رسم نوظهور رحم جایگزین در دنیای ستاره‌ها

ستاره‌های سینما و ثروتمندان آمریکایی چقدر برای «رحم اجاره‌ای» پول پرداخت می‌کنند

کیم کارداشیان و کانیه وست از دو رحم اجاره‌ای متفاوت برای خوشامد‌گویی به دخترشان شیکاگو و پسرشان سام استفاده کردند- facebook/KimKardashian

حرف‌های کلوئه کارداشیان درباره اینکه با پسر ۹ ماهه‌اش، تاتوم، که از طریق رحم جانشین به دنیا آمده است، «پیوند کامل» ندارد، باعث شد موج جدیدی از واکنش‌ها به این روش فرزندآوری در رسانه‌های اجتماعی به راه بیفتد.

هرروز اخبار بیشتری درباره نوزادان چهره‌های مشهور و ستاره‌ها که با روش «رحم اجاره‌ای یا جایگزین» به دنیا آمده‌اند می‌شنویم و برخی نگران‌اند این پدیده نوظهور اثرات منفی بر روند درمان ناباروری داشته باشد. در سوی دیگر هم بسیاری آن را می‌ستایند.

در برنامه این هفته سریال واقع‌نمایی «کارداشیان‌ها» در شبکه پخش فیلم و سریال هولو، کلوئه به کریس جنر، مادرش، اعتراف کرد که به خاطر نداشتن رابطه عاطفی مشابه با سایر فرزندانش «احساس گناه» می‌کند.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه الک و هیلاریا بالدوین از یک رحم اجاره‌ای برای تولد فرزند ششم خود، دختری به نام لوسیا، استفاده کرده‌اند، اما آن‌ها اولین زوجی نیستند که چنین گزینه گران‌قیمتی -که می‌تواند برای والدین آینده ده‌ها هزار دلار هزینه داشته باشد- را انتخاب می‌کنند.

چوپرا، بازیگر و مدل ۳۹ ساله هندی و جوناس، خواننده ۲۹ ساله ایتالیایی-آمریکایی، در سال ۲۰۱۸ با یکدیگر ازدواج کردند و در ماه ژانویه امسال، با روش رحم جایگزین، صاحب اولین فرزندشان، مالتی ماری، شدند.

دختر جورج لوکاس، خالق «جنگ ستارگان» و همسرش، ملودی هابسون، در سال ۲۰۱۳ به کمک رحم جایگزین دختردار شدند.

حداقل یکی از فرزندان رابرت دنیرو حاصل رحم اجاره ای است، هرچند گفته می‌شود دوقلوهای او از همسر سابقش، توکی اسمیت، هم با این روش به دنیا آمدند.

ژانویه امسال پاریس هیلتون و همسرش، کارتر ریم، به کمک رحم جایگزین صاحب اولین فرزند خود شدند.

سارا جسیکا پارکر و همسرش، متیو برودریک، هم دو فرزند دارند که با رحم اجاره‌ای به دنیا آمده‌اند.

تایرا بنکس، جیمی فالون، آلن پمپئو، امی اسمارت، نیکول کیدمن، الیزابت بنکس، لوسی لئو، سارا جسیکا پارکر، نیت برکوس، نیل پاتریک هریس و جوردانا بروستر نیز همگی از رحم‌های اجاره‌ای برای بزرگ‌تر کردن خانواده خود استفاده کردند.

کیم کارداشیان و کانیه وست از دو رحم اجاره‌ای متفاوت برای خوشامدگویی به دخترشان، شیکاگو و پسرشان، سام استفاده کردند.

