علی باقری در امارات با همتایان اروپایی خود درباره «نگرانی‌های متقابل» گفت‌وگو کرد

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در عمان نیز با مقام‌های آمریکایی غیرمستقیم مذاکره کرده بود

جمهوری اسلامی می‌کوشد برجام را احیا کندــ Photo by Alex HALADA / AFP

علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، که به امارات متحده عربی سفر کرده، در توییتی نوشت در ابوظبی با همتایان آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی‌اش ملاقات و با آن‌ها «در مورد طیفی از موضوع‌ها و نگرانی‌های متقابل» گفت‌وگو کرده است.

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای همچنین اذعان کرد که این مذاکرات «در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» انجام شده است.

علی باقری‌کنی صبح سه‌شنبه ۲۳ خرداد، سفرش به امارات متحده عربی را رسانه‌ای کرد و با اشاره به سفر دو هفته پیش وزیر مشاور امارات متحده عربی به ایران، در توییتی نوشت که «در چارچوب تحکیم سیاست همسایگی و در راستای استمرار رایزنی‌های سیاسی با همسایگان» به امارات متحده عربی سفر می‌کند تا «درباره ارتقای همکاری‌های دوجانبه و بررسی مسائل منطقه‌ای» با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند.

اندکی پس از انتشار این توییت، علی باقری‌کنی از گفت‌وگوهای دوجانبه با همتایان اروپایی‌ خود که کشورهایشان طرف‌ گفت‌وگو با ایران در مذاکرات هسته‌ای‌اند، خبر داد. جمهوری اسلامی از ماه‌ها پیش در تلاش است طرف‌های غربی را به میز مذاکره بازگرداند.

گفت‌وگوی باقری با مقام‌های کشورهای غربی از آن جهت اهمیت دارد که به‌تازگی برخی منابع خبری افشا کرده‌اند او در عمان با مقام‌های آمریکایی نیز غیرمستقیم گفت‌وگو کرده است.

آکسیوس روز جمعه ۹ ژوئن در گزارشی به نقل سه منبع آگاه، خبر داد که مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی و آمریکا در عمان آغاز شده است. به نوشته این رسانه، مقام‌های عمانی به عنوان واسطه، پیام‌های دو طرف را که در اتاق‌های جداگانه‌ای حضور داشتند، منتقل می‌کردند.

پیش‌تر در هشتم ماه مه هم برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های عمان درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران به این کشور سفر کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر مبنای گزارش آکسیوس، در همان زمان هیئتی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران نیز در عمان حضور داشت که بر اساس اظهارات یکی از منابع آگاه، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، هم عضو این هیئت بود. فاینشنال تایمز و رویترز نیز در گزارش‌هایی به این موضوع پرداختند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری دوشنبه ۲۲ خرداد، مذاکره با آمریکا «از طریق واسطه» در عمان را تایید کرد و گفت که موضوع محرمانه‌ای وجود نداشت و احتمال آزادی زندانیان در نتیجه این «رایزنی‌های باواسطه» وجود دارد.

دولت بایدن در ماه آوریل درباره پیشنهاد احتمالی برای توافق موقت با جمهوری اسلامی ایران، شامل رفع برخی تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران، با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود گفت‌وگو کرده بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ۲۱ خرداد، در دیدار با مدیران سازمان انرژی اتمی گفت که «توافق با حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای اشکال ندارد». او در ادامه افزود: «انعطاف یک جاهایی لازم است، باید انجام بگیرد. همان معنایی که ما در تقیه معنا کردیم.»

مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از اواخر تابستان ۲۰۲۲ به بن‌بست خورد. پس از کشته شدن مهسا امینی و آغاز خیزش انقلابی مردم ایران، مقام‌‎های آمریکایی به‌تناوب گفتند که برجام دیگر اولویت آن‌ها نیست اما مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از دسترس بودن توافق در صورت «تصمیم سیاسی» آمریکا صحبت کردند.