لایحه عفاف و حجاب به مجلس رسید

معاون پارلمانی دولت: دست دولت برای اصلاح لایحه بسته بود

در این لایحه همچنین برای افراد معروفی که کشف حجاب می‌کنند، مجازات سخت‌تری تعیین شده است- تلگرام انقلاب زنانه

پس از حواشی فراوان درباره لایحه عفاف و حجاب و انتقادهای مردم از یک سو و حامیان نظام از سوی دیگر، درنهایت لایحه حجاب و عفاف به مجلس رسید. محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، با اعلام این خبر گفت: «لایحه عفاف و حجاب روز سه‌شنبه به مجلس ارسال شده است که دوفوریتی است و باید اعلام وصول شود و سپس در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس بررسی شود.»

او با اشاره به اینکه امکان دولت برای اصلاح این لایحه محدود بوده است، گفت: «ما پیشنهاد‌های خود را برای اصلاح این لایحه اعلام کرده‌ایم، ولی میزان اختیار ما برای اصلاح این لایحه محدود است.»

معاون پارلمانی دولت در مورد زمان رسیدگی به این لایحه گفت: «در مورد زمان رسیدگی، بعد از اینکه مجلس دوباره آغاز به کارکرد، بررسی رای اعتماد به وزیر صمت و بررسی دو لایحه عفاف و حجاب و برنامه هفتم در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

کماکان به‌صورت رسمی جزئیاتی از این لایحه به بیرون درز نکرده است، اما رسانه‌های داخل ایران ماده‌هایی از این لایحه را منتشر کرده‌اند. حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، به بخش‌هایی از این لایحه اشاره کرده است. بر اساس این گفت‌وگو، حسن نوروزی به‌عنوان یکی از منتقدان‌، ایرادات خود را به لایحه مشترک قوه قضاییه و دولت اعلام کرد.

بر این اساس، توهین به افراد بدحجاب با عنوان تذکر و امر به‌معروف در لایحه حجاب و عفاف ممنوع شده است و در صورت بروز چنین مسئله‌ای، فرد بدحجاب می‌تواند از فرد توهین‌کننده شکایت کند. در این لایحه همچنین آمده است که به فردی که بدحجاب یا بی‌حجاب است تا دو بار تذکر داده می‌شود و در مرحله سوم جریمه نقدی درجه ۸ که تا سقف یک‌میلیون تومان است در نظر گرفته می‌شود و در مرحله چهارم به قوه قضاییه معرفی می‌شود. چنانچه کشف حجاب در داخل خودرو صورت گیرد، پس از دو بار تذکر در مرحله سوم، خودرو به مدت هفت روز توقیف می‌شود.

در این لایحه همچنین برای افراد معروفی که کشف حجاب می‌کنند، مجازات سخت‌تری تعیین شده است و محرومیت یک‌ساله برای فعالیت‌ حرفه‌ای‌ آنان در نظر گرفته می‌شود. بر اساس گفته‌های نوروزی، همچنین جرائمی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان لباس‌های «نامناسب و بدن‌نما» در این لایحه در نظر گرفته شده است. بر اساس این لایحه، قرار است به کسانی که به دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی مراجعه می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند، خدمات ارائه نشود.

نوروزی معتقد است که این لایحه دارای ایرادهای متعددی است و بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، باید برای فرد بی‌حجاب مجازات در نظر گرفته شود و حرفی از تذکر در آن نیامده است. علاوه بر این، لایحه مذکور بین مصادیقی همچون بدحجابی، بی‌حجابی، کشف حجاب، برهنگی بدن و امثال آن تفکیک قائل نشده است و علاوه بر این، جرائم نقدی که در نظر گرفته‌شده، بازدارنده نیست. او همچنین به این بخش از لایحه که به گفته او، «توهین به بدحجاب تحت عنوان تذکر» را ممنوع اعلام کرده است، انتقاد کرد. او معتقد است با این اتفاق افراد بدحجاب می‌توانند هر چیزی را توهین تلقی کنند و از فرد آمربه‌معروف طرح شکایت کنند.

