سفارت جمهوری اسلامی در عربستان روز سه‌شنبه بازگشایی می‌شود

ریاض هنوز سفیر جدید خود در تهران را معرفی نکرده است، زمان بازگشایی سفارت هم مشخص نیست

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در کیپ‌تاون - ۲ ژوئن ۲۰۲۳ - AFP

یک منبع دیپلماتیک سعودی در ریاض به خبرگزاری فرانسه گفت سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ساعت ۱۸ به وقت محلی، پس از هفت سال تعطیلی، با حضور سفیر جدید بازگشایی می‌شود.

عربستان سعودی هنوز سفیر جدید خود در تهران را معرفی نکرده است و زمان دقیق بازگشایی سفارت و کنسولگری این کشور نیز مشخص نیست. طبق اعلام وزارت امور خارجه، سفیر جدید جمهوری اسلامی در عربستان سعودی رضا عنایتی است. او پیش از این دستیار وزیر امور خارجه، مدیرکل منطقه خلیج‌ فارس و سفیر جمهوری اسلامی در کویت بود.

روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی سال ۱۳۹۴، پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد در جریان اعتراض به اعدام شیخ نمر النمر، روحانی شیعه، قطع شد.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در اسفند ۱۴۰۱ پس از حدود هفت سال اختلاف، برای شروع مجدد روابط دیپلماتیک توافق کردند. از طرف جمهوری اسلامی ایران، علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و از طرف عربستان سعودی مساعد بن محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران امنیت ملی، این توافق‌نامه را امضا کردند. دو کشور با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که ضمن احترام به حاکمیت ملی کشورها، از مداخله در امور داخلی یکدیگر خودداری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آن زمان به بعد عربستان سعودی روابط خود را با سوریه که متحد تهران است هم احیا کرد و تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن را نیز افزایش داد. عربستان سعودی سال‌ها ائتلاف نظامی علیه شورشیان حوثی یمن را که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران‌اند، رهبری کرده است.

بر مبنای توافق‌نامه پکن قرار بود طرفین ظرف دو ماه، برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها در دو کشور اقدام کنند. یک ماه پس از توافق جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، و فیصل بن رحمان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در پکن درباره چارچوب از سرگیری روابط با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری رویترز پیش‌تر در گزارشی به نقل از دو منبع آگاه از اطرافیان علی خامنه‌ای نوشته بود که صبر رهبر جمهوری اسلامی برای به ‌ثمر رسیدن مذاکرات با عربستان سعودی به سر آمده بود و به ‌همین دلیل در شهریورماه حتی تیم مذاکره‌کننده را احضار کرده بود.

به‌ گفته این منابع آگاه، جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته پیگیر ازسرگیری روابط با عربستان سعودی بود و انتخاب چین به‌عنوان میانجی هم با پیشنهاد علی خامنه‌ای انجام شد.

پس از امضای توافق میان‌ دو کشور، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که از این توافق باخبر بوده‌اند و از جزئیات آن آگاه‌اند. آنتونی بلينکن، وزير خارجه آمريکا، از نقش پکن برای توافق میان تهران و ریاض تقدیر کرد و گفت که این می‌تواند به «نفع منطقه» باشد.