مرکز اسناد جنایت‌های داعش در عراق راه‌اندازی می‌شود

کریستین ریچر: «از جمله مولفه‌های مورد نیاز برای موفقیت، شواهد قابل‌اعتماد و پذیرفتنی است»‏

کریستین ریچر، بازپرس ارشد سازمان ملل در پروژه «یونیتاد» در عراق، دسامبر ۲۰۲۲ - QASSEM AL-KAABI/AFP

یکی از مقام‌های سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۷ خرداد (۷ ژوئن) به خبرگزاری فرانسه گفت که سازمان ملل متحد به‌زودی آرشیو مرکزی جنایت‌های داعش در عراق را که حاوی میلیون‌ها سند دیجیتال است راه‌اندازی خواهد کرد.

«یونیتاد»، از نهادهای سازمان ملل متحد، برای تحقیق درباره جنایت‌های داعش در عراق تاسیس شده و کار میدانی خود را از پنج سال پیش آغاز کرد. این سازمان تلاش دارد که جهادگرایان داعش را به دست عدالت بسپرد.

کریستین ریچر، بازپرس ارشد سازمان ملل متحد، درباره این پروژه به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای ما کاملا واضح است که فقط در صورتی که دوشادوش مقام‌های عراقی، به‌ویژه همتایان خود در قوه قضاییه عراق، کار کنیم، «یونیتاد» می‌تواند موفق شود.»

دادستان سابق آلمان به دنبال افشا و مستند کردن جنایت‌های داعش از قتل و شکنجه و تجاوز جمعی گرفته تا برده‌داری و نسل‌کشی است. او می‌گوید موفقیت به این معناست که عاملان «جنایت‌های فجیع بین‌المللی» در «محاکمه‌های مبتنی بر شواهد و در برابر دادگاه‌های صلاحیت‌دار» پاسخگو شوند.

او همچنین افزود: «از جمله مولفه‌های مورد نیاز برای موفقیت، شواهد قابل‌اعتماد و پذیرفتنی است.» او گفت که می‌توانم به شما اطمینان دهم که هیچ کمبودی از نظر شواهد در مورد جنایت‌های داعش در عراق وجود ندارد؛ «داعش بوروکراسی‌ای در مقیاس بزرگ بود که نظام اداری دولتی را مستند و حفظ می‌کرد.»

به همین علت، «یونیتاد» پروژه بزرگی را برای دیجیتال کردن اسناد داعش راه‌اندازی کرد تا پذیرش این شواهد در هر دادگاه صالح، چه در عراق و چه در دیگر کشورها، تضمین شود.

ریچر افزود که تا کنون هشت میلیون صفحه از اسنادی که مقام‌های عراقی در اختیار دارند دیجیتال شده است. این اسناد نقش مفیدی در نظام قضایی عراق دارد.

ریچر گفت: «گام بعدی ایجاد آرشیوی مرکزی است که مخزن یکپارچه همه شواهد دیجیتال خواهد بود.» او گفت که در توافق با مقام‌های عراقی، این آرشیو «در روزهای آینده» راه‌اندازی خواهد شد و مرکز آن در شورای عالی قضایی عراق خواهد بود.

ریچر گفت که این مخزن اطلاعات می‌تواند نقطه‌عطفی در راه‌اندازی سیستم جامع عدالت الکترونیکی در عراق باشد که می‌تواند نمونه‌ای پیشرو نه‌تنها در منطقه، بلکه در سطح جهان باشد و مورد حمایت قرار گیرد.

به گزارش وب‌سایت «یونیتاد»، کریستین ریچر در جلسه توجیهی روز چهارشنبه بر تعهد تیمش به پیگیری عدالت برای همه جوامع عراقی آسیب‌دیده از جنایت‌ها داعش تاکید کرد. او گفت که تیمش با رهبران مذهبی و قبیله‌ای، نمایندگان جوامع آسیب‌دیده، و بازماندگان جنایت‌های داعش تعامل دارد و افزود: «من تحت تاثیر حمایت‌های جوامع آسیب‌دیده از تیم‌مان قرار گرفتم، به‌ویژه جوامعی که اخیرا در 'تازه خورماتو' (در جنوب کرکوک)، 'هیت'، و 'الرمادی' با آن‌ها ملاقات کردم.»

او همچنین گفت که «از سخنان حکیمانه حضرت آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی که گفتند‌ همه قربانیان داعش به یک اندازه و بدون سلسله‌مراتب اهمیت دارند، عمیقا متاثر شدم. همین اصل اساس کار یونیتاد بود.»

پس از ظهور یکباره داعش در سال ۲۰۱۴ در عراق، جهادگرایان وابسته به این گروه توانستند در مدت کوتاهی یک‌سوم خاک عراق را به کنترل خود درآوردند.

در ماه دسامبر ۲۰۱۷، عراق مدعی پیروزی بر داعش شد، اما این گروه افراطی جهادی در واقع در مارس ۲۰۱۹ سقوط کرد و آخرین پایگاه خود را در سوریه، کشور همسایه عراق، از دست داد.

بیشتر از جهان