خبرنگار اسرائيلی: تل‌آویو نگران از تحولات جدید میان ایران و آمریکا؛ توافق در راه است؟

بر اساس گمانه‌زنی خبرنگار اسرائیلی، در ازای توقف بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، آمریکا با لغو تحریم‌ها موافقت خواهد کرد

با روی کار آمدن ترامپ و خروج یک‌جانبه از برجام، این توافق معلق ماند - AFP

آمیتای استاین، خبرنگار حوزه دیپلماسی شبکه رادیو و تلویزیون اسرائیلی کان، از نگرانی اسرائیل در خصوص گزارش‌هایی در مورد تحولات احتمالی در توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا خبر داد. به گفته این خبرنگار اسرائیلی، دولت آمریکا در هفته‌های اخیر درباره امکان توافقی موقت بحث و رایزنی کرده و در موضوع هسته‌ای، پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن ردوبدل شده است.

او در پیامی در توییتر، نگرانی اصلی اسرائیل را احتمال دست یافتن به توافقی موقت در بحث هسته‌ای دانست. به این معنا که در این صورت، در ازای توقف بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، آمریکا با لغو تحریم‌ها موافقت خواهد کرد. با این‌ حال او تاکید کرد که ایران توانایی‌های هسته‌ای‌اش را برای خود حفظ خواهد کرد.

آمیتای استاین همچنین به نقل‌قولی از یک مقام آمریکایی اشاره کرد که گفته بود: «دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

نگرانی اسرائیل از ایران هسته‌ای همواره شاه‌بیت اظهارنظرهای مقام‌های اسرائیلی در مورد جمهوری اسلامی بوده است. در آخرین مورد، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، گفت که در صورت ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل جز انتخاب گزینه نظامی و حمله به این تاسیسات چاره‌ای نخواهد داشت. او هفته گذشته تاکید کرد که اسرائیل توان حمله به ایران را دارد و افزود که ایران نیز از آنچه اسرائیل می‌تواند علیهش انجام دهد، بی‌خبر نیست.

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، هم ترجیح تل‌آویو را مهار برنامه هسته‌ای ایران از طریق توافق می‌داند تا با درگیری نظامی؛ با این‌ حال تصریح می‌کند که اسرائیل در صورت لزوم به گزینه نظامی هم متوسل خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل که جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین دشمن اسرائیل خوانده است، گفت که عادی‌سازی روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با سوریه و حضور دوباره این کشور در اتحادیه عرب برای حکومت ایران مصونیتی ایجاد نخواهد کرد. او از زمان تصدی وزارت دفاع اسرائیل، حملات نظامی به مواضع جمهوری اسلامی ایران در سوریه را تا دو برابر افزایش داده است.

توافق برجام که سال ۲۰۱۵ پس از سال‌ها مذاکرات نفس‌گیر به نتیجه رسید، با روی کار آمدن دونالد ترامپ و خروج یک‌جانبه از آن عملا راه به جایی نبرد. کاخ سفید نیز اکتبر گذشته اعلام کرد که پیگیری مذاکرات برای احیای برجام دیگر اولویت دولتش نیست.

با این حال، آینده برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برخی گمانه‌زنی‌ها از مذاکرات پشت‌پرده میان مقام‌های طرفین حکایت دارد. پیش‌تر، یک نماینده مجلس ایران ادعا کرده بود که آمریکا و کشورهای اروپایی پیام‌هایی داده‌اند و بر مبنای این پیام‌ها، مذاکرات برجام «احتمالا» به‌زودی آغاز می‌شود.

بیشتر از جهان