فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: فشار امنیتی بر روزنامه‌نگاران ایرانی را در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم

پس از اعتراض‌های آبان‌ماه، موج جدیدی از فشارهای امنیتی بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از ایران آغاز شده است

نشست فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با حضور روزنامه‌نگاران ایرانی  -  IFJ

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران IFJ، در پایان نشست روز سه‌شنبه خود اعلام کرد که موضوع افزایش فشارهای امنیتی بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از ایران را در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کند.

این نشست در روز ۲۶ آذرماه با حضور تعدادی از روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران و با دستور کار تهیه یک برنامه اقدام برای مقابله با تهدید و آزار و اذیت حکومت ایران علیه روزنامه‌نگاران ایرانی و خانواده‌های آنها برگزار شد.

حمید بعیدی‌نژاد،‌ سفیر ایران در بریتانیا همزمان با اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه در ایران، توییت‌های تندی را علیه روزنامه‌نگاران ایرانی فعال در رسانه‌های فارسی زبان از جمله ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی و من و تو مطرح کرد و مدعی شد از این رسانه‌ها به نهاد ناظر بر عملکرد رسانه‌ها در بریتانیا، افکام، شکایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان روزنامه‌نگاران فعال در این رسانه‌ها اعلام کردند که خانواده‌های آنها در ایران مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و نهادهای امنیتی با احضار خانواده‌های‌شان، آنها را برای قطع همکاری فرزندان‌شان با رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران تحت فشار قرار داده‌اند. سخنگوی قوه قضاییه ایران نیز اخیرا از محدودیت‌های مالی و حقوقی برای شماری از روزنامه‌نگاران ایرانی فعال در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران خبر داده بود. تهدید‌های امنیتی علیه روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از ایران همواره در طول ۴۰ سال گذشته ادامه داشته اما پس از خبررسانی رسانه‌های فارسی‌زبان از رویدادهای پس از انتخابات بحث‌برانگیز ۱۳۸۸، تهدید‌ها علیه روزنامه‌نگاران ایرانی و خانواده‌های آنها تشدید شد. پس از اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه ۱۳۹۸ و تلاش رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران برای اطلاع‌رسانی با توجه به قطعی اینترنت در ایران و تلاش برای سرکوب معترضان، روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور با موج جدیدی از تهدید‌های امنیتی مواجه شده‌اند. 

جرمی دیر، معاون دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران با اشاره به نوع رفتار حکومت ایران با روزنامه‌نگاران در نشست روز سه‌شنبه در بروکسل گفت:«این رفتار نشان دهنده نقض حقوق بشر و مجازات جمعی صدها روزنامه‌نگار و خانواده‌های آنها است و جامعه جهانی نمی‌تواند در مقابل چنین سوءاستفاده‌هایی از قدرت ساکت باشد، روزنامه نگاران باید از اعتراض و حرکت جمعی خود برای پایان دادن به این فشارها استفاده کنند.»

او افزود: «فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در کنار همکاران خود می‌ایستد و صدای خود را بلندتر می‌کند و به کارزار خود را با قدرت بیشتری دنبال خواهد کرد».

به گزارش وب‌سایت فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، روزنامه‌نگاران شاغل در بی‌بی‌سی فارسی، رادیو فردا و دیگر رسانه‌های فارسی زبان که در این نشست حضور داشتند، تجربه‌های شخصی خود و خانواده‌های‌شان را از آزار و اذیت‌های امنیتی مطرح کردند.

بیشتر از