راز عطر گل‌های کاخ ورسای

یکی از مشهورترین استادان عطرساز جهان «باغ عطر» کاخ ورسای را بنا کرد

در اواخر قرن هفدهم کاخ ورسای به مهد انواع هنر از جمله هنر عطرسازی تبدیل شد‌ــ instagram/chateauversailles

قرن هفدهم، زمانی که لویی چهاردهم ساخت عمارت «تریانون دو پورسلن» را سفارش داد، باغ‌های تریانون مملو از گیاهان گلدار و معطر بودند؛ از یاس و گل سرخ گرفته تا سنبل. این باغ با سیستمی طراحی و اداره می‌شد که گل‌ها در تمام طول سال شکوفا باشند.

این عمارت بعدها در اواخر قرن هفدهم به مهد انواع هنر از جمله هنر عطرسازی تبدیل شد و استادان عطرساز تلاش می‌کردند محصولات پیچیده‌تری برای حاکمان و درباریان ارائه کنند؛ از بطری‌های رایج عطر گرفته تا کیسه‌ها و دستکش‌های معطر و پرطرفدار.

این روزها به همت فرانسیس کورکجیان، در کنار نارنجستان شاتونوف (Châteauneuf Orangery) کاخ یک باغ عطرسازی ایجاد شده و صدها گونه گلدار گرد هم آورده شده‌اند. از گیاهان سنتی چون رز و یاس تا رایحه‌های غیرمنتظره‌ای چون شکلات و سیب، گونه‌های معطر و گل‌های «لال» (بدون عطر) چون سنبل، گل صدتومانی و بنفشه؛ علی‌رغم اینکه رایحه مشخصی آزاد نمی‌کنند.

این باغ از سه منطقه با هویت‌های مشخص تشکیل شده است: «باغ کنجکاوی‌ها» که سمت مقابل باغ نارنجستان است و بیشتر اسانس‌ گل‌ها را گردآوری می‌کند، «زیر درختان» با مسیر شکوفه درختان گیلاس ژاپنی و «باغ مخفی» و فضای صمیمی آن.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باغ عطرسازی کاخ ورسای از ۳۰ مه ۲۰۲۳ برای گروه‌های بازدید‌کننده از مدارس، دانش‌آموزان و انجمن‌ها تعدادی تور و کارگاه آموزشی برگزار می‌کند تا زاویه دیگری از ورسای را کشف کنند.

مسیر زندگی کورکجیان از وقتی ۲۴ ساله بود، با کاخ ورسای پیوند خورد. او که فارغ‌التحصیل دانشکده عطرسازی ورسای بود، در سال ۲۰۰۶ با استفاده از اسناد آرشیوی مجموعه، نسخه‌ای از عطر ماری آنتوانت را بازسازی کرد.

در همان سال، او تصمیم گرفت با الهام از مهمانی‌های مجلل لویی چهاردهم، که استخرها و فواره‌های باغ نیز معطر می‌شدند، رایحه‌ای بسازد. بدین ترتیب رایحه خورشید نیمه‌شب (Soleil de Minuit) با ترکیبی از عطر شکوفه‌های پرتقال که در هوا پخش می‌شدند در کنار استخری که آبش به رنگ غروب آفتاب بود، در جشنواره ورسای آف (Versailles Off) عرضه شد.


کورکجیان در ادامه سفر خلاقانه خود، در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، تجربه بویایی را در قلب باغ‌های کاخ ورسای زنده کرد. او ۱۶ دستگاه‌ حباب‌ساز در سراسر باغ‌های ورسای نصب کرد. این ماشین‌ها بازدیدکنندگان را در ابری از حباب‌های معطر محصور می‌کردند که با عطرهای دلپذیر میوه‌های موردعلاقه لویی چهاردهم همچون توت فرنگی، گلابی و خربزه آغشته شده بود.

کورکجیان در سال ۲۰۰۹ به همراه مارک چایا، خانه فرانسیس کورکوجیان را راه‌اندازی کرد که اکنون بخشی از گروه ال‌وام‌اش (LVMH) است. آن‌ها در کنار هم تجارب بویایی سخاوتمندانه و چندوجهی را ترسیم می‌کنند که حس آزادی در جاری است و دست در دست یکدیگر جلوه‌ای تازه از هنر زندگی و صنعتگری فرانسه را به نمایش می‌گذارند.

عطر مشهور «باکارا رژ ۵۴۰» که از ساخته‌های این عطرساز فرانسوی است، در حال حاضر در بین ۲۰ عطر پرطرفدار جهان قرار دارد.

بیشتر از زندگی