آفریقای جنوبی به‌رغم حکم جلب بین‌المللی به پوتین مصونیت قضایی داد

در سال ۲۰۰۵ موضوعی مشابه بر سر حضور عمرالبشیر، رئیس جمهوری وقت سودان در آفریقای جنوبی مطرح شد

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی-REUTERS/Esa Alexander/File Photo

آفریقای جنوبی به تمام رهبرانی که در ماه اوت در اجلاس قدرت‌های نوظهور اقتصادی موسوم به «بریکس» در این کشور شرکت می‌کنند مصونیت قضایی اعطا کرد. به گزارش گاردین، در نتیجه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به‌رغم این‌که دیوان بین‌المللی دادگستری برای او حکم جلب صادر کرده است، می‌تواند به ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی سفر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه مارس برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اتهام «اخراج اجباری کودکان از اوکراین و انتقال آن‌ها به روسیه» حکم جلب صادر کرد. آفریقای جنوبی نیز به عنوان یکی از اعضای این نهاد بین‌المللی برای دستگیری ولادیمیر پوتین تحت فشار قرار خواهد گرفت.
بر اساس ماده ۹۸ اساسنامه رم دیوان بین‌المللی دادگستری «دادگاه نمی‎تواند درخواست همکاری یا تسلیمی را به جریان اندازد که در آن از کشور تقاضا شونده درخواست شود در ارتباط با آن کشور یا مصونیت سیاسی یک شخص یا دارایی یک کشور ثالث، بر خلاف تعهداتش نسبت به قوانین بین‎المللی عمل کند، مگر آنکه دادگاه بتواند ابتدا همکاری آن کشور ثالث برای اعراض از حق مصونیت خود را جلب کند. همچنین، دادگاه نمی‎تواند درخواست تسلیمی را به جریان اندازد که در آن از کشور تقاضا شونده درخواست شود بر خلاف تعهداتش نسبت به توافق‌های بین‎المللی که به موجب آن رضایت کشور تحویل دهنده برای تسلیم شخص به آن دولت یا به دادگاه لازم است، عمل کند، مگر آنکه دادگاه بتواند ابتدا همکاری کشور تحویل دهنده را به منظور اعلام رضایت برای تسلیم شخص جلب کند.»
بر همین اساس، کارشناسان می‌گویند، آفریقای جنوبی می‌تواند بدون این‌که برای دستگیری ولادیمیر پوتین تحت فشارهای بین‌المللی قرار گیرد، از رئیس‌جمهوری روسیه برای شرکت در اجلاس بریکس دعوت کند.
گروه بریکس متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. نمایندگان این قدرت‌های نوظهور اقتصادی قرار است در ماه اوت در ژوهانسبورگ در اجلاسی دو روزه شرکت کنند.
وزارت خارجه آفریقا، درباره صدور مصونیت قضایی مذبور روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «صدور این مصونیت قضایی، رویه‌ای معمول است که ما برای تمام اجلاس‌های بین‌المللی که در آفریقای جنوبی برگزار می‌شوند، انجام می‌دهیم.»

در سال ۲۰۰۵ موضوعی مشابه بر سر حضور عمرالبشیر، رئیس جمهوری وقت سودان در آفریقای جنوبی مطرح شد. این قضیه باعث شد تا عمرالبشیر سریعا ژوهانسبورگ را ترک کند، زیرا بیم آن را داشت که دادگاه عالی آفریقا به دنبال صدور حکم جلب برای او باشد.

بیشتر از جهان