مکرون: مذاکره با پوتین بر محاکمه او اولویت دارد  

رئیس‌‌جمهوری فرانسه: «اروپا نباید اجازه دهد روسیه برای بار دوم اروپای شرقی را ‏برباید»‏

امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه ـ LUDOVIC MARIN / AFP

رئیس‌‌جمهوری فرانسه گفت امکان دارد محاکمه ولادیمیر پوتین در لاهه، به اتهام جنایت جنگی، امکان‌پذیر نباشد، زیرا پوتین تنها کسی است که غرب باید با او برای پایان دادن به جنگ اوکراین مذاکره کند.

روزنامه گاردین با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه، ۳۱ مه ۲۰۲۳، نوشت: «امانوئل مکرون، در سخنرانی‌اش در کنفرانس رهبران اتحادیه اروپا در مولداوی، برنامه‌هایی را برای گسترش سریع اتحادیه اروپا، آشتی بین شرق و غرب اروپا، و در پیش گرفتن مسیری روشن به‌منظور عضویت اوکراین در ناتو مطرح کرد.»

به‌گفته مکرون روسیه مشروعیت خود را کاملا از دست داده، اما اگر ضد حمله آینده اوکراین به هدف‌های نظامی‌اش دست پیدا نکند، اروپا باید ماهیت حمایت خود از اوکراین را مورد بازبینی قرار دهد. او همچنین تاکید کرد اوکراین نه‌تنها از مرزهای خود، بلکه از مرزهای اروپا دفاع می‌کند.

رئیس‌‌جمهوری فرانسه همچنین خواستار تداوم سیاست آمریکا در قبال اوکراین شد، اما گفت اتحادیه اروپا ضمن تقویت دفاعی خود باید برای احتمال انتخاب دولت جمهوری‌خواه در واشنگتن آماده شود.

مکرون در صریح‌ترین اظهارات یک رهبر اروپایی درباره نیاز به مذاکره با پوتین گفت: «اگر در چند ماه آینده فرصت برای مذاکره داشته باشیم، باید بین محاکمه و مذاکره انتخاب کنیم.» او تاکید کرد غرب باید مذاکره کند و شروع مذاکرات اولویت بالایی دارد. رئیس‌‌جمهوری فرانسه می‌گوید: «در عین حال، باید شواهدی علیه روسیه و رهبران آن جمع‌آوری شود.»

او با اشاره به درخواستش به‌منظور افزایش هزینه‌های دفاعی اروپا و هماهنگی در این مورد گفت: «امنیت و ثبات ما نباید به تشخیص رای‌دهندگان آمریکایی واگذار شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون با اشاره به ادعای سه سال پیش خود مبنی بر اینکه ناتو در معرض «مرگ مغزی» قرار دارد، گفت: «حمله پوتین به اوکراین زنگ هشداری بود که ناتو به‌خوبی به آن پاسخ داده است، اما برخی از اعضای ناتو اقدام لازم را نکرده‌اند.» مکرون مستقیما به ترکیه اشاره نکرد، ولی منظور او تن ندادن ترکیه به اعمال تحریم‌هایی بود که از جانب کشورهای غربی به روسیه اعمال شد.

رئیس‌‌جمهوری فرانسه اذعان کرد اروپای غربی در گذشته به درخواست‌های شرق حساس نبود، اما این مرتبه با دفعات پیش تفاوت دارد و خطاب به کشورهای اروپای شرقی چنین گفت: «ما فرصت شنیدن حرف شما را از دست داده‌ایم.»

او به اظهارات ژاک شیراک، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه، در سال ۲۰۰۳ اشاره کرد که گفته بود کشورهای اروپای شرقی برای حمله به عراق در کنار آمریکا و بریتانیا ایستادند و با مخالفت برخی از متحدان اصلی غربی، از جمله فرانسه و آلمان، مواجه شدند و «فرصت خوبی» از دست رفت.

مکرون با اشاره به تقسیم اروپا پس از جنگ جهانی دوم هشدار داد: «اروپا نباید اجازه دهد روسیه برای بار دوم اروپای شرقی را برباید.»

مکرون پیش‌بینی کرد نشست آینده ناتو در ماه ژوییه نتواند به توافقی در مورد عضویت آینده اوکراین در این پیمان نظامی برسد، اما گفت در عوض «ما باید چیزی مانند تضمین‌های امنیتی داده شده به اسرائیل را به اوکراین بدهیم.» او تاکید کرد: «ما به برنامه‌ای صریح، روشن و مشخص نیاز داریم که راهی به سوی عضویت [اوکراین در ناتو] باشد.»

بیشتر از جهان