دود آتش‌سوزی‌ جنگل‌های کانادا، شرق آمریکا را هم فراگرفت

دودی که ساحل شرقی آمریکا را فراگرفته، ناشی از آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای است که تا کنون میلیون‌ها هکتار از جنگل‌های کانادا را سوزانده و ۱۲۰ هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است

دود غلیظ و زرد رنگ نیویورک و دیگر مناطق در سواحل شرقی آمریکا را در خود گرفته است- AFP

مدارس سراسر سواحل شرقی ایالات متحده فعالیت‌ در فضای آزاد را لغو کردند، ترافیک خطوط هوایی کاهش یافت و از میلیون‌ها آمریکایی از روز چهارشنبه خواسته شدع تا در خانه بمانند، زیرا دود ناشی از آتش سوزی‌های جنگلی کانادا به سمت جنوب کشیده شده و شهرها را در پرده‌ای از مه غلیظ و زرد رنگ فرو پوشانده است.

آتش‌سوزی جنگل‌ها در سراسر کانادا در روز پنجشنبه هم ادامه یافت. این کشور بدترین شروع فصل آتش‌سوزی در جنگل‌های خود را تجربه می‌کند. 

اگرچه آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها در کانادا رایج است، اما آتش‌سوزی‌ به‌طور هم‌زمان در شرق و غرب کشور غیرعادی است. کانادا منابع آتش‌نشانی را افزایش داده و برای کمک مجبور به اعزام ارتش شده است. صدها آتش‌نشان آمریکایی نیز برای کمک وارد کانادا وارد شده‌اند و گزارش شده شمار بیشتری از آتش‌نشانان از آمریکا راهی کانادا خواهند شد.

سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده تقریبا در کل سواحل اقیانوس اطلس هشدار کیفیت هوا صادر کرده است.

به گزارش رویترز، مقامات بهداشتی به ساکنان سواحل شرقی آمریکا هشدار داده‌اند که گذراندن وقت در خارج از منزل ممکن است به دلیل بالا بودن ذرات ریز در هوا، باعث مشکلات تنفسی شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: «بسیار مهم است که آمریکایی‌هایی که آلودگی هوای خطرناکی را تجربه می‌کنند، به ویژه آن‌هایی که مشکل سلامتی دارند، به مقامات محلی گوش دهند تا از خود و خانواده‌هایشان محافظت کنند.»

سرویس پیش‌بینی خصوصی ایالات متحده AccuWeather اعلام کرده است مه غلیظ و دوده که از ارتفاعات تا سطح زمین را دربرمی‌گیرد، بدترین نوع شیوع دود ناشی از آتش‌سوزی در شمال شرق آمریکا در بیش از ۲۰ سال گذشته است.»

دودی که ساحل شرقی آمریکا را فراگرفته، ناشی از آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای است که تا کنون میلیون‌ها هکتار از جنگل‌های کانادا را سوزانده و ۱۲۰ هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته بیل بلر، وزیر آمادگی اضطراری فدرال کانادا، تا کنون حدود ۳.۸ میلیون از جنگل‌ها سوخته است که تقریباً ۱۵ برابر میانگین ۱۰ سال گذشته است. انتظار می‌رود که شرایط گرم و خشک در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد.

آسمان بالای نیویورک و بسیاری دیگر از شهرهای آمریکای شمالی تا روز چهارشنبه به تدریج تیره‌تر می‌شد. هوا بوی چوب سوخته می‌داد.

به نظر می‌رسد خط افق مشهور نیویورک که معمولاً از کیلومترها قابل مشاهده است، در پرده‌ای از دود ناپدید می‌شود.

این هوا مخصوصاً برای افرادی که در فضای باز فعالیت می‌کند، نامناسب است.

کتی هوکول، فرماندار نیویورک، این وضعیت را «بحران اضطراری» خواند و گفت که شاخص آلودگی هوا در بخش‌هایی از ایالت نیویورک هشت برابر بالاتر از حد عادی است.

کاهش دید ناشی از مه، اداره هوانوردی فدرال را مجبور کرد تا ترافیک هوایی در منطقه نیویورک و فیلادلفیا را کاهش دهد.

حتی لیگ اصلی بیسبال هم تحت تأثیر قرار گرفته است و نیویورک یانکیز و فیلادلفیا فیلیز، هر دو، بازی‌های خانگی خود را که برای روز چهارشنبه، هفتم ژوئن، برنامه ریزی شده بود به تعویق انداختند.

رویدادهایی هم که به مناسبت روز جهانی دویدن در نظر گرفته شده بود، لغو شد. اریک آدامز، شهردار نیویورک، گفت:«امروز روز تمرین برای ماراتن یا انجام کاری در فضای باز با فرزندانتان نیست. اگر مسن‌تر هستید یا مشکلات قلبی یا تنفسی دارید یا یک فرد بزرگسال مسن‌ هستید، باید در خانه بمانید.»

استفاده گسترده از ماسک، یادآور بدترین روزهای همه‌گیری ویروس کرونا بود.

پیش‌بینی شده که کیفیت بد هوا تا آخر هفته ادامه پیدا کند، زیرا انتظار می‌رود یک سیستم طوفانی در حال توسعه، دود را از طریق دره اوهایو به سمت غرب، جنوب و سواحل اقیانوس اطلس منتقل کند.

بیشتر از جهان