حادثه مرگبار در مرز اسرائیل و مصر؛ نتانیاهو خواستار تحقیقات مشترک شد

نخست‌وزیر اسرائیل این حادثه را یک «حمله تروریستی فاجعه‌بار» خواند که باید به‌صورت جامع بررسی شود

در پی کشته شدن سه سرباز اسرائیلی در نزدیکی گذرگاه مرزی مشترک با مصر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواستار تحقیقات مشترک جامعی در این‌باره شد. 

در نخستین ساعات بامداد روز شنبه، سوم ژوئن (۱۳خرداد)، در جریان درگیری مسلحانه در مرز مصر، سه‌ سرباز ارتش اسرائیل و یک افسر مصری کشته شدند.

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه، ۴ ژوئن (۱۴ خرداد)، در اظهاراتی تلویزیونی، این حادثه را یک «حمله تروریستی فاجعه‌بار» خواند و آن را «رویدادی غیرعادی» توصیف کرد که باید همه‌جانبه و جامع بررسی شود.

این در حالی است که یک روز پیش از آن، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، در گفت‌وگوی تلفنی با محمد زکی، وزیر دفاع مصر، از «تعهد و همکاری او در تحقیق درباره این حادثه» قدردانی کرد. وزیر دفاع اسرائیل همچنین ضمن تاکید بر اهمیت انجام تحقیقات مشترک درباره این حادثه مرزی، خاطرنشان کرد این حادثه نباید بر روابط و همکاری‌های مشترک تاثیر بگذارد.

با این‌حال، بنیامین نتانیاهو در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: «اسرائیل پیام روشنی را به دولت مصر مخابره کرد. ما انتظار داریم تحقیقات مشترک جامعی انجام شود.».

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین از تجدیدنظر در رویه‌ها و شیوه‌های عملیاتی و تدابیر مرتبط با کاهش قاچاق مواد مخدر خبر داد و هدف آن را جلوگیری از تکرار این «حمله‌های تروریستی غم‌انگیز» دانست.

گفته می‌شود درگیری مزبور،‌ شامگاه جمعه، هنگامی شروع شد که مرزبانان اسرائیلی می‌کوشیدند از قاچاق و ورود یک محموله مواد مخدر به خاک اسرائیل جلوگیری کنند. ساعاتی پس از آن، دو سرباز اسرائیلی در پاسگاه مرزی هدف گلوله قرار گرفتند و کشته شدند. سرباز سوم نیز در دومین تبادل آتش در مرز کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی رسانه‌های اسرائیل با استناد به گزارش ارتش این کشور، نوشتند یک خرابکار مصری که یونیفورم نظامی به تن داشت، وارد خاک اسرائیل شده است.

این ادعا در حالی مطرح شد که ارتش مصر ضمن تایید درگیری مسلحانه در مرزهای اسرائیل، اعلام کرد یک مرزبان مصری در حالی‌که در تعقیب قاچاقچیان مواد مخدر بود، از حصار امنیتی مرزی عبور کرد و با نیروهای اسرائیلی درگیر شد. سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد  تحقیقات درباره این حادثه در جریان است.

مصر نخستین کشور عربی بود که در سال ۱۹۷۹ با اسرائیل پیمان صلح امضا کرد. این دو کشور مرز مشترکی به طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر دارند. مقام‌ها و تحلیلگران اسرائیلی تاکید کردند بعید است روابط راهبردی بین دو کشور تحت‌تاثیر رویدادهای شنبه قرار گیرد.

در همین حال، بنا به اعلام منابع نظامی اسرائیل، افسران رابط اسرائیلی و مصری مداوم با یکدیگر تماس دارند و حتی در زمان رخ دادن حوادث بامداد شنبه، با یکدیگر در تماس بودند.

ناحیه‌ای که حادثه بامداد شنبه در آن رخ داد، منطقه‌ای متروک و کوهستانی است، اما از مدت‌ها پیش به دلیل فعالیت‌های قاچاق مواد مخدر، شناخته شده است. با این حال، حوادث مرگبار امنیتی در امتداد مرز اسرائیل با مصر بسیار نادر است و آخرین مورد آن بیش از یک دهه پیش رخ داده بود. 

اوت ۲۰۱۱، در جریان حمله‌ای چند‌جانبه در نزدیکی استراحتگاه اسرائیلی ایلات در نزدیکی مرز مصر، هشت اسرائیلی کشته شدند. آن زمان، پیکارجویان نخست به سمت یک اتوبوس اسرائیلی تیراندازی کردند که در جاده‌ای در امتداد مرز حرکت می‌کرد، دقایقی بعد، بمبی را در کنار یک گشت ارتش اسرائیل منفجر کردند، و سپس با یک موشک ضدتانک، یک خودرو شخصی را هدف قرار دادند.

بیشتر از جهان