چین سه فضانورد را به «کاخ آسمانی» فرستاد

در این ماموریت شش ماهه، نخستین فضانورد غیرنظامی چین خدمه ایستگاه فضایی تیانگونگ را همراهی می‌کند

لحظه پرتاب موشک لانگ مارچ ۲ اف، پرتابگر فضاپیمای شینزو ۱۶ از زمین‌ــ AFP

چین با پرتاب فضاپیمای شینزو ۱۶، سه فضانورد جدید از جمله نخستین فضانورد غیرنظامی را به مدار زمین فرستاد.

به گزارش رویترز، این فضاپیما با موشک لانگ مارچ ۲ اف (پرتابگر برنامه‌های فضایی شینزو) ساعت ۹:۳۱ بامداد سه‌شنبه به وقت محلی از مرکز پرتاب ماهواره جی‌آی‌یوکوان در شمال غربی چین به فضا پرتاب شد.

این سه فضانورد در ایستگاه فضایی تیانگونگ (کاخ آسمانی) جایگزین سه خدمه‌ای می‌شوند که نوامبر ۲۰۲۲ با فضاپیمای شینزور ۱۵ برای ماموریتی شش‌ماهه به مدار زمین رسیدند. این ماموریت در ادامه برنامه فضایی کلان شنیزو است و در چارچوب آن قرار است آزمایش‌هایی در مدار زمین انجام شود.

راه‌اندازی ایستگاه فضایی تیانگونگ متشکل از سه بخش اصلی آوریل سال ۲۰۲۱ آغاز و پس از ۱۱ ماموریت، اواخر سال ۲۰۲۲ تکمیل شد. ماموریت بعدی (هفدمین) شینزو اکتبر پیش رو خواهد بود تا فضانوردان جدیدی جای خدمه تازه‌اعزام‌شده را بگیرند.

چین پیش‌تر اعلام کرد که قصد دارد پایگاه فضایی دائمی خود را گسترش دهد و به  ایستگاه فضایی کنونی که به شکل حرف تی لاتین است، ماژول تازه‌ای بیفزاید. در این صورت، ایستگاه فضایی به شکل صلیب درمی‌آید. ماژول‌ها محفظه یا اتاقک‌هایی‌اند که فضانوردان می‌توانند در طول ماموریت خود در آن اقامت داشته باشند یا از آن به‌عنوان آزمایشگاهی برای فعالیت‌های تحقیقاتی استفاده کنند. انتظار می‌رود تیانگونگ دست‌کم به‌مدت ۱۰ سال در مدار پایین و در فاصله ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتری زمین گردش کند.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) را از همکاری و تعامل در امور تحقیقات فضایی با چین منع کرد. در پی آن، پکن از دسترسی به ایستگاه بین‌المللی فضایی بازماند و تمامی توانش را برای ساخت ایستگاه فضایی خود به کار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ برنامه‌های «رویای فضایی» چین در دوره ریاست‌جمهوری شی جین‌پینگ به اجرا گذاشته شد و این کشور در حال برنامه‌ریزی برای ساخت پایگاهی در کره ماه است. او هدف کلی این برنامه‌ها را فرود نخستین چینی روی کره ماه تا سال ۲۰۳۰ و اکتشاف‌های علمی و آزمایش‌ فناوری‌های مرتبط اعلام کرد.

این ایستگاه دارای چندین قطعه از تجهیزات علمی پیشرفته از جمله «نخستین ساعت اتمی سرد جهان» است. بنا به ادعای برخی دانشمندان، این ساعت دقیق‌ترین ساعت ساخت بشر است.

بلندپروازی چین در ساخت پایگاه فضایی روی کره ماه ممکن است ایالات متحده را در هدفی مشابه شکست دهد. ناسا پیش‌تر پیش‌بینی‌ کرده بود که در دهه ۲۰۳۰ به چنین دستاوردی خواهد رسید.

از سوی دیگر آژانس فضایی روسی (روسکاسموس) دو سال پیش از امضای توافق‌نامه‌ای با سازمان ملی فضایی چین برای ایجاد یک پایگاه تحقیقاتی مشترک روی کره ماه خبر داد. دو کشور اعلام کرده‌اند که در برنامه‌ریزی، طراحی، توسعه و بهره‌برداری از این ایستگاه تحقیقاتی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. با این ‌حال، چین می‌گوید از مشارکت دیگر فضانوردان خارجی برای برنامه‌های فضایی استقبال می‌کند.

بیشتر از علوم