زلنسکی لایحه تحریم ۵۰ ساله ایران را ارائه کرد

این لایحه ترانزیت کالاهای ایرانی از مسیر اوکراین و استفاده از حریم هوایی این کشور را برای ایران متوقف می‌کند

آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز یکشنبه، ۲۸ مه (۷ خرداد)، گفت رئیس‌ جمهوری لایحه‌ای ارائه کرده است که بر اساس آن، اوکراین به‌ مدت ۵۰ سال تحریم‌هایی را علیه ایران، متحد روسیه، اعمال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کی‌یف این تحریم‌ها را پاسخی به ارسال تسلیحات تهران به مسکو توصیف کرد.

کی‌یف و متحدانش می‌گویند جمهوری‌ اسلامی ایران از سال گذشته که روسیه به اوکراین حمله کرد، مجموعه‌ای از تسلیحات، از جمله صدها پهپاد، به روسیه داده است. تهران این اتهامات را رد می‌کند.

در صورت تصویب در پارلمان اوکراین، این لایحه ترانزیت کالاهای ایرانی را از مسیر اوکراین، و استفاده از حریم هوایی این کشور را برای ایران متوقف می‌کند، و نیز تحریم‌های تجاری، مالی و فناوری علیه ایران و شهروندانش اعمال خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کی‌یف یکشنبه اعلام کرد مسکو بزرگ‌ترین حمله پهپادی به پایتخت این کشور را از زمان آغاز جنگ، به اجرا گذاشته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه و بر اساس اطلاعات به‌روز شده، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد ۵۸ فروند از ۵۹ فروند پهپاد پرتاب‌شده روسیه را سرنگون کرده است، و آن را حمله‌ای با پهپادهای «کامیکازه» ساخت ایران خواند. هنوز مشخص نیست که به چه تعداد از هواپیماهای بدون‌سرنشین بر فراز کی‌یف شلیک شده است.

تازه‌ترین حمله‌های روسیه، پیش از طلوع آفتاب آخرین یکشنبه ماه مه رخ داد؛ زمانی که پایتخت اوکراین در تدارک آن بود که روز کی‌یف، سالگرد تاسیس رسمی این شهر در ۱۵۴۱ میلادی، را جشن بگیرد. این روز معمولا با برگزاری نمایشگاه‌های خیابانی، کنسرت‌های زنده و نمایشگاه‌های ویژه گرامی داشته می‌شود. این برنامه‌ها امسال نیز تدارک دیده شده‌اند، اما در مقیاس کوچک‌تر.

آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، همزمان با روز کی‌یف، در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: «برای روس‌های مهاجم، تاریخ اوکراین از دیرباز یک عامل تحریک‌کننده بوده است.»

ولودیمیر زلنسکی یکشنبه، ۲۸ مه، پس از آنکه کی‌یف شاهد بزرگ‌ترین حمله پهپادی روسیه از زمان آغاز تهاجم روسیه بود، از نیروهای دفاع هوایی کشورش تمجید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این حمله شبانه دو نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.

زلنسکی در سخنرانی خود گفت: «از تخریب‌های بیشتر و از دست رفتن بیشتر جان‌هایی که این شاهدها (پهپادهای ایرانی) می‌توانستند بگیرند، جلوگیری شد.»

میخایلو پودولیاک، دستیار رئیس‌ جمهوری، با اشاره به حمله‌های روسیه با استفاده از پهپادهای ایرانی، گفت: «تهران به متحد کلیدی مسکو در این جنگ تبدیل شده است و عمدا برای حمله مسکو به شهرهای غیرنظامی، سلاح تامین می‌کند.»

کی‌یف از ابتدای سال، نسبتا از حمله‌ها در امان بود، اما از ماه مه ساکنان پایتخت مجبور شده‌اند تقریبا با آژیرهای حمله هوایی شبانه زندگی کنند.