نکرده است.

هم‌زمان، سخنگوی سفارت آمریکا در مانیل، پایتخت فیلیپین، به خبرنگاران گفت: «ما در مورد گفت‌وگوهای روان دیپلماتیک اظهارنظر نمی‌کنیم.»

او گفت که دولت جو بایدن به هزاران شهروند افغان که در طول دو دهه با نظامیان آمریکایی کار کرده‌اند، متعهد است.

ایالات متحده آمریکا در اوت ۲۰۲۱ به حضور نظامی خود در افغانستان پس از دو دهه پایان داد. با سرنگونی حکومت افغانستان که غرب و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا از آن حمایت می‌کرد، بیش از ۱۰۰ هزار تن از شهروندان افغان در پروسه تخلیه، از این کشور خارج شدند.

اما شمار زیادی از همکاران پیشین نظامیان آمریکایی و نیروهای پیشین افغانستان در انتظار دریافت ویزای مهاجرتی آمریکا به سر می‌برند. برخی از این افراد در افغانستان و برخی دیگر با خانواده‌هایشان در کشورهای همسایه در وضعیت «نامساعد» زندگی می‌کنند.

گزارش‌های متعددی مبنی بر انتقام‌جویی نیروهای طالبان از نظامیان پیشین وجود دارد و برخی از آن‌ها بازداشت، شکنجه و کشته شده‌اند.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه هفته جاری با بیش از ۲۰۰ گروه و هزاران داوطلب برای کمک به پناهجویان افغان در این کشور و روند تخلیه آن‌ها از افغانستان و کشورهای دیگر، تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرده بود که آن‌ها به انتقال بیشتر شهروندان افغان و همکاران قدیمی‌شان به آمریکا متعهدند.

پیش‌تر باز‌رس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان، سی‌گار، گفته بود که حدود ۱۷۵ هزار متقاضی در انتظار دریافت روادید ایالات متحده‌اند، اما به درخواست‌‌های روادید و پناهندگی با کندی رسیدگی می‌شود، چون نهادهای مسئول با کمبود نیرو مواجه‌اند. او گفته بود که با ادامه بررسی درخواست‌ها به شیوه فعلی، رسیدگی به تمام آن‌ها ۳۱ سال طول می‌کشد.