کنترل امپراطوری ۲۵ میلیارد دلاری سوروس، به پسر ۳۷ ساله‌اش رسید

الکس سوروس وعده داد که از توان مالی خانواده‌اش برای جلوگیری از بازگشت ترامپ به کاخ سفید استفاده کند 

@Travis_in_Flint/Twitter

جورج سوروس، میلیاردر مجارستانی-آمریکایی که به حمایت مالی از آرمان‌ها و نهادهای لیبرال معروف است، کنترل امپراتوری وسیع خود را به پسر جوانش، الکساندر، سپرد. سوروسِ ۹۲ ساله حالا جایش را به سوروس ۳۷ ساله‌ای می‌دهد که خود را «سیاسی‌تر» از پدرش می‌نامد و وعده داده است انرژی «بنیاد جامعه باز» را بیشتر صرف آرمان‌هایی همچون قانونی بودن سقط‌جنین و حقوق رای‌دهندگان کند. 

سوروسِ جوان نخستین مصاحبه خود را پس از انتخاب شدن به این مسند، با روزنامه متمایل به راست وال‌استریت ژورنال انجام داد. او در این گفت‌وگو که یکشنبه، ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد)، منتشر شد، خود را دارای گرایش چپ میانه و لیبرال خواند و گفت افکارش به افکار پدرش شباهت دارد. او تاکید کرد که از ثروت میلیارد دلاری خانواده‌اش برای کمک به سیاستمداران جناح چپ در آمریکا استفاده خواهد کرد. 

الکساندر سوروس اخیرا با شماری از چهره‌های دولت بایدن، از جمله کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری، دیدار کرد. او همچنین با چاک شومر، رهبر اکثریت سنا از حزب دموکرات، و برخی چهره‌های جهانی همچون لولا، رئیس ‌جمهور چپگرای برزیل، و جاستین ترودو، نخست‌وزیر لیبرال کانادا، دیدار کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهمترین نهاد خانواده سوروس را باید «موسسه جامعه باز»‌ دانست که سالی یک میلیارد و پانصد میلیون دلار به گروه‌های مختلف مدافع حقوق بشر و دموکراسی در سراسر جهان، و نیز به دانشگاه‌ها و نهادهای آموزشی، کمک می‌کند.

اما سوروس از طریق یک کمیته اقدام سیاسی به نام «دموکراسی ‌پک» (موسوم به «سوپرپک») نیز در سیاست آمریکا دخالت می‌کند. از جمله اقدامات چشمگیر این کمیته در سال‌های اخیر، پشتیبانی از دادستان‌ها و مقام‌های انتظامی متمایل به جناح چپ در چارچوب نگرش‌ها و حرکت‌های سیاست آمریکا بوده است که می‌خواهند میزان بالای حبس زندانیان را در این کشور پایین بیاورند و با آنچه تبعیض نژادی در نظام دادگستری می‌دانند، مقابله کنند. مجموعه این اقدامات باعث شده است که چهره‌های حزب محافظه‌کار و سایر جریانات راستگرا در آمریکا و جهان، به شدت به سوروس حمله کنند. 

الکس سوروس در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال تاکید کرد نگران احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است و برای جلوگیری از‌ آن، مشارکت مالی گسترده‌ای در انتخابات سال آینده خواهد داشت. او می‌گوید: «خیلی دوست دارم پول از سیاست خارج شود، اما حالا که طرف مقابل دارد این کار را می‌کند، ما هم باید همین کار را انجام دهیم.»

بیشتر از جهان