وزیر خارجه اسرائیل در سئول: نمی‌گذاریم ایران «کره شمالی دوم» شود

کوهن در این سفر در مورد روابط دوجانبه دو کشور نیز صحبت کرد و تفاهم‌نامه‌ای با لی چانگ یانگ، وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی کره، امضا کرد

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در سفر خود به کره جنوبی، ایران را با کره شمالی مقایسه کرد -- ODD ANDERSEN/AFP

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در سفر خود به کره جنوبی، ایران را با کره شمالی مقایسه کرد. او گفت دنیا باید از تجربه کره شمالی، که توانست به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند، درس بگیرد و کاری کند که جمهوری اسلامی ایران موفق به چنین کاری نشود. کوهن تاکید کرد اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد که «کره شمالی دوم» شود.

کوهن روز چهارشنبه در سئول با همتای خود پارک جین دیدار کرد. او در گام قبلی این سفر تاریخی‌اش از فیلیپین دیدار کرده بود. وزارت خارجه اسرائیل گفت سفر کوهن به سئول با هدف تقویت همکاری دو کشور در مقابل چالش‌های امنیتی مشابه و تعمیق روابط اسرائيل در منطقه شرق آسیا انجام می‌شود.

وزیر خارجه اسرائيل در صحبت‌های خود تاکید کرد جمهوری کره و اسرائیل شباهت‌های سیاسی و تاریخی بسیاری در عرصه امنیت و اقتصاد دارند. او گفت: «دو کشور ما پیشگامان جهانی در سرمایه‌گذاری در پژوهش و توسعه هستند. ما در همکاری با یکدیگر همکاری‌هایی را تشویق می‌کنیم که به تحولات مشترک فنی و امنیتی منجر شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین دیدار وزیر خارجه اسرائیل از کره جنوبی در ۱۱ سال گذشته است. به گزارش «کوریا تایمز»، کوهن در این سفر در مورد روابط دوجانبه دو کشور نیز صحبت کرد و تفاهم‌نامه‌ای با لی چانگ یانگ، وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی کره، امضا کرد. مفاد این توافق شامل همکاری‌های فنی دو کشور در عرصه‌هایی همچون روبوتیک، بهداشت، و ترابری هوشمند است. میزان بازرگانی اسرائیل و کره جنوبی در سال گذشته با ۲۰ درصد رشد به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا رسید. این دو کشور چندی پیش توافق بازرگانی آزادی امضا کردند که می‌تواند باعث افزایش میزان بازرگانی بین آن‌ها شود. به گزارش «کورین هرالد»، در جریان سفر کوهن، سمیناری اقتصادی در سفارت اسرائیل نیز برگزار شد.

در ضمن، اسرائیل و کره جنوبی و امارات متحده عربی قرار است یک صندوق سه‌جانبه همکاری برپا کنند. پیشنهاد همکاری این سه کشور قبلا چند بار مطرح شده بود و به نظر می‌رسد در سفر کوهن، گام‌هایی عملی در این زمینه برداشته شده باشد.

کوهن در ضمن به کره جنوبی به مناسبت انتخاب شدنش به عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای دوره ۲۰۲۴-۲۰۲۵ تبریک گفت.

سفر وزیر خارجه اسرائيل هم‌زمان با نمایشگاه بزرگ صنایع دفاع دریایی با نام «مدکس ۲۰۲۳» است که در کره جنوبی برگزار می‌شود. شرکت صنایع هوا و فضای اسرائیل حضوری فعال در این نمایشگاه دارد.