رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی: بلیت هواپیما گران نشود، «اتوبوس‌سوارها را هواپیماسوار می‌کند»

در اعتراض به زیاد گران‌نشدن بلیت هواپیماها، از میان ۴۰۰ فروند هواپیما در ایران، تنها ۱۱۵ فروند فعال‌اند

ایرلاین‌ها ادعا می‌کنند که به دلیل نبود قطعه قادر نیستند قطعات معیوب هواپیما را تعمیر کنند- HAIDAR HAMDANI/AFP

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در اظهارنظری عجیب، اعلام کرد که اگر بلیت هواپیما گران نشود، عده‌ای «‌اتوبوس‌سوار» «هواپیماسوار» خواهند شد.

رضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مدعی شد که با جریمه کردن ایرلاین‌های گران‌فروش، سی هزار مسافر سرگردان می‌شوند. او همچنین اعلام کرد که با جریمه شدن ایرلاین‌های گران‌فروش، مردمی که تا کنون با ماشین و قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند به سمت هواپیما خواهند آمد.

رضا موسوی اعمال جریمه برای ایرلاین‌های گران‌فروش را غیرقانونی خواند و گفت که با این تصمیم سازمان هواپیمایی، سفرهای حدود ۳۰ هزار نفر در مسیر‌های داخلی لغو و مسافران سرگردان می‌شوند. او در گفت‌وگوی ویژه خبری‌اش گفت: «انجام دستور سازمان هواپیمایی برای شرکت‌های هواپیمایی امکان‌پذیر نیست. سازمان اجازه ورود به این حوزه - قیمت‌گذاری - را ندارد. آماده‌ایم عین قانون اجرا بشود، یعنی سوخت را هم بیاوریم به همان قیمت‌هایی که الان دارند به شرکت‌های هواپیمایی خارجی با نرخ ۷۰ تا ۸۰ درصد فوب خلیج فارس می‌دهند، به ایرلاین‌های داخلی سوخت بدهند.»

او با ذکر این ادعا که قیمت بلیت هواپیما ارزان است و باید گران شود گفت: «اگر الان بیاییم با نرخ ۲۰ هزار تومان محاسبه کنیم، به‌جز هزینه سوخت ما سوبسیدی از دولت نمی‌گیریم. بیشتر ارز مورد نیاز را از بازار آزاد و قرض تامین می‌کنیم. سازمان هواپیمایی کشوری نرخی تعیین نکرده، ​دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر است که نشسته به سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف کرده که بروید این نرخ را ابلاغ کنید. شورای عالی هواپیمایی را داریم که یک شورای فرا سازمانی است.»

با توجه به افزایش ۲۹ درصدی بلیت هواپیما، برخی از شرکت‌های هواپیمایی به‌دلیل مخالفت با این میزان افزایش، تعداد زیادی از هواپیماهای خود را غیرفعال کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرنامه دانشجویان ایران در گزارشی اعلام کرد که به همین علت، بلیت هواپیما برای مقاصد پرتردد سخت پیدا می‌شود. ناوگان هوایی کشور حدود ۴۰۰ فروند هواپیما دارد، اما در حال حاضر تنها ۱۱۵ فروند هواپیما فعال است. بر اساس این گزارش، غیرفعال شدن ناوگان هواپیمایی کشور بیشتر عمدی و به‌دلیل ناراضی بودن شرکت‌های هواپیمایی از قیمت‌های جدید بوده است. ایرلاین‌ها ادعا می‌کنند که به‌علت نبود قطعه قادر نیستند قطعات معیوب هواپیما را تعمیر کنند و بنابراین، برخی از هواپیماها را در پارکینگ نگه داشته‌اند.

در برخی مسیرها که تردد کمتری وجود دارد نیز بلیت‌ها دیگر به صورت سیستمی به فروش نمی‌رسد و مسافران برای تهیه بلیت در برخی شهرها، مانند اهواز و بندرعباس، باید به فرودگاه‌ها مراجعه کنند تا همان جا بلیت صادر شود. از سوی دیگر، شرکت‌های هواپیمایی به دنبال افزایش قیمت بیشتری هستند و به همین دلیل، تعداد پروازهای کمتری انجام می‌دهند. پس از آغاز فرایند کاهش قیمت بلیت هواپیما، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از ارائه خدمات به مسافران خودداری کردند و دیگر در مسیرهای پرتردد، از جمله مشهد و تهران به کیش، دیگر بلیتی وجود نداشت که مسافر بتواند بخرد.

پیش از این، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی از لغو مجوز پروازهای بیش از ۸ شرکت هواپیمایی به‌دلیل لغو نکردن پروازهای چارتری در مسیرهای ممنوع خبر داده بود. حسن خوشخو اعلام کرد که محدودیت‌های پروازی این شرکت‌ها تا اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت.

نرخ بلیت هواپیما هفته آخر اردیبهشت افزایش یافته بود. مقصود اسعدی سامانی درباره افزایش ٢٩ درصدی بلیت هواپیما گفت: «با این مقدار افزایش بلیت هواپیما به‌شدت مخالفیم. با ٢٩ درصد افزایش قیمت مشکلی از صنعت هوانوردی حل نمی‌شود.»

او با بیان اینکه قیمت پروازهای داخلی از روز چهارشنبه افزایش پیدا می‌کند، گفت: «در این باره بدون حضور ذی‌نفعان صنعت تصمیم گرفته شد و ما نمی‌دانیم با کدام حساب و کتاب و چه فرمولی به نرخ ٢٩ درصد افزایش قیمت رسیده‌اند».

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه این تصمیم نشان می‌دهد در ایران بدون اقدام‌های کارشناسی تصمیم گرفته و تعیین و ابلاغ می‌شود، گفت: «بدون نظرخواهی از فعالان صنعت و بدون کار کارشناسی نرخ ٢٩ درصدی را برای افزایش قیمت بلیت انتخاب کردند؛ در حالی که این میزان افزایش قیمت هیچ مشکلی از صنعت حل نمی‌کند.»