«جمعیت پناهجویان افغان نسبت به سال گذشته سه برابر شده است»

کمیته بین‌المللی نجات: اتحادیه اروپا باید تا پنج سال دیگر ۴۲ هزار و ۵۰۰ پناهجوی افغان را اسکان دهد

پناهجویان افغان هنگام رسیدن به یک فرودگاه در ایالات متحده آمریکا - Anna Moneymaker / AFP

کمیته بین‌المللی نجات (IRC)‌، روز پنجشنبه یازدهم خرداد (یکم ژوئن)، در گزارشی که درباره وضعیت پناهجویان افغان منتشر کرد، از سه برابر شدن جمعیت پناهجویان افغان نسبت به سال ۲۰۲۲ خبر داد. در این گزارش آمده است که کشورهای اروپایی برخلاف تعهداتشان برای اسکان پناهجویان افغان و کمک به افراد در معرض خطر، تاکنون تنها ۰.۱ درصد از نیاز فعلی را برآورده کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: «افغان‌ها در حال حاضر سومین جمعیت بزرگ مهاجران در جهان را تشکیل می‌دهند.» این گزارش همچنین خاطرنشان کرده است که میزان پناهجویان افغان که برای سکونت در کشورهای منطقه تلاش می‌کنند، «از ۹۶ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ به ۲۷۳هزار نفر در سال ۲۰۲۳» افزایش یافته است.

کمیته بین‌المللی نجات گفته است که کشورهای اتحادیه اروپا، با وجود این‌که در دو سال گذشته از پناهجویان و افراد در معرض خطر در افغانستان اعلام حمایت کرده‌اند، اما تاکنون به کمتر از ۰.۱ درصد افراد نیازمند، کمک کرده‌اند.

در این گزارش همچنین از روند کند اسکان پناهجویان افغان در اروپا صحبت شده است. کمیته بین‌المللی نجات مدعی شده است که پناهجویان افغان حتی پس از رسیدن به کشورهای اروپایی، با خطر اخراج، پذیرفته نشدن پرونده‌های مهاجرتی، تاخیر جدی در روند بررسی پرونده‌ها و نیز بدرفتاری روبرو می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش شمار زیادی از پناهجویان افغان که در کشور یونان به سر می‌برند، از بدرفتاری و خشونت شکایت کرده‌اند. کمیته بین‌المللی نجات نوشته است: «در سال منتهی به مارس ۲۰۲۳، ۹۲ درصد از افغان‌های تحت حمایت تیم‌های سلامت روان IRC در یونان، علائم اضطراب و ۸۶ درصد افسردگی را تجربه کردند.»

کمیته بین‌المللی نجات با ارائه گزارشی مفصل از وضعیت پناهجویان افغان که قصدشان رسیدن به مکانی امن در اروپا است، به اتحادیه اروپا توصیه کرده است که در سیاست‌های اسکان پناهجویان بازنگری کند و با حمایت مستمر از پناهجویان آسیب‌پذیر افغان و ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه برای کمک به آنان تلاش کند. در این گزارش، از اتحادیه اروپا خواسته شده است که فورا مسیرهای امن پناهندگی به اروپا را گسترش دهد و راه‌های حفاظتی را برای مهاجران فراهم کند.

در گزارش آمده است: «کشورهای اتحادیه اروپا باید حداقل در پنج سال آینده ۴۲ هزار و ۵۰۰ پناهجوی افغان را اسکان دهند.» کاهش موانع در راه‌های موجود، اتخاذ راه‌حل‌های عمل‌گرایانه، انعطاف‌پذیر و انسانی برای دسترسی بیشتر پناهجویان به مکانی امن، ازجمله تاکیدهای این کمیته است.

بحران مهاجرت در افغانستان از زمان سقوط دولت جمهوری و سلطه طالبان بر این کشور، یک بار دیگر تشدید شده است. صدها هزار شهروند افغانستان در دو سال گذشته به دلایل مختلف ازجمله ترس از انتقام‌جویی‌ طالبان، فروپاشی شدید اقتصادی، بیکاری و محدودیت‌های زندگی اجتماعی، افغانستان را ترک کرده‌اند. بیشتر این افراد به کشورهای ایران و پاکستان پناه برده‌اند که در آنجا نیز امکانات زندگی پایدار و قانونی را ندارند.

بیشتر از جهان