خرید گوشت قرمز در ایران ۳۰ درصد دیگر هم کاهش یافت

فعالان صنفی: اگر سیاست‌های فعلی دولت ادامه پیدا کند، گوشت قرمز در نیمه دوم سال گران‌تر هم می‌شود

گزارش‌ها از کاهش قابل‌توجه مصرف گوشت قرمز و مرغ در ایران طی دو سال‌ اخیر خبر می‌دهند‌ــ خبر آزاد

در حالی‌ که داده‌های آماری آشکار می‌کند که طی یک سال گذشته مصرف گوشت قرمز در ایران به‌میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است، فعالان صنفی می‌گویند این سراشیبی کاهش مصرف همچنان ادامه دارد. در این راستا، علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، از کاهش ۳۰ درصدی فروش مغازه‌داران خبر داد و گفت شرایط تورمی فعلی روی تقاضا تاثیر گذاشته است.

این فعال صنفی افزایش قیمت گوشت قرمز و احتمال کمبود آن در شش‌ ماهه دوم سال رد نکرد و در گفت‌وگو با خبرآنلاین، از ضرورت «مدیریت» در این بخش سخن گفت. او همچنین کاهش فروش گوشت قیمت در پی کاهش قدرت خرید مردم را تایید کرد.

گزارش‌های آماری حاکی از آن است که نرخ تورم نقطه‌‌ای فروردین‌ماه به ۷۰ درصد نزدیک شد. همین روند در اردیبهشت نیز ادامه یافت و حتی عددسازی‌های مرکز آمار نیز به دولت رئیسی در کاهشی نشان دادن نرخ تورم کمکی نکرد؛ زیرا تاثیر تورم بر سبد خرید مردم کاملا محسوس بود. با این حال حتی داده‌های مرکز آمار نیز نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه، قیمت گوشت قرمز بالغ‌ بر ۱۲۲ درصد بیشتر از سال قبل بوده است و دیگر کالاهای خوراکی نیز با تورم بالایی مواجه شدند؛ به‌ طوری‌ که گفته می‌شود نرخ تورم کالاهای خوراکی به بالاترین سطح طی ۱۰ سال اخیر رسیده است.

کاهش ۳۰ درصدی تقاضای گوشت قرمز در حالی است که گزارش‌های پیشین نشان می‌داد سرانه مصرف گوشت قرمز هم در ایران در سال‌های گذشته روندی کاهشی داشته و به گزارش خبرآنلاین، میانه و میانگین مصرف گوشت قرمز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۰ به ترتیب حدود ۳۲ و ۴۱ درصد کمتر شده است.

در سال ۱۳۹۰ میانگین مصرف گوشت قرمز برای هر فرد کمی بیش از ۸۰۰ گرم در ماه بود اما این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۶۰۰ گرم رسید. در عین‌ حال میانه مصرف نیز در سال ۱۳۹۰ اندکی کمتر از ۶۰۰ گرم در ماه گزارش شد که این رقم در سال ۱۴۰۰، کمتر از ۴۰۰ گرم شد.

حتی مصرف مرغ نیز طی این یک دهه دستخوش کاهش شد و میانگین مصرف مرغ در ایران در این بازه زمانی، ۱۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. سرانه مصرف هر فرد در ماه هم از کمی بیشتر از یک کیلو و ۷۰۰ گرم به کمتر از یک کیلو و ۵۰۰ گرم رسید.

برخی گزارش‌ها از کاهش قابل‌توجه مصرف گوشت قرمز و مرغ در ایران طی دو سال‌ اخیر خبر می‌دهند؛ به‌ عبارت‌ دیگر، آن گروه از ایرانیان که در سال‌های اخیر می‌توانستند گوشت قرمز و مرغ خریداری کنند، حالا در دولت ابراهیم رئیسی به اجبار این کالاهای خوراکی را از سفره خود حذف کرده‌اند یا مصرف آن را به‌شدت کاهش داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پی تورم افسارگسیخته و گرانی کالاهای خوراکی، مردم ایران به اجبار کالاهای باکیفیت را از سبد غذایی خود حذف و مواد غذایی ارزان‌تر و بی‌کیفیت را جایگزین آن‌ها کرده‌اند.

بر مبنای گزارش‌های میدانی، در حال حاضر هر کیلو گوشت گوسفندی بیش از ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت مصوب مرغ نیز برای هر کیلوگرم ۷۳ هزار تومان است اما با رقمی بیش از این در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

روزنامه همشهری، ارگان خبری شهرداری تهران به‌تازگی در گزارشی، از افزایش قیمت چلوکباب و جوجه‌کباب خبر داد و نوشت: «از آغاز سال ۱۴۰۲، قیمت چلوکباب و جوجه‌کباب نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر شده است.»

بر اساس این گزارش، در آبان ۱۴۰۱ هر پرس کباب گوسفندی شامل دو سیخ کباب لقمه که وزن هر سیخ ۲۵۰ گرم است، به همراه یک پرس چلو کره ۴۰۰ هزار تومان می‌شد، اما امسال هر پرس لقمه گوسفندی با برنج ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. همچنین هر پرس جوجه‌کباب فیله (۵۰۰ گرمی) بدون برنج که سال گذشته ۲۳۰ هزار تومان بود، اکنون ۳۰۰ هزار تومان شده است.

در این گزارش به نقل از علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران، نیز آمده که در پی گرانی‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای غذاهای کبابی کاهش یافته است.

اواخر اردیبهشت‌ماه، افشین صدردادرس، رئیس اتحادیه دام سبک ایران، درباره احتمال افزایش قیمت گوشت قرمز در نیمه دوم سال هشدار داد و گفت اگر دولت با وجود همه تمهیدات و سیاست‌هایی که در پیش گرفته است، نتواند برای تثبیت بازار گوشت قرمز موفق عمل کند، بدون تردید دامداران و تولیدکنندگان نباید چوب بی‌برنامگی و عملکرد پر از اشتباه مسئولان را بخورند.

این فعال صنفی به نام‌گذاری سال «کنترل تورم و رشد تولید» از سوی علی خامنه‌ای کنایه زد و افزود: «با در پیش گرفتن سیاست‌های این‌چنینی نه‌تنها شعار سال محقق نخواهد نشد بلکه طی روزها و هفته‌های آینده، رشد هرچه بیشتر قاچاق دام، کشتار دام‌های مولد و در نهایت در نیمه دوم، سال افزایش افسارگسیخته‌تر قیمت گوشت به دلیل کاهش جمعیت دامی را شاهد خواهیم بود.»