اما هم‌زمان واکنش‌ها به وضعیت حجاب و این لایحه ادامه دارد. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در مورد این لایحه و انتقاد بخشی از حامیان نظام به آن، گفت: «لایحه عفاف و حجاب بر اساس اینکه کار فرهنگی و اعتقادی در اولویت است، تهیه شده و به مقامات و مسئولان سایر قوا هم داده شده است تا نقطه نظرات و اصلاحات مدنظر خود را در آن موردتوجه قرار دهند. در این لایحه سعی شده است که نسبت به کسی که دچار غفلت شده، با کسی که تعمدا و با قصد و غرض اقدام به کشف حجاب می‌نماید، تمایز قائل شده و طبیعتا برای فردی که با هدف، به کشف حجاب اقدام می‌کند برخورد‌ها سخت‌تر و جدی‌تر خواهد بود.»

منتظری اعلام کرد که دستگاه قضایی با کسانی که «تعمدا و از روی عناد با نظام» حجاب از سر برمی‌دارند، قاطعانه برخورد می‌کند. او همچنین مدعی شد که «وابستگان به دشمنان» از این موضوع به نفع «دشمن و به جهت ضربه زدن به نظام اسلامی» سوء‌استفاده می‌کنند.

مرتضی آقاتهرانی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز با اشاره به اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس طرح‌ها و لوایح را «منطبق بر سیره امامین انقلاب» بررسی می‌کند، گفت: «لایحه قوه قضاییه در خصوص حجاب تنها بعد جرم انگاری دارد، برای وجهه فرهنگی حجاب و عفاف طرح‌ها و لوایح دیگری نیاز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقاتهرانی همچنین اعلام کرد که تمامی ۳۲ دستگاه اجرایی باید وظایف خود را که برای برخی بیش از ۳۰ وظیفه تعریف شده است، انجام دهند و دست به اصلاح فرهنگی جامعه در راستای رعایت حجاب اجباری بزنند.

از سوی دیگر، جلال رشیدی کوچی، دیگر نماینده مجلس، نیز درباره لایحه عفاف و حجاب و تندروی برخی نمایندگان درباره این لایحه گفت: «متاسفانه یک‌سری اظهارنظرات خطرناک درباره این لایحه از سوی برخی افراد مطرح می‌شود که عجیب است. مثلا یکی می‌گوید باید بی‌حجاب‌ها را شلاق بزنیم و دیگری معتقد است باید جریمه نقدی بیش از یک میلیارد تومان را برای آن‌ها اعمال کنیم.»

او در ادامه نسبت به این اظهارات و اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد، ابراز نگرانی کرد.

رئیس سازمان صداوسیما نیز در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه امام صادق بار دیگر تاکید کرد که یک کارگردان در زمان شروع خیزش سراسری نقل کرده بود که در صحنه فیلمبرداری، بازیگران از او خواسته بودند تا اجازه بدهد دو بار برای هر سکانس فیلمبرداری شود؛ یکی با حجاب و دیگری بی‌حجاب که در صورت سقوط نظام مشکلی پیش نیاید.

پیمان جبلی بار دیگر اعتراضات مردم ایران را اغتشاشات خواند و گفت: «در اغتشاشات اخیر تصویری دروغین برای بخش اعظمی از بازیگران و سلبریتی‌ها ساخته بودند که کار نظام فردا تمام است. برخی سلبریتی‌ها به دلیل فشارهای سنگین علی‌رغم میلی باطنی مجبور شدند که یک حرفی بزنند؛ ما در را به روی آن‌ها نبستیم.»

او با توجه به تحریم بسیاری از برنامه‌سازان و هنرمندان برای حضور در صداوسیما اعلام کرد که «درِ صداوسیما روی کسی که به مردم و فرهنگ کشور احترام می‌گذارد باز است. کسی که خودش همچنان در عالم هپروت و اوهام است، ما دنبالش نمی‌رویم، بگذارید در اوهام خودش باقی بماند. صداوسیما به چند سلبریتی وطن‌فروش وابسته نیست.»