فرمانده ارشد طالبان در اوج تنش مرزی با ایران به نیمروز رفت

جمهوری اسلامی ایران در حکومت پیشین افغانستان متهم به حمایت از برخی از فرماندهان ‏طالبان در استان‌ هلمند بود

برخی از نیروهای پایگاه ارتش طالبان در هلمند به نیمروز رفته‌اند_وزارت دفاع طالبان

وزارت دفاع طالبان روز چهارشنبه ۱۰ خرداد (۳۱ مه) اعلام کرد که ملا شراف‌الدین تقی، فرمانده پایگاه ۲۱۵ ارتش طالبان، به استان نیمروز هم‌مرز با ایران سفر کرده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که این فرمانده طالبان در راس یک هیئت به نیمروز رفته و از گردان‌های سوم و پنجم مرزی مستقر در مرز با ایران بازدید کرده است.

او با اشاره به تنش مرزی روز شنبه هفته جاری با ایران گفت: «امارت اسلامی حفاظت از سرحدات [مرزها] را مسئولیت خود می‌داند و با کشورهای همسایه متعهد به ایجاد روابط دیپلماتیک می‌باشد.»

او تاکید کرده است که نیروهای مرزی این گروه مدافع مرزها و تمامیت ارضی و استقلال افغانستان‌اند.

پس از درگیری مرزی با ایران، او نخستین مقام ارشد وزارت دفاع طالبان است که از نیمروز بازدید می‌کند.

پایگاه ۲۱۵ عزم طالبان در استان هلمند از مهم‌ترین پایگاه‌های این گروه است. در دوره حکومت پیشین افغانستان، این پایگاه به نام ۲۱۵ میوند مشهور بود و به تسلیحات و تجهیزات پیشرفته مجهز بود. این پایگاه را نیروهای ناتو ساخته بودند. در پی سرنگونی حکومت پیشین، این پایگاه در اختیار طالبان قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان حوزه جنوب در افغانستان تجربه جنگیدن با نیروهای حکومت پیشین، آمریکا، و بریتانیا دارند و مناطق مرزی استان‌های جنوبی و جنوبی غربی را خوب می‌شناسند.

جمهوری اسلامی ایران در حکومت پیشین افغانستان متهم به حمایت از برخی از فرماندهان طالبان در استان‌ هلمند بود.

روز سه‌شنبه ۹ خرداد، تنش لفظی میان مرزبانان طالبان و جمهوری اسلامی ایران در گذرگاه اسلام‌قلعه استان مرزی رخ داد. منابع محلی گفتند که این تنش پس از تلاش مرزبانان ایرانی برای ایجاد جاده‌ای مرزی در نقطه صفر رخ داده است.

در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است دیده می‌شود که خودروهای نظامی طالبان به سمت مرز اسلام‌قلعه در حرکت‌اند.

بیشتر از جهان