تاکید ناوگان پنجم آمریکا بر تقویت نیروها و گشت‌زنی هوایی و دریایی در تنگه هرمز

ایالات متحده هدف از تقویت نیروهایش در تنگه هرمز را کمک به افزایش امنیت عنوان کرد

نیروهای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا - @US5thFleet 

چهار روز پس از اقدام قایق‌های سپاه پاسداران در تعقیب یک کشتی تجاری با پرچم جزایر مارشال که با واکنش دو ناو آمریکایی و بریتانیایی مواجه شد، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با تاکید بر انجام مداوم گشت‌ هوایی و دریایی در تنگه هرمز، تاکید کرد که ایالات متحده حضور خود را در تنگه هرمز تقویت می‌کند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، روز پنجشنبه ۱۸ خردادماه، با انتشار تصاویری از انجام گشت هوایی بر فراز تنگه هرمز خبر داد و بر نظارت هوایی بر فعالیت‌هایی دریایی در این تنگه تاکید کرد.

این ناوگان همچنین در صفحه توییترش تاکید کرد که «ایالات متحده حضور خود را در تنگه هرمز با شرکای خود و به‌منظور افزایش امنیت تقویت می‌کند.»

پیش از این، روز یکشنبه ۱۴ خرداد، نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا از درخواست کمک یک کشتی تجاری در پی مزاحمت قایق‌های تندروی سپاه پاسداران در تنگه هرمز خبر دادند و گفتند که با انجام اقداماتی به این کشتی که با  پرچم جزایر مارشال حین عبور از تنگه هرمز با مزاحمت سه قایق تندروی سپاه پاسداران و تعقیب آن‌ها مواجه شده بود، به این تعقیب پایان دادند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه همان روز خود افزود که ناوشکن یواس‌اس مک فال آمریکا یک هواپیمای گشت دریایی و ناوچه اچ‌ام‌اس لنکستر نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا نیز یک هلی‌کوپتر برای کمک به این کشتی به پرواز درآوردند و به مسیر حرکت آن اعزام کردند و یک ساعت بعد کشتی تجاری اعلام کرد که قایق‌های تندروی سپاه پاسداران از تعقیب منصرف شده و از صحنه خارج شده‌اند.

در همان بیانیه نیز ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفت که با متحدان خود در حال تقویت نیروهایش در اطراف تنگه هرمز است و تاکید کرد که هدف از این اقدامات حفظ امنیت و ثبات در این منطقه کلیدی است که ۲۰ درصد از صادرات نفت جهان از آن عبور می‌کند.

اما یک روز بعد از بیانیه نیروی دریایی آمریکا، عباس غلامشاهی، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران، مدعی شد که سپاه به این کشتی تجاری با پرچم جزایر مارشال کمک کرده است و قایق‌هایی که به این کشتی در تنگه هرمز نزدیک شدند، غیرنظامی بودند

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران حتی گفت که واحد فرماندهی و کنترل تنگه هرمز پس از اطلاع از درخواست کمک کشتی تجاری با پرچم جزایر مارشال، موجب رفع نگرانی ناخدای این کشتی شده است.

این رویدادها در حالی در جریان است که نفت‌کش سوئز راجان که در انتقال نفت ایران مشارکت داشت و به دستور مقام‌های آمریکایی در آب‌های سنگاپور توقیف شده بود، در هفته‌های اخیر به خلیج مکزیک منتقل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران نیز پس از توقیف نفت‌کش سوئز راجان، به توقیف نفت‌کش‌های «ادونتج سوئیت» و «نیووی» در آب‌های بین‌‍المللی تنگه هرمز و خلیج فارس اقدام کرد و این دو نفت‌کش را به آب‌های ساحلی بندرعباس در استان هرمزگان منتقل کرده است.

جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بارها کشتی‌ها و نفت‌کش‌های کشورهای مختلف در تنگه هرمز و خلیج فارس را توقیف کرده و این اقدامات در مواردی با استفاده از زور و ربایش انجام شده است.

همچنین در چهار سال گذشته موارد متعددی از حملات به کشتی‌ها در آب‌های منطقه انجام شده است که در بسیاری از موارد مقام‌های آمریکا و بریتانیا که نیروهای دریایی آنان در منطقه حضور دارند، سپاه پاسداران را عامل این حملات معرفی کرده‌اند.

با این حال، شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۱۳ خردادماه از «شکل‌گیری ائتلاف‌های جدید منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» خبر داد و گفت: «ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشور‌های منطقه ازجمله عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین و عراق به‌زودی شکل می‌گیرد.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به آنچه «ائتلاف دریایی ایران، روسیه و چین» خواند، افزود: «این ائتلاف سه‌جانبه به همراه روسیه و چین که سالیانه رزمایش‌هایی را هم در قالب آن برگزار می‌کنیم در حال توسعه است.»

 شهرام ایرانی گفت: «به‌زودی شاهد آن خواهیم بود که منطقه ما از هر نیروی غیرموجه عاری شده است و مردم منطقه با استفاده از سربازهای خود در حوزه امنیتی خود مسلط باشند.»

اظهارات فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران پس از آن عنوان شد که امارات متحده عربی در چهارشنبه ۱۰ خرداد اعلام کرد از ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده که برای تضمین امنیت آب‌های منطقه تشکیل شده بود، خارج شده است.

 از سوی دیگر، تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، در واکنش به ادعای فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: «این ادعا با عقل جور نمی‌آید، چرا که این ادعای جمهوری اسلامی ایران خود عامل شماره یک بی‌ثباتی منطقه است.»

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا افزود که جمهوری اسلامی ایران در حال تهدید آب‌ها و کشتیرانی در منطقه است و حالا مدعی است که برای حفاظت از همان آب‌‌ها می‌خواهد با کشورهای منطقه ائتلاف تشکیل دهد.