لایحه «حجاب و عفاف» با یک فوریت تصویب شد

قالیباف: با این سند پرافتخار جلوی ولنگاری را خواهیم گرفت

امیرحسین بانکی‌پور نیز در موافقت این طرح در مجلس گفت: «با زدن حجاب زمینه برای برهنگی فراهم می‌شود» - Telegram/@enghelabezananeh

لایحه «عفاف و حجاب» پس از ماه‌ها حاشیه سرانجام از طرف مجلس با یک فوریت رای آورد. پیش از این، برخی نمایندگان اعلام کرده بودند که با دو فوریت به این لایحه که با نام «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از سلامت اجتماعی» به رای نمایندگان مجلس گذاشته شده بود، رای خواهند داد.

قالیباف در مورد رای نیاوردن دوفوریتی لایحه عفاف و حجاب گفت که این اتفاق به‌دلیل اهمیت نداشتن این لایحه نیست و او آن را از اولویت‌های اول جامعه عنوان کرد. پس از رای نیاوردن دو فوریتی این لایحه، درخواست بررسی این لایحه به صورت یک فوریتی به رای گذاشته شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۸۵ رای موافق با بررسی این لایحه به صورت یک فوریتی موافقت کردند.

لوایح یک فوریتی پس از تصویب فوریت، به کمیسیون‌های اصلی، فرعی ارجاع می‌شود تا خارج از نوبت مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. پس از بررسی در کمیسیون لایحه در یک نوبت در صحن علنی به مشورت نمایندگان گذاشته و سپس در مورد آن رای‌گیری می‌شود.

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی روز سه‌شنبه بعد از تصویب یک فوریت این لایحه آن را در راستای جلوگیری از «ولنگاری» دانست و گفت: «ما دست نیاز به همه نخبگان جامعه، دانشگاهیان، حوزه‌های علمیه و دلسوزان نظام دراز می‌کنیم که به مجلس کمک کنند تا بتوان یک لایحه همه‌جانبه‌ای داشت که در آن ابعاد مختلف دیده شده و در نهایت تبدیل به سند پر افتخاری شود که جلوی ولنگاری‌ها را بگیرد.»

جلیل میرمحمدی میبدی نیز از جمله مخالفان این طرح بود که کارایی آن را کم می‌دانست و خواستار برخورد جدی‌تر با بی‌حجابی بود. او معتقد است که مومنان معتقدند که لایحه عفاف و حجاب پیشگیرانه و موثر نیست. او همچنین با وجود یک فوریتی بودن این لایحه خواستار بررسی سریع‌تر آن شد و گفت: «ابتدا باید قولی را از آقای قالیباف رئیس مجلس بگیرم، مبنی بر اینکه اگر یک فوریت این لایحه تصویب شد، لایحه کمتر از ۳ تا ۴ هفته خارج از نوبت برای بررسی به صحن ارائه شود تا زمان کافی برای کارشناسی داشته باشیم. از سوی دیگر، با آقای غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی، نیز صحبت کردم که ایشان نیز همین نظر را داشتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در نطق خود با مخالفت با دو فوریتی بودن این لایحه گفت که این لایحه پوست خربزه‌ای زیر پای مجلس است. این نماینده مجلس با بیان اینکه قوه قضاییه این لایحه را طراحی کرده، اما در این چند روز به مجلس، تاخته شده است، گفت: «این لایحه شتاب‌زده و غیرکارشناسی، بدون ریشه‌یابی در جامعه نمی‌تواند مشکل بی‌حجابی را حل کند. فوریت این لایحه مورد تایید نیست چرا که در آن کار کارشناسی صورت نگرفته است و یک امر اعتقادی و اخلاقی را در سطح یک جریمه نقدی نبستن کمربند تقلیل داده است، این توهین به افراد معتقد است. این لایحه نه نظر افراد متدین را تامین می‌کند و نه افرادی را که دیدگاه متفاوتی دارند، قانع می‌سازد.»

شیوا قاسمی‌پور، دیگر نماینده مجلس، نیز در مخالفت با این طرح گفت که امروز نه افراد باحجاب و نه افراد بی‌حجاب این لایحه را قبول ندارند.

امیرحسین بانکی‌پور نیز در موافقت با این طرح در مجلس صحبت کرد و همانند بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی بی‌حجابی را برهنگی توصیف کرد و گفت: «با زدن حجاب زمینه برای برهنگی فراهم می‌شود و با برهنگی خانواده از هم خواهد پاشید حتی خانواده‌هایی که تعلقات بالای مذهبی ندارند، حجاب را قبول دارند اگر حجاب رفت خانواده هم می‌رود، باید یک صدای واحد از نظام صادر شود.»

پیش از این، روابط عمومی مجلس از برگزاری نخستین نشست بررسی لایحه جدید حجاب با حضور قالیباف و روسای برخی کمیسیون‌ها در روز ۲۱ خرداد خبر داده بود، جلسه‌ای بدون حضور نمایندگان زن که برای زنان ایران تصمیم‌گیری می‌شد. به نظر می‌رسد طرح یک فوریتی این لایحه به تغییرات بسیاری در آن منجر خواهد شد تا قالیباف باری دیگر از این فرصت برای مقابله با رئیسی استفاده کند.

این در حالی‌ است که پیش از این دولت مدعی شده بود که امکان ایجاد تغییرات زیاد در این لایحه را نداشته است و این متن تقریبا همان متنی‌ است که قوه قضائیه به دولت ارسال کرده بود. با این وجود، در طی مدت زمانی که دولت بر روی این لایحه کار می‌کرد، برخی نمایندگان مجلس به انتقاد از دولت پرداخته بودند و آن را تهدید کردند که در صورت سرعت نبخشیدن به بررسی آن خودشان دست به کار خواهند شد و طرحی را در زمینه حجاب و عفاف به تصویب خواهند رساند.

انتقاد دیگری که برخی نمایندگان مجلس به این لایحه داشتند نیز به جای خالی سپاه و بسیج در این لایحه مربوط می‌شد و آن‌ها معتقد بودند که برای این طرح باید عاملیتی نیز برای سپاه و بسیج در نظر گرفته شود تا دست آن‌ها به عنوان آمران به معروف و ناظر بر اجرای آن باز باشد، اتفاقی که می‌تواند به درگیری‌های بسیاری در جامعه منجر شود. با اضافه شدن نام بسیج و سپاه به این لایحه درگیری مردم به جای گشت‌های ارشاد با بسیجیان و سپاهی‌هایی رخ خواهد داد که به نهادهای بالادستی پاسخگویی ندارند و رهبر جمهوری اسلامی آن‌ها را «نیروی کارآمد کشور برای همه میدان‌ها» می‌خواند.