کره شمالی اولین ماهواره تجسسی خود را به فضا پرتاب می‌کند

رقبای کره شمالی این پرتاب برنامه‌ریزی‌شده را یک آزمایش غیرقانونی فناوری موشک‌های بالستیک می‌دانند و آن را محکوم کرده‌اند

یکی از آزمایش‌های موشکی بالستیک کره شمالی ـ STR/AFP/KCNA VIA KNS

کره شمالی روز سه‌شنبه، ۳۰ می (نهم خرداد) اعلام کرد که اولین ماهواره تجسسی نظامی خود را در ماه ژوئن به فضا پرتاب خواهد کرد. بنابر اعلام حکومت کره شمالی، این ماهواره برای شناسایی و نظارت بر تمرینات نظامی «گستاخانه» آمریکا با کره جنوبی بسیار مهم است.

بیانیه دولت کره شمالی یک روز پس از آن منتشر شد که کره شمالی به گارد ساحلی ژاپن اطلاع داد که پرتاب این ماهواره بین ۳۱ مه و ۱۱ ژوئن انجام می‌شود. کره شمالی هشدار داد که آب‌های دریای زرد، دریای شرقی چین و شرق جزیره لوزون فیلیپین ممکن است تحت تاثیر این پرتاب قرار بگیرند. وزیر دفاع ژاپن به نیروهای نظامی این کشور هشدار داده است که درصورت ورود این ماهواره یا قطعاتش به خاک ژاپن، آن را سرنگون کنند. گارد ساحلی ژاپن نیز یک هشدار ایمنی برای کشتی‌هایی که در منطقه هستند صادر کرده است.

رقبای کره شمالی این پرتاب برنامه‌ریزی‌شده را به‌عنوان یک آزمایش غیرقانونی فناوری موشک‌های بالستیک می‌بینند و آن را محکوم کرده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا این ماهواره به اندازه کافی پیشرفته خواهد بود که بتواند فعالیت‌های نظامی ایالات متحده و کره جنوبی را ردیابی و نظارت و از آن‌ها اطلاعات جمع‌آوری کند، یا خیر.

سرعت آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی و مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی، ری پیونگ چول، معاون کمیسیون مرکزی نظامی حزب حاکم کارگران آن کشور، از تمرین‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی با عنوان «آتش‌بار ترکیبی» انتقاد کرده است. این تمرین‌های نظامی را پیونگ‌یانگ از مدت‌ها پیش، با عنوان «تمرین تهاجمی» توصیف کرده است. ری پیونگ چول گفت که پرتاب ماهواره جدید برای شناسایی فضایی و نظارت بر تمرین‌های نظامی ضروری است.

هفته گذشته، ارتش کره جنوبی و آمریکا تمرین‌های نظامی گسترده‌ای را در نزدیکی مرز کره شمالی برگزار کردند. این اولین رزمایش از پنج دور رزمایشی است که در هفتادمین سالگرد برقراری اتحاد این دو کشور برگزار می‌شود. واشنگتن و سئول تمرین‌های نظامی منظم خود را دفاعی توصیف می‌کنند و از سال ۲۰۲۲، آموزش‌های خود را برای مقابله با تهدیدهای درحال پیشرفت کره شمالی گسترش داده‌اند.

ری پیونگ تاکید کرد که گسترش رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی و سایر فعالیت‌های نظامی آنان، نشان‌دهنده «قصد شوم» آن‌ها برای برای اقدام نظامی علیه کره شمالی است. او گفت: «اقدامات نظامی خطرناک آمریکا و نیروهایش یک محیط امنیتی نگران‌کننده ایجاد کرده است و این امر جمع‌آوری اطلاعات قابل اعتماد در زمان واقعی، درمورد حرکات نظامی آن‌ها در منطقه را برای پیونگ‌یانگ ضروری می‌کند.»

بیشتر از جهان