روسیه دو بمب‌افکن آمریکایی را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کرد

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ تنش‌های نظامی میان روسیه و نیروهای نظامی ایالات متحده افزایش یافته است

ویدیوی ستاد فرماندهی ایالات متحده از جت جنگنده نیروی هوایی روسیه - مارس ۲۰۲۳

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، یک جنگنده «سوخو۲۷» نیروی هوایی این کشور روز سه‌شنبه دو بمب‌افکن راهبردی ارتش آمریکا را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کرده است.

به‌گفته مقام‌های نظامی روسیه، این اقدام برای جلوگیری از نقض حریم هوایی روسیه انجام شد. هفته پیش نیز در یک حادثه مشابه، یک هواپیمای نظامی روسیه، دو جنگنده ارتش فرانسه و آلمان را در همین منطقه رهگیری کرد. مقام‌های نظامی روسیه هفته گذشته مدعی شدند جنگنده‌های فرانسوی و آلمانی قصد ورود به حریم هوایی روسیه را داشتند.

بر اساس اطلاعیه روز سه‌شنبه ۲۳ مه (دوم خرداد ۱۴۰۲) وزارت دفاع روسیه، جنگنده «سوخو۲۷» نیروی هوایی این کشور بعد از دور کردن بمب‌افکن‌های آمریکایی از مرزهای روسیه به پایگاه خود برگشته است.

در متن بیانیه روز سه‌شنبه وزارت دفاع روسیه تاکید شده است که پرواز جنگنده روسی، مطابق قوانین بین‌المللی هوانوردی بوده و در راستای حفاظت از حریم هوایی کشور انجام شده است. در این بیانیه تاکید شده است که بمب‌افکن‌‌های آمریکایی وارد حریم هوایی روسیه نشدند.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، شامگاه سه‌شنبه ضمن تایید ضمنی گزارش وزارت دفاع روسیه گفت بمب‌افکن‌های «بی-۱» نیروی هوایی آمریکا، در یک رزمایش از پیش برنامه‌ریزی‌شده در آسمان اروپا شرکت داشتند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان پیشتر به‌نقل از یک مقام آگاه نظامی آمریکایی نوشته بود خلبان‌های روسی به تازگی در آسمان سوریه هم رفتار «تحریک‌آمیزی» دارند و سعی می‌‌کنند با تعقیب‌و‌گریز در فاصله‌های نزدیک، جنگنده‌های ایالات متحده را به یک «حادثه بین‌المللی» بکشانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه به‌تازگی دو ویدیو از اقدام‌های تحریک‌آمیز و ناامن خلبان‌های روسیه در قبال جنگنده‌های آمریکایی منتشر کرده است.

در ویدیو اول که روز دوم آوریل منتشر شد، یک جنگنده سوخو-۳۵ ارتش روسیه یک جنگنده اف-۱۶ نیروی هوایی آمریکا را به‌طور «ناامن» و «غیرحرفه‌ای» تعقیب می‌کند. ویدئو دوم نیز یک جنگنده روسیه را نشان می‌دهد که در روز ۱۸ آوریل حریم هوایی نیروهای ائتلاف در آسمان سوریه را نقض می‌کند و به فاصله دو هزار فوتی (۶۰۰ متر) یک جنگنده آمریکایی می‌رسد. یک جنگنده معمولی، این فاصله را می‌تواند در ظرف تنها چند ثانیه طی کند.

از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ تنش‌های نظامی میان روسیه و نیروهای نظامی ایالات متحده افزایش یافته است. 

در ماه مارس گذشته، یک پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا پس از برخورد با یک جنگنده روسی بر فراز دریای سیاه، در حریم هوایی بین‌المللی، سقوط کرد.

حادثه روز سه‌شنبه در میانه تنش‌ها و تهدیدها بر سر تحویل جنگنده‌های پیشرفته «اف-۱۶» نیروی هوایی آمریکا به ارتش اوکراین رخ داد.

بیشتر از جهان