تداوم خشونت علیه دانشجویان؛ ضرب‌و‌شتم یک دانشجوی دانشگاه چمران

حقوق حسن باقری‌نیا، استاد دانشگاه حکیم سبزواری، قطع شد

جمهوری اسلامی خشونت علیه دانشجویان را افزایش داده است. دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف با برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای حفاظت فیزیکی و حراست دانشگاه‌ها روبه‌رورو می‌شوند. این در حالی است که این نیروها از اجرای یکی از وظایف اصلی خود یعنی تامین امنیت دانشجویان سر باز می‌زنند. شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز پنجشنبه از حمله و ضرب‌و‌شتم دانشجوی دانشگاه چمران اهواز به دست حراست این دانشگاه خبر داد.

براساس این گزارش، این اتفاق روز چهارشنبه رخ داده است و حراست دانشگاه چمران اهواز پس از بازی فوتبال، به یکی از دانشجویان پسر حمله‌ور شده و او را مورد ضرب‌و‌شتم قرار داده است. دانشجویان حاضر در صحنه اعلام کردند که نیروهای حراست دانشگاه این دانشجو را سوار خودرویی کردند و بردند. این اتفاق در حالی رخ داده است که هیچ‌یک از شاهدان متوجه علت دقیق این رفتار خشونت‌آمیز و ربودن این دانشجو نشدند. برخی منابع دانشجویی اعلام کردند که گویا دقایقی پیش‌ازاین اتفاق، بحثی میان حراست و دانشجویان در خصوص خروج از یکی از درهای منتهی به خوابگاه دختران، درگرفته‌ بود و حراست پس از خلوت شدن محوطه به یکی از دانشجویان حمله‌ور شد.

یک روز پیش‌ازاین اتفاق نیز خبر چاقوکشی‌ در دانشگاه باهنر کرمان منتشر شده بود. حراست این دانشگاه نیز در مقابل این حملات تنها نظاره‌گر صحنه بوده و هیچ اقدامی برای نجات جان دانشجو انجام نداده است.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، روز شنبه ۶ خرداد، یک فرد با چاقو به یک دانشجوی دختر داخل دانشگاه حمله می‌کند. در حال حاضر دانشجوی نامبرده در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود فرد ضارب یکی از دانشجویان پسر همان دانشگاه ‌‌است. شوراهای صنفی دانشجویان اعلام کرد که دلیل بروز این حمله مشکلات معروف به مسائل «ناموسی» بوده و در‌پی این حادثه، دانشجوی دختر با چهار ضربه چاقو قربانی این حمله شده است. نیروهای حراست این دانشگاه نیز در حالی که هر روز با خشونت درباره وضعیت پوشش دانشجویان سخت‌گیری می‌کنند، برای دفاع از جان دانشجویان و جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی هیچ واکنشی نشان ندادند. حراست هیچ‌گونه مسئولیتی را در قبال این رخداد قبول نکرده است. به گزارش منابع دانشجویی، حراست درست در زمان وقوع این فاجعه، در حال بازرسی لباس دختران بود.

از سوی دیگر، دانشگاه‌ها کماکان با تعلیقی و اخراج دانشجویان و استادان مواجه‌اند. حسن باقری‌نیا، استاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه حکیم سبزواری که پیش‌تر تعلیق‌ و از تدریس در دانشگاه منع شده بود، اکنون حقوقش به دستور رئیس دانشگاه قطع شده است. این اقدام در حالی صورت گرفته که پرونده‌ این استاد در دادگاه‌های مشهد و بجنورد مختومه شده است، اما همچنان بنا به دستور رئیس دانشگاه، حق تدریس در دانشگاه را ندارد.

بهمن‌ماه سال گذشته حدود ۱۰۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور طی بیانیه‌ای حکم تعلیق حسن باقری‌نیا را غیرقانونی خواندند و آن را محکوم کردند. استادان امضاکننده این بیانیه با اشاره به اینکه حکم تعلیق حسن باقری‌نیا «خشم و نگرانی» آنان را برانگیخته است، اعلام کردند که این استاد دانشگاه در طول ۲۹ سال فعالیت در دانشگاه به «اخلاق نیک، سلوک رفتاری و مردم‌داری» نزد دانشجویان و همکارانش شهره بوده است و هیچ نقطه سیاهی در پرونده او وجود ندارد.

اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور در ادامه تاکید کردند که تعلیق حسن باقری‌نیا با دستور محمدعلی اسدی زنگنه، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و تنها به دلیل انتشار استوری در اعتراض به احکام انضباطی دانشجویان بوده است. امضاکنندگان در پایان هشدار دادند در صورتی‌ که حکم تعلیق حسن باقری‌نیا لغو نشود، حق بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها برای ابطال این حکم را برای خود محفوظ می‌دانند.