‌مسمومیت ده‌ها دانش‌آموز دختر در سرپل

مسئولان بهداشتی سرپل اعلام کردند دانش‌آموزان حالت تهوع، اسهال، سوزش معده، سرگیجه و نفس‌تنگی داشته‌اند

انگیزه مسمومیت دانش‌آموزان دختر در سانچارک مشخص نیست- ارسالی به ایندیپندنت فارسی

منابع محلی در استان سرپل در روز یکشنبه، ۱۴ خرداد (۴ ژوئن)، گفتند طی دو روز اخیر، ده‌ها دانش‌آموز در شهرستان سانچارک مسموم شده‌اند و شماری از آن‌ها در بیمارستان دوره درمان خود را سپری می‌کنند.  

به‌گفته این منابع مسمومیت دانش‌آموزان، در دو مدرسه در شهرستان سانچارک رخ داده است و انگیزه آن مشخص نیست.  

به گفته آنان، بیش از ۵۰ دانش‌آموزِ مدرسه دخترانه کبود‌آب در روز شنبه و حدود ۱۵ دانش‌آموز مدرسه دخترانه فیض‌آباد نیز در روز یکشنبه مسموم شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع بهداشتی در سرپل اعلام کردند دانش‌آموزان حالت تهوع، اسهال، سوزش معده، سرگیجه و نفس‌تنگی داشته‌اند، اما وضعیت سلامتی این دانش‌آموزان «رضایت‌بخش» است.

اما مقام‌های طالبان همچنان در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند. 

دسترسی به تلفن و اینترنت در شهرستان سانچارک و به‌ویژه محله‌هایی که مسمومیت دختران دانش‌آموز رخ داده، دشوار است و به همین دلیل، جزئیات کمی از مسمومیت این دانش‌آموزان در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است.  

ساکنان محل از طالبان می‌خواهند عاملان مسمومیت این دانش‌آموزان را بازداشت کنند و اجازه ندهند بار دیگر چنین رویدادهایی رخ دهد.   

به احتمال زیاد، این نخستین مورد مسمومیت دختران دانش‌آموز در دوران حکومت طالبان در افغانستان است. در نظام پیشین، موارد متعددی از مسمومیت دختران دانش‌آموز در چندین استان رخ داده بود و مسئولان حکومت پیشین، طالبان را مسئول این رویدادها می‌دانستند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که طالبان در دوران جنگ با حکومت پیشین افغانستان و نیروهای غربی متحد آن، برخی مدارس دخترانه را منفجر کرده و در بعضی مناطق هم این مدارس را تعطیل، یا راه‌های دسترسی به آن‌ها را مسدود کرده بودند.  

بیش از ۲۱ ماه است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند و در این مدت، آموزش دختران را فقط به شش کلاس دبستان محدود کرده‌اند. مسمومیت  دانش‌آموزان دختر در استان سرپل، باعث نگرانی شدید خانواده‌ها شده‌ است و آن‌ها از تکرار این گونه رویدادها نگران‌اند.