حداقل ۵۵۰ دلار جریمه برای قدم‌زدن در ساحل صورتی حفاظت‌شده ایتالیا

چنانچه گردشگران از خاک صورتی ساردینیا به عنوان یادگاری بردارند، ممکن است تا ۴۰۰۰ دلار جریمه شوند

ساحل «اسپیاجا رزا» از اواسط دهه ۱۹۹۰ و پس از ناپدید شدن شن و ماسه محبوب آن، به روی بازدیدکنندگان بسته شد- Canva

پس از آنکه ساحل صورتی خیره‌کننده ساردینیای ایتالیا در خطر نابودی قرار گرفت، دولت آن کشور برای محافظت از این ساحل در برابر هجوم گردشگران قوانین سختگیرانه‌ای در نظر گرفت.

ساردینیا در سواحل غربی ایتالیا واقع شده و برخی از زیباترین سواحل آن کشور در اینجاست. یکی از جزایری که در شمال ساردینیا قرار دارد، بودلی در مجمع‌الجزایر مادالنا است. بودلی جایی است که اسپیاجا رزا (Spiaggia Rosa)، ساحل با شن‌های صورتی که دولت ایتالیا از سال ۱۹۹۲ از آن محافظت می‌کند، در آن قرار دارد.

بر اساس گزارش «سان»، دولت ایتالیا به‌دلیل نگرانی از «ناپدید شدن» شن‌های صورتی، ورود گردشگران به این منطقه ساحلی را ممنوع کرده است. بازدیدکنندگان غیرقانونی ممکن است حداقل حدود ۵۵۰ دلار جریمه شوند.

علاوه‌بر این، چنانچه گردشگران از خاک صورتی ساردینیا یادگاری بردارند، ممکن است تا ۴۰۰۰ دلار جریمه شوند.

به گزارش «اینترنشنال بیزنس تایمز» (international business times)، ساحل اسپیاجا رزا از اواسط دهه ۱۹۹۰ و پس از ناپدید شدن شن و ماسه دوست‌داشتنی آن، به روی بازدیدکنندگان بسته شد. بنا به گزارش‌ها، پس از اینکه مشخص شد گردشگران چند کیلو از شن و ماسه این جزیره را به‌عنوان سوغاتی از جزیره خارج کرده‌اند، مسئولان محلی دست به اقدام لازم زدند. چنان‌که در سال ۲۰۰۱، زوجی که در حال پر کردن یک بطری پلاستیکی با ماسه جزیره بودند، بیش از ۱۰۰۰ یورو جریمه شدند.

اینترنشنال بیزنس تایمز در گزارش خود می‌نویسد که در حال حاضر ساحل صورتی ساردینیا تنها از روی آب و در تورهای قایقی مجاز قابل مشاهده است، زیرا قدم گذاشتن در ساحل کاملا ممنوع است. فقط یک نفر اجازه دارد همیشه در جزیره زندگی کند و آن هم نگهبان اسپیاجا رزا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فابریتزیو فونسو، مدیر پارک ملی مجمع‌الجزایر مادالنا، به تایمز در این باره گفت که این ساحل دوباره در خطر است، زیرا مردم با قایق می‌رسند، از ساحل رد می‌شوند، و عکس‌های آن را منتشر می‌کنند.

اسپیاجا رزا یکی از زیباترین سواحل در سراسر جهان و مملو از قطعات ریز مرجان و گرانیت و صدف است. رنگ صورتی درخشان آن ناشی از میکروارگانیسمی به رنگ صورتی است که درون پوسته‌هایی قرار دارد و در مراتع پوزیدونیا یافت می‌شود.

قوانین جدید در مجمع‌الجزایر مادالنا:

مجمع‌الجزایر مادالنا، که پارک ملی محسوب می‌شود، نیز از این به بعد فقط با حضور راهنما قابل دسترسی خواهد بود. پنج ساعت بازدید از این محل حدود ۳۰ دلار هزینه خواهد داشت. هر توریستی که در این مجمع‌الجزایر بدون راهنما در گشت‌وگذار باشد ممکن است با اقدام سختگیرانه ماموران روبه‌رو شود.

این در حالی است که فقط ۶۰ نفر در روز اجازه بازدید از این مجمع‌الجزایر را دارند.

دو جزیره محبوب ایتالیا- سیسیل و ساردینیا- هر سال و به‌خصوص در تابستان پذیرای هزاران گردشگرند که طی سال‌ها، اثر نامطلوبی بر محیط طبیعی این منطقه به جای گذاشته‌اند. به‌منظور پیشگیری از آسیب بیشتر، مسئولان محلی با اعمال قوانین سختگیرانه و محدودیت تعداد بازدیدکنندگان روزانه، اقدام‌های بیشتری برای حفظ این دو ساحل می‌کنند.

اینترنشنال بیزنس تایمز به‌نقل از استفانو مونی، شهردار بائونی، نوشت که دیگر نمی‌توانیم مثل گذشته پذیرای هزاران نفری باشیم که برای آفتاب‌گرفتن روزانه یک جا جمع می‌شوند. او در ادامه این وضعیت را [برای محیط‌زیست] ناپایدار خواند.

در همین ارتباط و با الهام از ساحل صورتی، دیگر سواحل ساردینیا نیز برای محافظت از زیبایی طبیعی خود در مقابل گردشگری بیش‌ازحد اقدام‌هایی کرده‌اند. بر این اساس، روزانه فقط ۱۶۰۰ نفر می‌توانند از کالا سیسینه (Cala Sisine) بازدید کنند، درحالی‌که این رقم برای بازدید از «سانتا ماریا ناوارس» فقط ۱۳۰۰ نفر است.

ساحل معروف شهر بائونی، «کالا ماریولو» تنها به ۵۵۰ نفر روزانه اجازه بازدید می‌دهد که هر کدام باید حدود ۱.۵ دلار برای این گردش بپردازند.

پیش از این گزارش شده بود که مسئولان شهر ترنتینو-آلته آدیجه (Trentino-Alto Adige)، یکی از مناطق زیبای ایتالیا، برای سفر گردشگران در تابستان محدودیت‌هایی در نظر گرفته‌اند. این محدودیت‌ها، علاوه بر تعداد اندک گردشگران مجاز، شامل ممنوع بودن راه‌اندازی هتل و واحد‌های مسکونی اجاره‌ای ایربی‌اند‌بی (Airbnb) نیز می‌شود.

بیشتر از سفر