آیا روس‌ها برای جاسوسی از سوئد، نهنگ تربیت کرده‌اند؟

شوروی در طول جنگ سرد این نهنگ‌ها را برای یافتن مین‌ها و اژدرها آموزش داده بود

نزدیک‌ترین نهنگ‌های بلوگا در شمال دور، در اقیانوس منجمد شمالی و آب‌های سرد شمال نروژ و اطراف گرینلند زندگی می‌کنند - Jorgen Ree Wiig

یک نهنگ تسمه‌دار بلوگا، که احتمالا در نیروی دریایی روسیه آموزش دیده است، دوباره در سواحل سوئد دیده شد.  

این نهنگ «جاسوس» نخستین بار در آوریل ۲۰۱۹ در نزدیکی شمال نروژ با تسمه‌ای دور بدنش و برچسبی که روی آن نوشته شده بود «تجهیزات سن پترزبورگ» دیده شد.

نروژی‌ها او را «هوال‌دیمیر» نامیدند؛ جناسی که از کلمه نروژی هوال (hval) به معنای نهنگ و ولادیمیر، نام رئیس‌جمهوری روسیه، ساخته شده است.  

این نهنگ، که گویا به سوءتغذیه دچار است، بیش از سه سال به آرامی در نیمه بالایی خط ساحلی نروژ به سمت پایین حرکت می‌کرد، اما ناگهان سرعتش را افزایش داد و نیمه دوم را پیمود و خود را به سوئد رساند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نهنگ روز یکشنبه در هونه‌بوستراند در سواحل جنوب غربی سوئد دیده شد.

سباستین استرند، زیست‌شناس دریایی سازمان وان‌ویل (OneWhale)، به این خبرگزاری گفت: «نمی‌دانیم چرا اکنون این‌قدر سرعت گرفته است.»

او افزود اینکه این نهنگ «با این سرعت از محیط طبیعی خود دور شد» خیلی گیج‌کننده است.

«ممکن است هورمون‌ها محرک او برای جفت‌یابی بوده‌اند. یا شاید از سر تنهایی بوده است، چون بلوگاها موجوداتی بسیار اجتماعی‌اند؛ شاید هم دنبال نهنگ‌های بلوگای دیگری می‌گردد.»  

او به خبرگزاری فرانسه گفت تصور می‌رود این نهنگ ۱۳ یا ۱۴ ساله باشد، در سنی که «هورمون‌هایش بسیار زیاد است».

نزدیک‌ترین نهنگ‌های بلوگا در شمال دور، در اقیانوس منجمد شمالی و آب‌های سرد شمال نروژ،  اطراف گرینلند زندگی می‌کنند.

مقام‌های مسئول پیشتر گفته بودند این نهنگ ممکن است از یک محوطه [محصور] فرار کرده باشد، و احتمالا نیروی دریایی روسیه او را آموزش داده است، چون به نظر می‌رسد که به [حضور]‌ انسان‌ها عادت دارد.

در نوامبر ۲۰۱۹، موقعی که این نهنگ با گروهی از طرفداران راگبی آفریقای جنوبی «توپ‌بازی» می‌کرد، از او فیلم گرفتند. معروف بود که برای گرفتن غذا و بازی کردن به سمت قایق‌ها می‌رفت و اهلی به نظر می‌رسید، که نشان می‌دهد به تعامل با انسان عادت دارد.

این نهنگ پیشتر، وقتی یک گوشی تلفن را که به‌طور تصادفی در آب افتاده بود پیدا کرد و بازگرداند، خبرساز شد.

به گفته بنیاد هوال‌دیمیر، ممکن است این نهنگ به تغذیه با دست انسان وابسته شده باشد و به نظر نمی‌رسد بتواند خوب شکار کند و خود را سیر کند.

استرند گفت که وضعیت سلامت هوال‌دیمیر در سال‌های اخیر «بسیار خوب» به نظر می‌رسید، چون همچنان در پرورشگاه‌های سالمون (سمن) نروژی دنبال ماهی می‌گردد.

به گفته زیست‌شناسان، در گذشته، برای محافظت از پایگاه‌های دریایی، کمک به غواصان، و یافتن تجهیزات مفقودشده از بلوگا استفاده می‌شد. شوروی در طول جنگ سرد این نهنگ‌ها را برای یافتن مین‌ها و اژدرها آموزش داده بود.

یک سخنگوی ارتش روسیه در ماه آوریل ارتباط هوال‌دیمیر با برنامه آموزشی [روسیه] را تکذیب کرد و در همین حال اذعان کرد گاهی از دلفین‌ها برای هدف‌های نظامی استفاده می‌شود.  

© The Independent

بیشتر از جهان