۱۰ مورد از زیان‌بارترین بلایای اقلیمی در سال ۲۰۲۲

از سیل در پاکستان تا طوفان‌های ویرانگر و آتش‌سوزی‌های گسترده

برای کسانی که در خط مقدم بحران اقلیمی زندگی می‌کنند، امسال سال ویرانگری بود-AFP

در سال فجایع اقلیمی آخرزمانی، یک گزارش نشان داد که ۱۰ طوفان، سیل و خشکسالی که بزرگ‌ترین خسارت مالی را به بار آورده‌اند، هر کدام دست‌کم ۲.۵ میلیارد پوند هزینه به جا گذاشته‌اند.

در حالی که جهان برای سیل‌های ویرانگر، خشکسالی و آتش‌سوزی‌های جنگلی آماده می‌شود، موسسه کریسچن اید (Christian Aid) بدترین بلایای اقلیمی در سال را برجسته کرد.

طوفان یان (Ian) که در ماه سپتامبر ایالات متحده و کوبا را درنوردید، با ۸۲.۴ میلیارد پوند بیشترین ضربه مالی را وارد کرد. بنا به گزارش مرکز امدادرسانی، ۱۳۰ نفر در اثر این طوفان جان باختند و بیش از ۴۰ هزار نفر آواره شدند.

از نظر خسارات جانی، سیل‌های پاکستان که دانشمندان دریافتند احتمالا به‌ویژه به ‌دلیل بحران تغییرات اقلیمی رخ دادند، در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر بیشترین تاثیر را به جا گذاشتند و به مرگ یک هزار و ۷۳۹ نفر و آواره شدن هفت میلیون نفر منجر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه کریسچن اید اعلام کرد که این سیل‌ها ۴.۶ میلیارد پوند خسارت زدند که البته این فقط خسارات بیمه ‌شده است و خسارت واقعی این سیل‌های ویرانگر بیش از ۲۴.۷ میلیارد پوند تخمین زده می‌شود.

گزارش این موسسه خیریه در کنار ۱۰ رویداد زیا‌ن‌بار، سایر حوادث اقلیمی قابل‌توجه را که مرگ، آوارگی، ویرانی و آسیب‌های زیست‌محیطی در پی داشتند، نشان می‌دهد. آن‌ها عبارت‌اند از سیل در مالزی، برزیل و غرب آفریقا، خشکسالی طولانی در شاخ آفریقا، موج گرما در هند و پاکستان، قطب شمال و قطب جنوب، آتش‌سوزی‌های گسترده در شیلی، طوفان در جنوب شرقی آفریقا و فیلیپین و طوفان گرمسیری در بنگلادش.

۱۰ رویدادی که هر کدام دست‌کم ۲.۵ میلیارد پوند خسارت زدند؛ از جمله طوفان یونیس (Eunice) در ماه فوریه که بریتانیا و ایرلند و نیز سایر نقاط اروپا را درگیر کرد و به مرگ ۱۶ نفر منجر شد و ۳.۵ میلیارد پوندی خسارت به جا گذاشت.

خشکسالی اروپا در تابستان امسال- که به دلیل تغییرات اقلیمی چندین برابر بیشتر شد- خسارات را به  ۱۶.۵ میلیارد پوند افزایش داد، به محصولات ضربه زد، قیمت‌ها را بالا برد، بر نیروگاه‌های انرژی تاثیر گذاشت و حمل‌ونقل را مختل کرد.

خشکسالی امسال در چین ۶.۹ میلیارد پوند و در برزیل ۳.۳ میلیارد پوند خسارت زد.

سیل در استرالیا در ماه‌های فوریه تا مارس به مرگ ۲۷ نفر منجر شد و ماه آوریل در آفریقای جنوبی هم ۴۵۹ نفر بر اثر سیل جان خود را از دست دادند؛ در حالی که هر دو رویداد ده‌ها هزار نفر را آواره کردند و میلیاردها پوند خسارت به بار آوردند. سیل‌های بسیار زیان‌باری هم امسال چین را درنوردیدند.

پاتریک وات، مدیرعامل  کریسچن اید، گفت: «بروز ۱۰ فاجعه اقلیمی جداگانه در سال گذشته که هر کدام بیش از سه میلیارد دلار خسارت زدند، نشان‌دهنده هزینه مالی اقدام نکردن در مورد بحران تغییرات اقلیمی است. اما پشت ارقام دلاری، میلیون‌ها داستان از رنج‌ها و تلفات انسانی نهفته است.»

او همچنین افزود: «بدون کاهش جدی انتشار گازهای گلخانه‌ای، این تلفات انسانی و مالی صرفا افزایش خواهد یافت. خسارات جانی تغییرات اقلیمی را می‌توان از روی خانه‌هایی دید که سیل‌ آن‌ها را با خود برد، عزیزانی که در اثر طوفان کشته شدند و وسایل امرار معاشی که در اثر خشکسالی از بین رفتند. برای کسانی که احتمالا در خط مقدم بحران اقلیمی زندگی می‌کنند، امسال، سال ویرانگری بود.»

او گفت: «بریتانیا با طوفان یونیس و موج گرمای تابستان، از ویرانگری‌های تغییرات اقلیمی سال ۲۰۲۲ در امان نماند. این امر بر نیاز به سیاست‌هایی برای تسریع انتقال به [کربن] صفر خالص و بی‌خردانه بودن تصمیم‌گیری برای افتتاح یک معدن زغال‌سنگ جدید در کامبریا تاکید می‌کند.»

کریسچن اید همچنین اعلام کرد که این گزارش اهمیت صندوق ایجادشده در مذاکرات بین‌المللی کاپ ۲۷ (Cop27) در سال جاری را نشان می‌دهد که هدفش جبران تلفات و خساراتی است که در اثر بحران اقلیمی به مردم کشورهای فقیرتر- که در به‌وجود آوردن آن کمترین نقش را داشتند- وارد شد و نشان‌دهنده فوریت راه‌اندازی و به کار گرفتن آن است.

در اینجا بر اساس این گزارش، ۱۰ مورد از زیان‌بارترین بلایای اقلیمی از نظر خسارات بیمه‌شده در سال ۲۰۲۲ آورده شده است:

فوریه: طوفان یونیس در بلژیک، آلمان، ایرلند، هلند، لهستان و بریتانیا، ۴.۳ میلیارد دلار
فوریه تا مارس: سیل شرق استرالیا، ۷.۵ میلیارد دلار
آوریل: سیل در کوازولو ناتال و کیپ شرقی، آفریقای جنوبی، ۳ میلیارد دلار
ژوئن تا سپتامبر: سیل پاکستان، ۵.۶ میلیارد دلار
ژوئن تا سپتامبر: سیل چین، ۱۲.۳ میلیارد دلار
ژوئن تا سپتامبر: خشکسالی اروپا، ۲۰ میلیارد دلار
سپتامبر: طوفان فیونا، کاراییب و کانادا، ۳ میلیارد دلار
سپتامبر تا اکتبر: طوفان یان در کوبا و ایالات متحده، ۱۰۰ میلیارد دلار
تمام سال: خشکسالی برزیل، ۴ میلیارد دلار
تمام سال: خشکسالی چین، ۸.۴ میلیارد دلار

© The Independent

بیشتر از جهان