جین گرونندال، مدیر آژانس رحم اجاره‌ای (New Beginnings Surrogacy Services)، به خبرنگار «پیج سیکس» درباره قراردادهای حفظ حریم خصوصی گفت: «زمانی که جایگزین‌ها با والدین موردنظر جفت می‌شوند، [جایگزین] نمی‌تواند بدون اجازه والدین مطالبی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کند. بسیاری اوقات برای آن‌ها مهم است که عکس هیچ‌یک از طرفین را، مگر با رضایت قبلی، منتشر نکنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حریم خصوصی نقش مهمی در قوانین رحم اجاره‌ای دارد. در مراحل اولیه «مطابقت» یا جفت شدن، زمانی که والدین موردنظر یک جایگزین را پیدا می‌کنند، زوج انتخاب می‌کنند که چه مقدار اطلاعات در مورد خودشان بدهند. اغلب افراد مشهور فقط نام کوچک خود را در قرارداد ذکر می‌کنند.

درحالی‌که افراد مشهور ممکن است به خاطر حفظ حریم خصوصی بخواهند هویت خود را مخفی نگه‌ دارند، گرونندال گفت که موضوع در رابطه با «هر زوج متفاوت است» و اضافه کرد که برخی از آن‌ها به تمام قرارهای ملاقات می‌روند،  درحالی‌که برخی دیگر ممکن است به دلیل ترس از دل‌بستگی تنها در چند قرار پایانی ظاهر شوند.

 قوانین رحم جایگزین چیست؟

در سراسر دنیا قوانین در حال ساده‌تر شدن است. در بریتانیا زوجی که قرار است نوزادی را بزرگ کنند باید حداقل شش هفته منتظر بمانند تا والدین قانونی شوند، فرایندی که در عمل اغلب تا یک سال زمان می‌برد. گروه حقوقی انگلستان و ولز و گروه حقوقی اسکاتلند تلاش می‌کنند این اعلام حقوقی در روز تولد انجام شود.

فعالان حقوق خانواده می‌خواهند موافقت‌نامه‌های رحم جایگزین در بریتانیا را تصویب و تشویق کنند تا بهره‌کشی بالقوه از مادران در کشورهای دیگر و نگرانی‌ها و هزینه‌های اخلاقی را کاهش دهد.

در آمریکا قوانین از ایالت به ایالت دیگر متفاوت است، ایالت‌های ساحل غربی، به‌ویژه کالیفرنیا، تمایل دارند حمایت‌های قانونی بهتری برای والدینی که قصد اجاره کردن رحم دارند تصویب کنند تا والدین بیولوژیکی به‌جای سه روز بعد از تولد، هم‌زمان با تولد نوزاد، والدین قانونی اعلام شوند.

 اسپانیا، فرانسه، پرتقال، آلمان، ایتالیا و سوئد انواع «تجاری و دوستانه» را ممنوع کرده‌اند. در قوانین آلمان «مادر» زنی است که فرزند را به دنیا آورده است.

دریافت پول درازای رحم اجاره‌ای در کانادا، دانمارک، نیوزلند، برزیل، بریتانیا و استرالیا ممنوع است، اما برخی از اشکال رحم جایگزین دوستانه مجاز است.

هزینه بچه‌دار شدن با روش رحم جایگزین چقدر است؟

به گزارش رویترز، هیچ قانونی در مورد رحم جایگزین در سطح فدرال در ایالات متحده وجود ندارد و در برخی از ایالت‌ها دریافت پول برای رحم جایگزین منع قانونی ندارد.

هزینه این کار از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است. هزینه رحم اجاره‌ای برای جانشینی که برای اولین بار باردار می‌شود از ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار است، اما بسته به نوع قرارداد یک جانشین می‌تواند هزینه بیشتری را دریافت کند.

در برخی ایالت‌های آمریکا به زنانی که تجربه چند بار بارداری داشته‌اند تا ۵۰ هزار دلار هم پرداخت ‌شده است. والدین مشهور نیز می‌توانند پیشنهاد پرداخت بیشتری بدهند.

 در بریتانیا «پرداخت‌های مجاز» شامل هزینه‌هایی مانند بیمه عمر، مسافرت، اقامت، قرارهای درمانی، هدایای متوسط و جبران از دست دادن درآمد می‌شود و «اجاره رحم به‌قصد تجارت» ممنوع است.

بیشتر از زندگی