هفته مد ژوئن لندن: دری که به روی تازه‌واردها گشوده شد

«هفته مد مردانه لندن» به رویدادی بدون جنسیت مبدل شده است

مرزهای جنسیت به شکلی فزاینده‌ در حال محو شدن‌اند و نمایش‌های لباس مردانه نیز هر روز بیشتر به سمت طرح‌های بدون جنسیت می روند -SMR Days

نمایش مدل‌های لباس مردانه «هفته مد ژوئن لندن» که روز دوشنبه دوازدهم این ماه به پایان رسید، موج بعدی دنیای مد را به بهترین شکل به نمایش گذاشت و در عین حال رویکردی پایدارتر و متمرکز بر تنوع را در پیش گرفت.

در حالی که بسیاری از نمایش‌ها و ارائه‌ها به صورت سنتی و حضوری برگزار شدند، هفته مد لندن امسال خلاق‌تر از همیشه بود و نمایش‌هایش را به‌رایگان و بدون نیاز به بلیت، به‌صورت آنلاین پخش کرد و در حرکتی بدیع، درهای دنیای اغلب دور از دسترس مد را به روی عموم مردم گشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نحوه نمایش مد همواره در حال تغییر است. به عنوان مثال نمایش ورساچه در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ را به یاد بیاورید که به طرفدارانش فرصت داد طرح‌ها را بلافاصله را از سکوی نمایش خریداری کنند.

در لندن، معمولا بزرگ‌ترین هفته‌های مد در ماه‌های فوریه و سپتامبر به ترتیب برای مجموعه‌های پاییز/زمستان و بهار/تابستان برگزار می‌شوند اما رویداد چهارروزه میانه سال تغییر و نوآوری در صنعت مد را می‌آزمایند.

هفته مد لندن که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، ابتدا یک رویداد بسیار کوچک‌تر بود و تنها چهار طراح در یک برنامه رسمی حضور می‌یافتند؛ با وجود این شورای مد بریتانیا (BFC) آن را جدی گرفت. این رویداد در سال ۲۰۱۲ با عنوان «مجموعه‌های لندن: مردانه» (London Collections: Men) آغاز شد و در سال ۲۰۱۶ به «هفته مد مردانه لندن» تغییر نام داد. در سال ۲۰۲۰، این رویداد مد به نمایشی خنثی از نظر جنسیتی تبدیل شد.

مجالی برای طراحان کمتر شناخته‌شده

متولیان صنعت مد از همان ابتدا صمیمیت و توانایی‌ این نمایش‌ها را که هم مخاطب را به طراحان نوظهور علاقه‌مندتر می‌کند و هم به مارک‌های کوچک‌تر و کمتر‌شناخته‌شده اجازه می‌دهد در برنامه‌های فشرده‌تر هفته‌های «اصلی» مد لندن محو نشوند، تحسین می‌کردند.

همان‌طور که مرزهای جنسیت به شکلی فزاینده‌ در حال محو شدن‌اند، نمایش‌های معمولی لباس مردانه نیز هر روز بیشتر طرح‌های خنثی از نظر جنسیتی را به نمایش می‌گذارند و بر ظاهر «آندروژنی» و «بدون جنسیت» و همچنین سبک‌های سنتی مردانه تمرکز دارند.

این رویداد برای فارغ‌التحصیلان جدید طراحی مد در پایتخت بریتانیا و فراتر از آن بستری مناسب است و به کارشناسان صنعت مد برای آشنایی با برخی از درخشان‌ترین ستاره‌های در حال ظهور آینده فرصتی فراهم می‌کند.

یورو نیوز تعدادی از لحظات برجسته هفته مد لندن را برشمرده است.

خانه مد قاسمی که خالد القاسمی، طراح فقید، آن را تاسیس کرد، با ارائه مجموعه شیک Rising خود شامل چاپ و گلدوزی ابریشم و نیز پارچه‌هایی سبک و اثیری در کنار لایه‌های شناور از پارچه و پوپلین‌های ارگانیک فنردوزی‌شده هنگامه‌ای بر پا کرد.

اس‌ام‌آر دیز (SMR DAYS) هم که آدام شاپیرو، دن می و گوتام راجانی، کهنه‌کاران صنعت مد، سال ۲۰۲۰ تاسیس کردند، در هفته مد لندن از جدیدترین مجموعه لباس مردانه خود شامل لباس‌های مناسب هوای گرم با استفاده از پارچه‌های طبیعی و تکنیک‌های صنایع‌دستی از جمله رنگرزی سنتی هندی و گلدوزی کانتا تا چاپ قالبی سنتی و دریایی از رنگ‌های رنگین‌کمانی رونمایی کرد و از ظاهر «سنتی» مردانه فاصله گرفت.

ستاره‌های نوظهوری هم که تازه از دوره کارشناسی طراحی مد دانشگاه وست‌مینستر فارغ‌التحصیل شده‌اند، طرح‌های درخشانی را راهی سکوی نمایش کردند؛ از جمله طرح‌های الهام‌گرفته از پوشش قبیله‌ای با برش‌های دهه هفتادی و رنگ‌های لطیف پاستلی.

جاستین کاسین که اهل لس‌آنجلس است اما سبک طراحی‌اش ممکن است با خیاطی سنتی بریتانیا اشتباه گرفته شود، با مجموعه پاییز/زمستان ۲۰۲۴ نشان تجاری همنام خود در کارخانه وینیل در سوهو مد روز، به هفته مد لندن بازگشت.

کاسین با اتخاذ رویکردی جدید به اشکال کلاسیک، حجم و ساختار را در طراحی به بازی می‌گیرد و الگوهای معمول را به قطعاتی منحصربه‌فرد با شخصیتی مستقل تبدیل می‌کند.

ساگابوی با نمایشی در موزه لندن داکلندز به نمایش مد لندن بازگشت. این نشان مد که جف کی کوپر تاسیس کرده، با خرده‌فرهنگ کاراییبی ساگابوی (saga boy) مرتبط است که در دهه ۱۹۳۰ به عنوان نوعی یاغی‌گری مردانه ظاهر شد. کوپر از میراث متنوع ترینیداد و تاریخ و فرهنگ هند غربی الهام گرفته است.

ساگابوی با تی‌شرت‌های شعاری و طرح‌های بدون جنسیت، مجموعه‌ای با عناصر لباس خیابانی و قطعات الهام‌گرفته‌شده از عناصر موجود در دهکده‌های ماهیگیری محلی در این رویداد حاضر شد.

دوره کارشناسی مد دانشگاه راونزبورن در لندن به دلیل توانایی بالا در تربیت و تحویل مداوم فارغ‌التحصیلان بسیار توانمند و مناسب بازار کار شناخته‌شده است. حالا  برخی دانشجویان درخشان آن‌ توانسته‌اند کارهای خود را در هفته مد لندن نشان دهند. آدام پو به طرح‌های الهام‌گرفته از فرم قفس پرداخته بود، در حالی که دیگر ستارگان نوپا از منابع مختلف مثل موضوع‌های دریایی مانند طناب و کلاه شنا گرفته تا پرندگان بهشتی و لوازم خانگی الهام گرفته بودند.

بیشتر از مُد و زیبایی