مقام ارشد فرماندهی فضایی آمریکا: برای نبرد با روسیه و چین آماده‌ایم

انهدام ماهواره‌ها در مدار زمین توده‌های عظیمی از زباله‌های فضایی ایجاد می‌کند که تهدیدی جدی برای دیگر ماهواره‌ها محسوب می‌شود

جسی مورهاوس، از مقام‌های ارشد فرماندهی فضایی ایالات متحده آمریکا، می‌گوید که اقدامات تحریک‌آمیز روسیه و چین برای تبدیل شدن به قدرت فضایی، چاره‌ای جز آماده شدن آمریکا برای جنگ فضایی باقی نگذاشته است.

به گزارش گاردین،‌ مورهاوس در یک نشست خبری در سفارت آمریکا در لندن، به خبرنگاران گفت: «اگر لازم باشد، ایالات متحده آمریکا آماده است تا امشب در فضا بجنگند.»

این مقام آمریکایی در حالی چنین اظهارنظری می‌کند که چهار کشور چین، آمریکا، هند و روسیه، پیش‌تر با انهدام ماهواره‌های خود با موشک از زمین، قابلیت‌های ضد‌ماهواره‌ای را آزموده‌اند.

با این همه،‌ ایالات متحده به این دلیل که انهدام ماهواره‌ها در مدار زمین توده‌‌های عظیمی از زباله‌های فضایی ایجاد می‌کند که می‌تواند تا چند دهه تهدیدی جدی برای دیگر ماهواره‌ها محسوب شود، سال گذشته چنین اقداماتی را یکجانبه ممنوع کرد.

تا نوامبر ۲۰۲۲، حجم زباله‌های فضایی رها‌شده در مدار زمین از مرز ۱۰ هزار تن فراتر رفت. بیش از یک میلیون جرم فضایی بین یک تا ۱۰ سانتی‌متری، و بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ جرم بزرگ‌تر از این، در فضا شناور بودند. این تعداد مدام در حال افزایش است.

گفته می‌شود که فقط روسیه نزدیک به ۱۰۰ ماهواره در مدار زمین دارد که کمتر از نیمی از آن‌ها فعال‌اند. این در حالی است که هر سال چندین ماهواره به ماهواره‌های روسیه در فضا اضافه می‌شود. افزون بر این، تابستان گذشته روسکاسموس،‌ سازمان فضایی روسیه، اعلام کرد که پس از ۲۰۲۴، ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک می‌کند و به جای آن، بر ساختن ایستگاه اختصاصی خود تمرکز خواهد کرد.

روسیه دو سال پیش یکی از ماهواره‌های خود را سرنگون کرد. در پی انفجاری که برای این هدف رخ داد، بیش از ۱۵۰۰ قطعه در مدار زمین رها شد. به گفته مورهاوس، چنین توده‌های عظیم از زباله‌های فضایی در مدار زمین، شبیه انفجار هسته‌ای است که باید بهایش را پرداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آزمایش موشکی چین در ۲۰۰۷ برای انهدام یک ماهواره هواشناسی قدیمی، نیز بیش از سه هزار و ۵۰۰ تکه زباله به زباله‌های فضایی موجود مدار زمین افزود. 

با این حال، مورهاوس در مورد ادامه رقابت فضایی با روسیه و چین گفت که ایالات متحده به توسعه فناوری‌های ضدماهواره ادامه می‌دهد، و توضیح داد که نه به این دلیل که قرار است وارد جنگی بشود، بلکه به این دلیل که آن را بهترین راه برای جلوگیری از وقوع درگیری‌ها می‌داند؛ بدون آنکه در «آزمون‌های غیرمسئولانه» شرکت کند.

روسیه و چین در حال حاضر روی ساخت فضاپیمایی کار می‌کنند که دارای قابلیت عملیات ضدماهواره‌ای است. ایالات متحده در ۲۰۲۰، روسیه را به شلیک پرتابه از یکی از دو ماهواره‌ای که ماهواره جاسوسی آمریکا را دنبال می‌کردند، متهم کرد.

یک ‌سال پس از آن نیز آمریکا اعلام کرد که انفجار ماهواره روسی «کوسموس ۲۴۹۹» در ژانویه ۲۰۲۱، توده عظیمی از زباله‌های فضایی شناور در مدار زمین تولید کرد.

بزرگ‌ترین خطر ناشی از زباله‌های فضایی معلق در مدار زمین، خسارتی است که می‌تواند به تجهیزات ارزشمند فضایی وارد کند. میانگین سرعت برخورد هر تکه زباله فضایی با یک جسم دیگر در مدار زمین، حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر در ثانیه، یعنی بیش از ۱۰ برابر سرعت گلوله است.

بیشتر از تکنولوژی