تلاش اردوغان برای محاکمه و بازداشت قلیچداراوغلو

۱۶ پرونده از بین ۴۰ پرونده قضایی تشکیل‌شده علیه قلیچداراوغلو، مربوط به توهین‌ها، تهدید‌ها و تهمت‌های او علیه رجب طیب اردوغان است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و کمال قلیچداراوغلو، رقیب انتخاباتی‌اش - Politico

رسانه‌های ترکیه‌ خبر داده‌اند که احتمال محاکمه و بازداشت کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق در این کشور و رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، بیشتر شده است.

قلیچداراوغلو که در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، ۴۴.۸۸ درصد آرا را کسب کرد و در مرحله دوم نیز با کسب ۴۷.۸۲ درصد آرا، به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه باخت، در جریان سخنرانی‌های انتخاباتی خود طی ماه‌های اخیر، بارها از سیاست‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مهاجرتی اردوغان انتقاد کرده بود؛ انتقادهایی که حالا به نظر می‌رسد دلیل تلاش اردوغان برای گرفتن انتقام از او باشد.

قلیچداراوغلو که از ۱۳ سال پیش رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه است، تا قبل از انتخابات مجلس ملی ترکیه که هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، یکی از نمایندگان دوره بیست‌وهفتم محسوب می‌شد و به همین دلیل از مصونیت سیاسی و قضایی برخوردار بود، اما از فردا، دوازدهم خردادماه و هم‌زمان با آغاز فعالیت دوره جدید مجلس، طبق قانون مصونیت سیاسی‌اش را از دست می‌‌دهد.

چند پایگاه خبری در ترکیه، ازجمله خبرگزاری سون‌دقیقه، روز چهارشنبه دهم خردادماه، گزارش دادند قلیچداراوغلو ۴۰ پرونده قضایی، ازجمله ۲۸ پرونده مرتبط با دوران مسئولیتش در محاکم قضایی ترکیه دارد که با از دست دادن مصونیت سیاسی، روند محاکمه‌اش آغاز می‌شود.

این خبرگزاری همچنین در گزارش خود اعلام کرد که ۱۶ پرونده از بین ۴۰ پرونده قضایی تشکیل‌شده علیه قلیچداراوغلو، مربوط به توهین‌ها، تهدید‌ها و تهمت‌های او علیه رجب طیب اردوغان است.

این خبرگزاری نوشت: «از میان پرونده‌های تشکیل‌شده علیه قلیچداراوغلو، پرونده مربوط به فتح‌الله گولن (سیاستمدار و مدرس علوم اسلامی که تحت تعقیب دولت ترکیه است) بیشتر از بقیه اهمیت دارد؛ به‌طوری که دادستانی آنکارا طی سال ۲۰۲۱ در یک دادخواست هفت صفحه‌ای، خواستار محاکمه قلیچداراوغلو شده بود، چون او عکس‌های مشترک اردوغان و فتح‌الله گولن را در یک بروشور در مجلس ترکیه پخش کرده بود.»

این در حالی است که امروز دهم خردادماه، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها که اکنون در زندان به سر می‌برد و جزو اصلی‌ترین چهره‌های حامی قلیچداراوغلو در انتخابات اخیر محسوب می‌شد نیز خبر داد که در شرایط فعلی از «سیاست فعال» کناره‌گیری می‌کند. این سیاستمدار کرد در توییتی تاکید کرد مانند دیگر رفقایش به مبارزه از طریق مقاومت در زندان ادامه می‌دهد.

از طرفی دیگر، بسیاری از اعضای حزب جمهوری خلق ترکیه طی روزهای اخیر خواستار استعفای کمال قلیچداراوغلو از رهبری این حزب شده‌اند تا نشان بدهند که سطح اختلافات سیاسی و دعواها میان اصلی‌ترین گروه‌های اپوزیسیون ترکیه به‌شدت بالا گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت خبر ۷ در ترکیه در گزارشی، از تلاش‌های قلیچداراوغلو برای حفظ کرسی رهبری حزب از طریق تعویق برگزاری کنگره عمومی حزب تا انتخابات محلی سال آینده، خبر داد و افزود: «کادر رهبری حزب جمهوری خلق ترکیه، به‌تدریج از سمت خود کناره‌گیری می‌کنند و انتظار می‌رود که به‌زودی تاریخ جدید برگزاری کنگره عمومی حزب در نشست شورای مدیریت مرکزی تعیین شود.»

این رسانه همچنین مدعی شد که اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول و از دیگر حامیان قلیچداراوغلو در انتخابات اخیر، مورد حمایت حدود ۴۰ رئیس استانی حزب متبوع خود و نیز بسیاری از افراد سرشناس حزب خلق، برای رهبری این تشکیلات سیاسی است.

بسیاری از شهروندان مخالف اردوغان در ترکیه، پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرده بودند که توانایی اکرم امام‌اوغلو برای شکست اردوغان در انتخابات، بیشتر از قلیچداراوغلو بود.

خبر ۷ گزارش داد که قلیچداراوغلو اکنون تلاش می‌کند تا زمان برگزاری انتخابات محلی در سال آینده، رهبری حزب جمهوری خلق ترکیه را حفظ کند و از این جایگاه مهم سیاسی برای فرار از محاکمه قضایی و بازداشت احتمالی بهره ببرد.

حزب جمهوری خلق ترکیه که مصطفی کمال پاشا ملقب به آتاتورک به‌عنوان بنیان‌گذار ترکیه نوین تاسیس کرد، در انتخابات اخیر مجلس ترکیه که هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، ۱۶۹ کرسی از ۶۰۰ کرسی مجلس را کسب کرد تا پس از حزب عدالت ‌و توسعه به رهبری اردوغان، همچنان دومین تشکیلات حزبی بزرگ حاضر در پارلمان این کشور باشد.

بیشتر از جهان