افزایش بازداشت شهروندان بلوچ، کرد و فعالان مدنی

حمیده زراعی به دست نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شد

رسانه‌های حقوق بشری از افزایش بازداشت‌ها در میان شهروندان بلوچ و کرد خبر می‌دهند - Telegram/@Irbluchestan

رسانه‌های حقوق بشری از افزایش بازداشت‌ها خبر می‌دهند. بر اساس گزارش‌های مختلف، با وجود گذشت هشت ماه از آغاز خیزش سراسری، کماکان بسیاری از این بازداشت‌ها و صدور احکام، مربوط به فعالیت‌های شهروندان و فعالان مدنی در دوره خیزش سراسری است.

در همین راستا، ریبوار طالبی و محمد شریف‌پور بایندره، دو شهروند اهل بانه که سال گذشته برای مدت سه ماه بازداشت شده بودند، هر کدام به ١۵ ماه حبس محکوم شدند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز چهارشنبه ٢٠ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، ریبوار طالبی و محمد شریف‌پور بایندره، از طرف شعبه ١٠١ دادگاه کیفری دو شهرستان بانه به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع یکی از احزاب کردستان» هر کدام به سه ماه حبس تعزیری و یکسال حبس تعلیقی محکوم شدند. این دو شهروند، در مهرماه ١٤٠١ با تودیع قرار وثیقه ٣٠٠ میلیون تومانی موقتا و تا پایان مراحل دادرسی از زندان بانه آزاد شده‌ بودند. این افراد در روز ٣٠ تیر ماه ١٤٠١ در چهارراه صالح‌آباد شهر بانه به دست نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد حکومتی در سنندج منتقل شدند.

از سوی دیگر، مراجع قضایی سنندج برای آزادی هشت فعال مدنی و کارگری بازداشت‌‌شده در این شهر وثیقه‌های سنگین صادر کردند.

کمال کریمی، شادمان عبدی، عبدالله خیرآبادی، سیروان محمودی، اقبال پیشکاری، هاجر سعیدی، خبات محمودی و حبیب الله کریمی، هشت فعال مدنی و کارگری‌اند که برای آن‌ها وثیقه‌های میلیاردی تعیین شده و در میان آن‌ها، تنها خبات محمودی موفق به تودیع وثیقه برای آزادی موقت خود شده است.

صدور وثیقه‌های میلیاردی باعث شده تا هفت نفر از این بازداشت‌شدگان کماکان در بازداشت به سر ببرند. نیروهای اداره اطلاعات این شهروندان را طی یورشی به منزل فرشید عبداللهی، پدر یکی از کشته‌شدگان خیزش سراسری به نام هومن عبداللهی، بازداشت کرده بودند. این بازداشت با ضرب و شتم این فعالان همراه بوده است.

از استان سیستان و بلوچستان نیز خبر رسیده است که طی روزهای گذشته، دو شهروند بلوچ اهل زاهدان به نام‌های محمود ریگی‌فرد و عبدالناصر قنبرزهی گرگیج، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند.

محمود ریگی‌فرد، ٢٢ ساله و ساکن زاهدان روز جمعه ۵ خرداد ماه، در کافه محل کارش واقع در خیابان جام جم این شهر، بازداشت شده است. به گزارش حال‌وش، یک شهروند دیگر بلوچ به نام عبدالناصر قنبرزهی گرگیج، ۲۹ ساله و اهل روستای شندک زاهدان نیز در روز سه‌شنبه ٢ خرداد ماه، به دست نیروهای حکومتی در شهرستان مهریز استان یزد بازداشت شد. عبدالناصر قنبرزهی گرگیج در حالی که از ایرانشهر برای کارگری قصد عزیمت به یزد را داشته، در شهر مهریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ماموران اداره اطلاعات برای بازداشت یک جوان به منزل شخصی او در روستای هنجیرک حاجی آباد یورش بردند. شامگاه دوشنبه ۸ خرداد ماه ماموران اداره اطلاعات برای بازداشت عبدالمجید شهدالله زهی به منزل شخصی او در روستای هنجیرک حاجی آباد یورش بردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارزار فعالان بلوچ با انتشار این خبر به نقل از یک منبع موثق نوشت: «۱۵ خودروی ماموران اداره اطلاعات برای بازداشت عبدالمجید به منزل شخصی‌اش یورش برده‌اند و او در منزل نبوده است. ماموران وقتی نتوانسته‌اند او را بازداشت کنند قصد داشتند همسایه او به نام امیر آرامش را بازداشت کنند.»

براساس این گزارش، مردم در این محله با تجمع و بستن راه اجازه ندادند تا نیروهای امنیتی این فرد را با خود ببرند و در نهایت، موجب آزادی او شدند.

از سوی دیگر، دو نفر از فعالان مدنی نیز طی روزهای اخیر با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شدند. روز دوشنبه هشتم خرداد حمیده زراعی به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. بازداشت این زندانی سیاسی سابق به دست نیروهای امنیتی در منزل شخصی او در شهر کرج صورت گرفته است.

هرانا به نقل از یک منبع مطلع در مورد نحوه این بازداشت نوشت: «حمیده روز یکشنبه برای ترخیص ماشین خود که پیش‌تر در رابطه با بازداشت قبلی به دستور اطلاعات سپاه توقیف شده بود، رفته بود که پس از بازگشت طی تماس تلفنی با خانواده خود اعلام کرده بود که احتمال بازداشت مجدد او توسط این نهاد وجود دارد.»

دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهام‌های این شهروند تا این لحظه مشخص نیست. حمیده زراعی پیش از این در تاریخ سیزدهم اردیبهشت ماه، طی ابلاغیه‌ای به اتهام «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی» به شعبه بیست و دو بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب کرج احضار شده بود.

او پیش‌تر در خیزش سراسری مردم ایران، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۸ بهمن ماه سال گذشته به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان کچویی کرج آزاد شده بود.

هرانا همچنین اعلام کرد که قرار بازداشت سمانه نوروز مرادی، فعال سیاسی به دست بازپرس شعبه سوم دادسرای اوین، به مدت یک ماه دیگر تمدید شد. بر اساس این ابلاغیه که اخیرا از طرف بازپرس شعبه ۳ دادسرای اوین صادر شده، قرار بازداشت این فعال سیاسی به مدت یک ماه دیگر تمدید شد.

اتهام مطرح‌شده علیه سمانه نوروز مرادی «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی» عنوان شده است. نوروز مرادی در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه، به دست نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. سمانه نوروزمرادی، پیش از این نیز به‌دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت را داشته است.