کرزی: مسمومیت دختران دانش‌آموز عملی غیرانسانی است

ساکنان شهرستان سانچارک ادعا می‌کنند که پیش از رویداد مسمومیت دانش‌آموزان، افراد مسلحی را دیدند که خود را نیروهای طالبان معرفی می‌کردند

کرزی از حکومت طالبان خواسته است که به امنیت مدارس و مراکز آموزشی توجه کنند- Yuri KADOBNOV / AFP

حامد کرزی، رئیس‌ جمهوری پیشین افغانستان، دوشنبه، ۱۵ خرداد (۵ ژوئن)، مسمومیت دختران دانش‌آموز شهرستان سانچارک استان سرپل را محکوم کرد. 

او در حساب توییتر خود نوشت: «ضمن تقبیح این عمل غیرانسانی، تاثر و تاسف عمیق خود را نسبت به این حادثه ابراز می‌نمایم.» 

او از حکومت طالبان خواسته است که به امنیت مدارس و مراکز آموزشی توجه کنند. 

حامد کرزی از طالبان خواسته است که هر چه زودتر مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم را بازگشایی کنند تا زمینه آموزش برای آن‌ها فراهم شود، و «بتوانیم با اتکا به نسل جوان و تحصیل‌یافته خود از احتیاج به بیرون رهایی یابیم و صاحب یک افغانستان آباد، مترقی و خودکفا شویم». 

این نخستین واکنش چهره‌ای شناخته‌شده در پیوند با مسمومیت ده‌ها دانش‌آموز دختر در استان سرپل است و مقام‌های طالبان هنوز در این مورد ابرازنظر نکرده‌اند. 

برخی از خبرنگاران محلی کوشیدند با مقام‌های طالبان در سرپل تماس بگیرند، اما طالبان تماس‌های آنان را پاسخ ندادند یا ارتباط تلفنی را قطع کردند. 

ساکنان شهرستان سانچارک ادعا می‌کنند که پیش از رویداد مسمومیت دانش‌آموزان، شبانه افراد مسلحی را دیده بودند که خود را نیروهای طالبان معرفی می‌کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری، دانش‌آموزان مدرسه‌های کبودآب و فیض‌آباد مسموم شدند.  

منابع محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که این دختران پس از ورود به کلاس‌‌های خود مسموم شدند. 

این نخستین‌بار در دوران حکومت طالبان است که مسمومیت دختران دانش‌آموز گزارش می‌شود، اما در دوران حکومت پیشین افغانستان نیز موارد متعددی از مسمومیت‌های مشابه رخ داده بود.  

برخی از شهروندان افغانستان نگران‌اند که برای برخی از افراد تندرو با دیدگاه‌های افراطی دینی، تحصیل دختران در حد دبستان هم حساسیت‌برانگیز است و می‌خواهند که با مسموم کردن دانش‌آموزان در مدارس، ترس و وحشت در میان خانواده‌ها ایجاد کنند. 

طالبان در افغانستان دبیرستان‌ها را به روی دختران مسدود کرده‌اند و در مقطع کنونی هیچ امیدی به بازگشایی مدارس متوسطه نیست. این در حالی است که بازگشایی دبیرستان‌ها و آموزشگاه‌های دیگر به روی دختران، از خواسته‌های اصلی شهروندان افغانستان و نیز کشورها و نهادهای جهانی از طالبان است.