مسکو حکم بازداشت سناتور لیندسی گراهام را صادر کرد

رسانه‌های روسیه: لیندسی گراهام هفته گذشته در کی‌یف گفته که حمایت آمریکا از اوکراین بهترین پولی است که واشینگتن خرج کرده است

سناتور لیندسی گراهام در نمایشگاه تجهیزات نظامی منهدم شده روسیه در کی‌يف ( ۲۶ مه ۲۰۲۳) – AFP

وزارت کشور روسیه حکم بازداشت لیندسی گراهام، سناتور ایالات متحده را به دلیل اظهاراتش در جریان سفر هفته گذشته به کی‌یف صادر کرد.

این اقدام مسکو پس از آن صورت می‌گیرد که سناتور آمریکایی در مورد کارآمدی کمک نظامی واشنگتن به اوکراین در «کشتن نیرو‌های روسیه» اظهارنظر کرد.

به گزارش رسانه‌های روسیه، این سناتور جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی، هفته گذشته در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، با ستودن روحیه مقاومت اوکراینی‌ها در برابر تهاجم روسیه، گفته بود حمایت آمریکا از اوکراین بهترین پولی است که واشینگتن خرج کرده است. او در این ویدئو همچنین افزود که «روس‌ها در حال مردن هستند».

زمان دقیق اظهارات گراهام در ویدئوی مذکور نامشخص است. این اظهارات خشم روسیه را برانگیخت. مسکو اظهارات گراهام را محکوم کرد و واکنش شدیدی نشان داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم در این‌باره گفت: «تصور این حد شرمندگی از داشتن چنین سناتورهایی برای یک کشور دشوار است».

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه هم لیندسی گراهام را «سناتور پیر احمقی» خواند و گفت که او  نمی‌بایست این کار را می‌کرد.

در مقابل، رویترز به نقل از گراهام نوشت که او به زلنسکی گفته است که اوکراین شعار آمریکایی «آزاد زندگی کن یا بمیر» را پذیرفته است. او در ادامه افزود که «این سرمایه گذاری خوبی از سوی ایالات متحده برای کمک به آزادسازی اوکراین از دست جنایتکاران جنگی روسیه بوده است».

به گزارش رویترز، این سناتور جمهوری‌خواه خطاب به مدودف هم گفت: «اگر می‌خواهید روس‌ها از کشته شدن در اوکراین دست بردارند، عقب‌نشینی کنید. تهاجم را متوقف کنید. جنایات جنگی را متوقف کنید». او با انتقاد از حمله روسیه به اوکراین افزود: «حقیقت این است که شما و پوتین کمتر به سربازان روسی اهمیت می‌دهید».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین در توئیتر، بهترین سرمایه‌گذاری ایالات متحده و غرب را «پیروزی کامل و بدون قید و شرط اوکراین» دانست. اشاره او به تداوم کمک‌های نظامی آمریکا و غرب از اوکراین است.

اوکراین برای مقابله با تهاجم نظامی بی‌امان روسیه و بیرون راندن مزدوران واگنر و سربازان روس تاکنون کمک‌های مالی بسیاری از اروپا و ایالات متحده دریافت کرده است. متحدان اوکراین اطمینان داده‌اند که به حمایت مستمر خود از اوکراین تا پیروزی ادامه خواهند داد.

حکم بازداشت لیندسی گراهام درست ده روز پس از آن صادر می‌شود که روسیه دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی لاهه و شمار دیگری از مقام‌های قضایی دیوان را تحت تعقیب قرار داد.

یک ماه پیش از آن دادستانی دیوان کیفری لاهه، حکم بازداشت بین‌‌المللی پوتین را صادر کرد. در این حکم قضایی، رئيس‌جمهوری روسیه، به‌عنوان تصمیم‌گیرنده اصلی در تهاجم نظامی این کشور به اوکراین، به ارتکاب «جنایت جنگی» متهم شده است.

بیشتر از جهان