ابداع نخستین ربات دارای توانایی «تنفس، تعریق و لرزش»

اندی (ANDI) مانند انسان‌ دارای منافذی برای تعرق است

محققان تاکنون حدود ۱۰ ربات با توانایی عرق کردن ساخته‌اند که شرکت‌های پوشاک برای آزمایش کیفیت لباس‌ به کار می‌برند - Canav

محققان می‌گویند نخستین ربات دارای توانایی «تنفس، تعریق و لرزش» را ساخته‌اند که برای انطباق و سازگاری با دماهای مختلف طراحی شده است. 

این «آدمک حرارتی» حساس به گرما به نام اندی، ۳۵ سطح یکایک کنترل‌شده‌ دارد و مانند انسان دارای منافذی برای عرق کردن است.

این ربات را شرکت آمریکایی ترمتریکس برای استفاده محققان دانشگاه ایالتی آریزونا و کمک به شناخت بهتر اثرات دماهای شدید بر سلامت بدن انسان طراحی کرده است.

هدف پروژه تحقیقاتی دانشگاه ایالتی آریزونا، شناسایی و اندازه‌گیری اثرات گرمای شدید بر انسان است و کنراد ریکاچووسکی، محقق اصلی آن، می‌گوید: «اندی عرق می‌کند، گرم می‌شود، می‌لرزد، راه می‌رود و نفس می‌کشد.»

«کارهای (تحقیقاتی) بسیار خوبی در مورد گرمای شدید انجام گرفته است، اما کمبودهای زیادی هم وجود دارد. سعی داریم به شناخت بسیار خوبی از چگونگی تاثیر گرما بر بدن انسان برسیم تا بتوانیم برای رفع آن راهکارهای سنجیده‌ای طراحی کنیم.»

محققان تاکنون حدود ۱۰ ربات با توانایی عرق کردن ساخته‌اند که شرکت‌های پوشاک برای آزمایش لباس‌ها به کار می‌برند، اما آدمک دانشگاه ایالتی آریزونا تنها رباتی است که می‌توان از آن در فضای باز استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این قابلیت امکان می‌دهد تا بتوان در محیط‌هایی دارای گرمای شدید، آزمایش کرد که قبلا غیرممکن بود و همچنین در مورد تاثیر تشعشعات خورشیدی مطالعه کرد.

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا قصد دارند تابستان امسال در تلاش برای شناخت اثرات دمای بالا بر سن و انواع مختلف بدن، اندی را در مناطق آسیب‌پذیر نسبت به گرما در اطراف فینیکس آزمایش کنند.

آنکیت جوشی، پژوهشگر دانشگاه ایالتی آریزونا و سرپرست مدل‌سازی و متصدی اصلی اندی، می‌گوید: «می‌توانیم مدل‌های مختلف شاخص توده بدنی (بی‌ام‌آی)، ویژگی‌های سنی مختلف و عارضه‌های جسمانی مختلف را [در اندی] تعبیه کنیم.»

«تنظیمات گرمایی فرد مبتلا به بیماری قند با آدم سالم فرق دارد. پس حالا می‌توانیم تمام این اصلاحات را در مدل‌های شخصی‌سازی‌شده‌مان در نظر بگیریم.»

نتایج (به دست آمده) در اصلاح طراحی محصولاتی مانند لباس‌های خنک‌کننده و فناوری‌هایی برای محافظت در برابر گرمازدگی و مرگ‌های ناشی از گرما استفاده می‌شود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی