تشدید درگیری مسکو و کی‌یف؛ سد نووا کاخوفکا در جنوب اوکراین منفجر شد

پس از انفجار این سد در منطقه خرسون اوکراین، اعلام شد که ولودیمیر زلنسکی جلسه اضطراری تشکیل خواهد داد

اوکراین و روسیه روز سه‌شنبه یکدیگر را به منفجر کردن یک سد و ایجاد سیل گسترده در جنوب اوکراین متهم کردند. در همین حال، روسیه اعلام کرد که یک حمله دیگر اوکراین در شرق دونتسک را خنثی و خسارات سنگینی به کی‌يف وارد کرده است.

به گزارش رویترز، روسیه موج جدیدی از حملات هوایی شبانه به کی‌یف را آغاز کرده است. در سوی دیگر، اوکراین اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور بیش از ۲۰ موشک کروز را که در حال نزدیک شدن به پایتخت اوکراین بودند، منهدم کردند.

در تازه‌ترین تحولات در درگیری‌های میان دو کشور، فرماندهی جنوبی نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه سد نووا کاخوفکا در منطقه خرسون اشغالی متعلق به دوران شوروی سابق را منفجر کردند.

ویدیوهای تاییدنشده در رسانه‌های اجتماعی انفجارهای شدید در اطراف سد و آب جاری‌‌شده ناشی از آن را نشان می‌دهند. این سد با ۳۰ متر ارتفاع و طول ۳.۲ کیلومتر در سال ۱۹۵۶ ساخته شد و آب موردنیاز شبه‌جزیره کریمه را که در سال ۲۰۱۴ به اشغال روسیه درآمد، تامین می‌کند. آب این سد برای نیروگاه هسته‌ای زاپوریژيا که اکنون تحت کنترل مسکو است هم ضروری است.

ارتش اوکراین در فیس‌بوک درباره وضعیت سد نووا کاخوفکا اعلام کرد: «در حال ارزیابی مقیاس تخریب، سرعت و حجم آب خروجی هستیم و مناطق احتمالی در خطر آب‌گرفتگی را اعلام می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سوی دیگر، خبرگزاری‌های روسی اعلام کردند که این سد در اثر گلوله‌باران اوکراین تخریب شده است. این رسانه‌ها به نقل از مقام‌های منطقه زاپوریژیا گفتند که برای تاسیسات هسته‌ای واقع در این منطقه هیچ «خطر حیاتی» وجود ندارد. با این حال، مقام‌های روسی مستقر در منطقه خرسون تاکید کردند که تخلیه مناطق نزدیک سد آغاز شده و حجم آب ظرف پنج ساعت به حد بحرانی خواهد رسید.

در پی این اتفاق، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، روز سه‌شنبه در توییتر اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، جلسه اضطراری با موضوع انفجار سد تشکیل می‌دهد.

در حالی که در هفته‌های گذشته از ضدحمله بزرگ اوکراین خبر داده می‌شد، روسیه اعلام کرد که در آخرهفته، حمله‌ای بزرگ در منطقه دونتسک را خنثی کرده است. وزارت دفاع روسیه نیز روز سه‌شنبه خبر داد که حمله جدید دیگری از سوی اوکراین را دفع کرده است.

در این بیانیه آمده که نیروهای روسی خسارت‌های زیادی به نیروهای مهاجم اوکراینی وارد کرده‌ و ۲۸ تانک از جمله هشت تانک لئوپارد و ۱۰۹ خودرو زرهی را منهدم کرده‌اند. این وزارتخانه مجموع تلفات اوکراینی‌ها را بیش از یک هزار و ۵۰۰ سرباز اعلام کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «کی‌یف که روز قبل خسارت‌های سنگینی متحمل شده بود، بقایای تیپ‌های مکانیزه ۲۳ و ۳۱ را در واحدهای تلفیقی جداگانه سازماندهی کرد و به عملیات تهاجمی ادامه داد که با شکست مواجه شد.»

موفقیت یا شکست یک ضدحمله، که انتظار می‌رود با میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته غربی انجام شود، احتمالا بر شکل حمایت‌های دیپلماتیک و نظامی آتی غرب از اوکراین تاثیر می‌گذارد.

در چنین شرایطی، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روز دوشنبه به رویترز گفت که اوکراین اکنون برای ضدحمله سلاح کافی در اختیار دارد، اما در پاسخ به این سوال که آیا این حمله آغاز شده است یا خیر، از اظهارنظر خودداری کرد. ستاد کل ارتش اوکراین نیز در گزارش عصر دوشنبه خود به حمله‌ای در مقیاس بزرگ هیچ اشاره‌ای نکرد. در همین حال، هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در تلگرام نوشت که اوکراین در بخش‌هایی از جبهه، به «اقدام‌های تهاجمی» روی می‌آورد، اما درباره اجرای عملیات بزرگ چیزی نگفت.

روسیه اکنون دست‌کم ۱۸ درصد از اراضی اوکراین را در اختیار دارد و پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴، چهار منطقه دیگر از اوکراین را هم به خاک خود ضمیمه کرده است.

بیشتر از جهان