۱۰۷ شهروند در یک ماه گذشته بازداشت شدند

هم‌زمان با افزایش اعدام‌ها، بازداشت فعالان سیاسی، مدنی و صنفی در سراسر ایران، به‌ویژه کردستان و سیستان و بلوچستان ادامه دارد

نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران در ماه گذشته دست‌کم هفت فعال زن، یک نوجوان زیر ۱۸ سال و همچنین دو معلم در کردستان را ربوده‌اند- publicmedia

بازداشت فعالان مدنی، صنفی و سیاسی همچنان ادامه دارد. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از اعتراضات احتمالی در تلاش‌اند تا با تحت فشار گذاشتن فعالان، آتش این اعتراضات احتمالی را خاموش کنند. طی یک روز گذشته اخبار بسیاری از بازداشت فعالان در شهرهای مختلف ایران منتشر شد.

نهادهای حکومتی طی ماه مه ۲۰۲۳ دست‌کم ۱۰۷ شهروند را در کل ایران بازداشت کرده‌اند.

هه‌نگاو در گزارشی اعلام کرد که بر اساس آمار به ثبت رسیده در این سازمان حقوق بشری، دست‌کم ۵۴ شهروند کرد طی ماه مه ۲۰۲۳، به دست نهادهای امنیتی حکومت ایران به اتهام فعالیت سیاسی، مدنی و صنفی بازداشت شده‌اند که این آمار معادل نیمی از بازداشت‌شدگان در کل ایران است.

براساس این گزارش، ۳۰ شهروند به اتهام فعالیت سیاسی و همکاری با احزاب کردستانی، سه شهروند به‌دلیل فعالیت مذهبی و ۲۱ شهروند نیز به‌دلیل فعالیت مدنی به دست نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران ربوده شده‌اند. نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران در ماه گذشته دست‌کم هفت فعال زن، یک نوجوان زیر ۱۸ سال و همچنین دو معلم در کردستان را ربوده‌اند.

بیشترین بازداشت‌ها را اداره اطلاعات با ۴۷ مورد انجام داده است. همچنین بیشتر افراد بازداشت شده در منازل شخصی و به دست نهادهای حکومتی ربوده شده‌اند.

از این ۵۴ مورد، دست‌کم دو شهروند پس از احضار به شعبه اجرای احکام در شهرهای خود، بازداشت و برای سپری کردن دوران محکومیت به زندان منتقل شده‌اند.

در همین راستا اسماعیل خدایاری، معلم ساکن خرمدشت قزوین، به شعبه‌ پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین احضار شد. از این فعال معلمان خواسته شده است تا ظرف مدت پنج روز برای دفاع از اتهام انتسابی در این شعبه حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس احضاریه‌ای که در تاریخ دهم خردادماه از شعبه‌ پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین صادر شده است، اسماعیل خدایاری به اتهام «انتشار محتوای مجرمانه در رسانه‌‌ها و مطبوعات» محاکمه می‌شود.

خدایاری پیش از این در هیئت‌ بدوی رسیدگی به تخلفات اداری، به اتهام تبلیغ علیه نظام به بازنشستگی پیش از موعد با تقلیل یک گروه محکوم شده بود.

فرهاد شیخی، فعال کارگری، نیز به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. نیروهای امنیتی، روز یکشنبه هفتم خرداد ماه، فرهاد شیخی را در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند. عرفان کرم ویسی، وکیل مدافع این فعال کارگری، در گفت‌وگو با هرانا درباره وضعیت پرونده این فعال کارگری گفت:‌ «آقای شیخی از زمان دستگیری تاکنون تنها یک بار با خانواده خود تماس تلفنی داشت و از اتهامات مطروحه علیه او اطلاعی در دست نیست و پرونده او در دادسرای هشتگرد در حال رسیدگی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعال کارگری که پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است، به‌دنبال صدور بخشنامه عفو در تاریخ هجدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، از زندان آزاد شده بود.

محمود مهرابی، معترض اهل اصفهان، نیز به «افساد‌ فی‌الارض» محکوم شد. به گزارش دادبان، مهرابی پس از گذشت چهار ماه حبس در بند اطلاعات سپاه در زندان دستگرد اصفهان، همچنان از دسترسی به وکیل محروم مانده و وضعیت جسمانی‌اش نیز به‌دلیل آسیب‌های ناشی از شکنجه و آزار و اذیت بازجویان بسیار نامساعد است.

بر اساس این گزارش‌، محمود مهرابی در اثر ضرب‌و‌شتم و شکنجه طولانی دچار پارگی فتق شده است و مقامات قضایی به‌ویژه بازپرس شعبه دوم دادسرای مبارکه نیز به‌طور کاملا غیرقانونی در اثر فشار اطلاعات سپاه، از دسترسی او به خدمات درمانی جلوگیری می‌کنند.

دادبان به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «اطلاعات سپاه اقدام به پرونده‌سازی گسترده‌ای علیه محمود مهرابی کرده است و حدود ۵۰ نفر شاکی خصوصی، عموما از افراد پرنفوذ شهر، وارد پرونده شده‌اند، در صورتی که محمود فقط یک معترض در فضای مجازی است.»

مهرابی در حال حاضر در بند زندانیان خطرناک زندان دستگرد اصفهان نگهداری می‌شود و امنیت او به‌شدت در خطر است. محمود مهرابی پیش‌تر در ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ بازداشت شده بود و خانواده او تا یک ماه از وضعیتش بی‌اطلاع بودند. این زندانی سیاسی، روز چهارم فروردین سال ۱۴۰۲، به قید وثیقه آزاد شد، اما پس از چند ساعت، بار دیگر با حمله ماموران اطلاعات سپاه اصفهان به منزل پدری‌اش در مبارکه اصفهان بازداشت شد.

بازداشت‌ها در شهر زاهدان نیز کماکان ادامه دارد. نیروهای امنیتی، روز جمعه دوازدهم خردادماه، دست‌کم ۱۰ شهروند اهل زاهدان از‌جمله تعدادی نوجوان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

به گزارش خبرگزاری حال‌وش، بازداشت این شهروندان که در رده سنی ۱۶ تا ۲۰ ساله بوده‌اند، در یک گیم نت واقع در خیابان آزادی ۳۴ زاهدان صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.

جمهوری اسلامی در طی ماه‌های گذشته نشان داده است که خط قرمزی برای بازداشت و برخورد با کودکان و نوجوانان ندارد. با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۲۲ نوجوان کرد زیر ۱۸ سال به دست نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت یا ربوده شده‌اند.

به گزارش این وب‌سایت، نیروهای اطلاعات سپاه کاویان مولودی، جوان ١٨ ساله اهل مهاباد و پسر عموی سمکو مولودی، از جانباختگان مقاومت مردمی این شهر را بازداشت کرده‌ا‌ند. روز چهارشنبه ١٠ خرداد ماه ١٤٠٢، کاویان مولودی پس از حضور بر سر مزار سمکو مولودی به دست نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده است. او اکنون در زندان مرکزی مهاباد در بازداشت به سر می‌برد.

سمکو مولودی (اسماعیل) ۳۵ ساله، شامگاه چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری مردم در مهاباد، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد.