امیرعبداللهیان: تبادل پیام بین تهران و واشینگتن از طریق واسطه‌ها ادامه دارد

وزیر خارجه ایران می‌گوید در مورد برجام خود او با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - تسنیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، می‌گوید تبادل پیام‌ها میان تهران و واشینگتن از طریق واسطه‌های منطقه‌ای و اروپایی ادامه دارد.

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «فیگارو»، گفت که روند دیپلماتیک و مذاکره با اتحادیه اروپا بر سر موضوع هسته‌ای ادامه دارد. امیرعبداللهیان تصریح کرد که در این زمینه،‌ خود او با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و علی باقری، معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام، با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تماس‌اند.

او بدون اشاره به جزئیات بیشتر در این‌باره، افزود که همواره پیام‌ها و تبادلات شفاهی بین جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها از طریق میانجی‌گران در منطقه و حتی اروپایی‌ها برقرار است.

امیرعبداللهیان این اظهارات را هم‌زمان با سفر دو روزه سلطان هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان، به تهران بیان کرده است. عمان در چهار دهه گذشته همواره به مثابه یکی از مهم‌ترین میانجی‌ها در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده آمریکا عمل کرده است.

طی روزهای اخیر، گمانه‌های زیادی مطرح شد مبنی بر اینکه پادشاه عمان از طرف آمریکا برای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران حامل پیام مهمی است.

پیش‌تر نیز برخی رسانه‌ها به نقل از مقام‌های آگاه در اسرائیل و ایالات متحده گزارش داده بودند که دولت آمریکا در هفته‌های اخیر درباره امکان توافقی موقت با جمهوری اسلامی، بحث و رایزنی کرده و در موضوع هسته‌ای، پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن ردوبدل شده است.

خبرگزاری بلومبرگ هم در گزارشی از تلاش دولت بایدن برای یافتن راهی به منظور کاهش فشار مالی بر جمهوری اسلامی ایران پیش از احیای برجام خبر داد و احتمال داد که حمایت از اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به تهران می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر روز سه‌شنبه محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، به واشینگتن این گمانه را تقویت می‌کند. گفته می‌شود او به همراه معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی برای گفت‌وگو با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن سفر کرد‌ه‌اند.

از سوی دیگر، رسانه‌های کره جنوبی روز سه‌شنبه ۳۰ مه ( نهم خرداد)، به نقل از منابع دیپلماتیک و دولتی این کشور از رایزنی سئول و واشینگتن برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی خبر دادند.

کوریا اکونومیک دیلی مدعی شد که این رایزنی‌ها آزادسازی هفت میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی را هدف قرار داده و شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای بازگرداندن آن به ایران در‌ نظر گرفته است. گفته می‌شود در صورت دستیابی به توافقی در این زمینه، این مبلغ به شعب بانک‌های ایران در کشورهای خاورمیانه و نه مستقیما به ایران انتقال خواهد یافت تا بتوان بر گردش و و نحوه استفاده از آن نظارت داشت.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و خروج یک‌جانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۸، تحریم‌های واشنگتن علیه ایران بازگشت و در پی آن پول‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شد. این رخداد روابط میان تهران و سئول را تیره کرد. تنش در روابط دو کشور در اوایل سال جاری پررنگ‌تر شد؛ پس از آنکه یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، در دیدار از امارات متحده عربی،‌ ایران را «دشمن» امارات متحده عربی توصیف کرد.