سه شرکت‌کننده در اعتراض‌های زاهدان به حبس محکوم شدند

بلاتکلیفی بهروز ایزدی و محمود مهرابی در زندان‌های گرگان و اصفهان

سه شهروند اهل زاهدان به علت شرکت در اعتراض‌های شهر زاهدان به حبس محکوم شدند. حسین کاشانی اصل، عادل گرگیج و علی احمد بریچی شهروندان اهل زاهدان و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری، از طرف دادگاه انقلاب این شهرستان هر کدام به ده سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری حال‌وش، در صورت تایید این حکم، با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی، ده سال حبس برای هر یک از آن‌ها قابل اجرا خواهد بود. جلسه دادگاه این افراد را شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست حسین قنبری، برگزار کرد. هر کدام از این سه معترض به اتهام محاربه به ده سال حبس در زندان‌های آذربایجان شرقی و از بابت اتهام «اغتشاش» به سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند. همچنین عادل گرگیج نیز به اتهام «محاربه» به ۱۰ سال حبس در زندان‌های استان اردبیل و از بابت اتهام «اغتشاش» به سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

حسین کاشانی در تاریخ ۹ مهرماه ۱۴۰۱ و عادل گرگیج و علی احمد بریچی در تاریخ ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، در زاهدان به دست نیروهای امنیتی در رابطه با یک پرونده مشترک بازداشت شدند و تحت شکنجه و اخذ اعتراف‌های اجباری قرار گرفته‌اند.

در گزارشی دیگر، بهروز ایزدی‌راد، فعال مدنی ساکن گلستان که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت بازداشت شد، علیرغم گذشت ۲۲ روز از زمان دستگیری، بدون رعایت اصل تفکیک جرایم کماکان در زندان امیرآباد گرگان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

بهروز ایزدی راد، ساکن شهر گرگان مرکز استان گلستان، پس  از ۱۰ روز انفرادی و طی مراحل بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات آن شهر به بند قرنطینه زندان امیرآباد گرگان منتقل شد و در وضعیت بلاتکلیف بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در آن زندان بازداشت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال‌وش به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «بهروز ایزدی راد، پس از تفهیم اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام»و «دعوت از سایرین به اغتشاش» در جلسه بازپرسی سپس به بند قرنطینه زندان امیرآباد گرگان منتقل شد و در تماسی که با خانواده برقرار کرد گفت که پرونده‌اش هنوز به دادگاه ارجاع نشده و از سوی دیگر، درخواستی را برای انتقال به زندان اوین ارائه کرده است که مسئولان زندان و دادستان گرگان با آن مخالفت کردند.»

علاوه بر این زندانی سیاسی، محمود مهرابی، نیز در شرایطی مشابه به سر می‌برد. محمود مهرابی علیرغم گذشت نزدیک به ۳ ماه از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان دستگرد اصفهان به سر می‌برد. وکیل محمود مهرابی در گفت‌وگو با هرانا در مورد وضعیت فعلی پرونده این شهروند گفت: «در حال حاضر، پرونده جهت رسیدگی به شعبه اول بازپرسی شهرستان مبارکه ارسال شده است.»

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده مهرابی نیز اعلام کرد که او از پارگی فتق رنج می‌برد و از رسیدگی پزشکی مناسب محروم است. این شهروند بازداشتی پیش از این و برای اولین بار در تاریخ دوازدهم بهمن ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت و نهایتا در تاریخ بیست و پنجم اسفندماه با تودیع وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شده بود. او ساعاتی بعد، مجددا به دست نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در اصفهان بازداشت شد.