گسترش روابط باکو و تل‌آویو؛ رئیس‌جمهوری اسرائیل به آذربایجان سفر کرد

الهام علی‌اف در نشست مطبوعاتی مشترک با اسحاق هرتزوگ بر تعامل و همکاری‌های روزافزون دو کشور در زمینه‌های گوناگون تاکید کرد

روز سه‌شنبه ۳۰ مه (نهم خرداد) اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل برای انجام یک سفر رسمی وارد جمهوری آذربایجان شد و در باکو مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری آذربایجان، در این مراسم، گارد افتخاری برای رئیس‌جمهوری اسرائیل در فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف که به پرچم‌های ملی دو کشور مزین شده بود به صف شد. اسحاق هرتزوگ پس از ورود به باکو، مورد استقبال یعقوب ایوبوف معاون اول نخست‌وزیر آذربایجان، فاریز رضایف معاون وزیر امور خارجه و سایر مقامات این کشور قرار گرفت.

پس از آن، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان و رئيس‌جمهوری اسرائیل دیداری دو نفره داشتند. سپس دیداری چندجانبه با حضور مقامات ارشد دو کشور برگزار شد.

در جریان این دیدار، هرتزوگ اظهار کرد: «ما با قلبی باز و پیام دوستی ملتمان به آذربایجان سفر کردیم.» او همچنین بر گسترش همکاری و مشارکت اسرائیل و آذربایجان در زمینه‌های متعدد تاکید کرد.

الهام علی‌اف نیز در دیدار با هرتزوگ اشاره کرد که افتتاح سفارت آذربایجان در اسرائیل روابط میان دو کشور را به سطح بالایی ارتقا خواهد داد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان همچنین در یک نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهوری اسرائیل تاکید کرد: «ما شاهد فرصت‌های بزرگی برای انجام پروژه‌های همکاری بالقوه در کشورهای ثالث هستیم. ضمن آن که باید اشاره کنیم ارتباطات متقابل بسیار فعالی بین کشورهایمان در زمینه امنیت سایبری آغاز شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌اف در این نشست با اشاره به این که آذربایجان سال‌ها تامین کننده قابل اعتماد نفت خام برای اسرائیل بوده است، بر همکاری‌های بیشتر تاکید کرد و افزود: «تجهیزات مدرن اسرائیل در زمینه صنایع دفاعی به ما امکان می‌دهد توان دفاعی خود را به روز کنیم.» او در عین حال جامعه یهودی آذربایجان را سرمایه بزرگی برای کشورش دانست و ادامه داد: «جامعه یهودی شانه به شانه ما برای تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان جنگیدند.»

سفر رسمی رئیس‌جمهوری اسرائیل به باکو پس از آن انجام می‌شود که روز چهارشنبه، نهم فروردین، جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان، در نخستین سفر رسمی خود به اسرائیل، سفارت آذربایجان در تل‌آویو را افتتاح کرد.

آذربایجان تا مدتی پیش نسبت به گشایش سفارت در اسرائیل ملاحظات ویژه‌ای را در نظر می‌گرفت. بخشی از این تردید به این دلیل بود که نمی‌خواست دیگر کشورهای مسلمان را از خود دور کند یا ایران را تحریک کند، اما پس از عادی‌سازی روابط چند کشور عربی با اسرائیل، تصمیم خود را برای گشایش سفارت در تل‌آویو، از طریق مصوبه مجلس، نهایی کرد. پیش از آن، جمهوری آذربایجان در تل‌آویو یک دفتر گردشگری و یک دفتر نمایندگی تجاری داشت. این در حالی است که اسرائیل در سال ۱۹۹۳، سفارت خود را در باکو مستقر کرد.

تصمیم باکو برای تاسیس سفارت در اسرائیل، هم‌زمان با اوج تنش‌های آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شد. ایران و آذربایجان مرز مشترک حدود ۷۰۰ کیلومتری دارند و تهران همواره ادعا کرده که اسرائیل عملیات مخفیانه‌ علیه ایران را از آذربایجان ساماندهی کرده است؛ به ویژه آن که روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های گذشته بارها با تنش مواجه شده است.

در سوی دیگر نیز باکو معتقد است که جمهوری اسلامی با حمایت از گروه‌های اسلامگرا در این کشور، امنیت ملی آن را به مخاطره می‌اندازد. روابط ایران و ارمنستان و به‌نوعی حمایت ضمنی ایران از ارمنستان هم خوشایند جمهوری آذربایجان نیست؛ همان‌طور که روابط روبه‌گسترش جمهوری آذربایجان با اسرائیل نیز بارها با انتقاد دولتمردان ایرانی مواجه شده است.

اسرائیل و آذربایجان روابط دفاعی نزدیکی دارند. بر اساس گزارش‌ها، هواپیماهای بدون سرنشینی که باکو در جنگ علیه ارمنستان در سال ۲۰۲۰ از آن‌ها استفاده کرد، ساخت اسرائیل بود. موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم نیز گفته است که ۶۹ درصد از واردات تسلیحاتی آذربایجان در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ از اسرائیل صورت گرفته و حدود ۴۰ درصد از واردات نفتی اسرائیل نیز از آذربایجان است.

بیشتر از جهان